همشهری آنلاین: بخش‌هایی از خودزندگینامه مالکوم ایکس که برای چاپ در دهه ۱۹۶۰ بیش از اندازه جنجالی تشخیص داده شده بود، در یک حراجی در نیویورک رونمایی شد.

مالکوم ایکس

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، دست‌نوشته‌هاي تايپ‌شده اين متن كه نشان‌دهنده چالش ميان فعال رنگين‌پوست و همكارش الكس هيلي است و پيش‌تر راهي به زندگينامه رسمي او نيافته، پنجشنبه گذشته در حراجي گرنزي نيويورك به نمايش درآمد. اين متن‌ها شامل فصلي منتشرنشده و چند برگ جداگانه از زندگينامه به نماينده مركز شومبرگ براي پژوهش در فرهنگ سياهان وابسته به كتابخانه عمومي نيويورك فروخته شد.

كوين يانگ، مدير مركز شومبرگ در توييتر از به دست آوردن بخش‌هاي منتشرنشده زندگينامه مالكوم ايكس ابراز خوشحالي كرد و گفت كه از بازگشتن دست‌نوشته‌ها به خانه خودشان در هارلم مفتخر است. اين متن‌ها بخشي از دارايي‌هاي هيلي بودند كه در 1992 به فروش گذاشته شدند و در نهايت به دست گرگوري ريد، وكيل رزا پاركس (مادر جنبش حقوق مدني سياهان آمريكا) افتادند.

از مطالعه و بررسي متن‌هاي مانده از زندگينامه مالكوم ايكس چنين برمي‌آيد كه او و هيلي براي قرار دادن بخش‌هايي از زندگينامه در نسخه نهايي كتاب چالش داشتند. سرانجام هم سه فصل پرمناقشه راهي به كتاب چاپ‌شده نيافتند و مركز شومبرگ پنجشنبه گذشته با هزينه كردن هفت هزار دلار متن 25 صفحه‌اي را با عنوان «كاكا سياه» در حراجي گرنزي نيويورك به دست آورد.

تصور مي‌شود مالكوم ايكس زندگينامه خود را پيش از جدايي از امت اسلام در 1964 نوشته باشد؛ گروهي كه برخي اعضاي آن در 1965 متهمان اصلي قتل اين فعال حقوق سياهان آمريكا و از نخستين وزيران مسلمان دولت ايالات متحده بودند. مالكوم ايكس 21 فوريه 1965 در حالي كه فقط 39 سال داشت، هدف گلوله تروريست‌ها قرار گرفت و كشته شد.

کد خبر 411968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha