همشهری آنلاین: در افغانستان ائتلاف سیاسی جدیدی زیر نام " ائتلاف بزرگ ملی" با حضور چهره‌های مطرح سیاسی رسما اعلام موجودیت کرد.

مخالفان سیاسی رئیس جمهور افغانستان ائتلاف کردند

به گزارش بي بي سي، عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهوری، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، عطا محمد نور والی پیشین بلخ، محمد محقق معاون ریاست اجرائیه و رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی و شماری از چهره‌های مطرح سیاسی دیگر در این ائتلاف عضویت دارند.

این ائتلاف از ۳۵ حزب و جریان سیاسی تشکیل شده است.

اعضای "ائتلاف بزرگ ملی" کارشان را با انتقاد از عملکرد حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات آغاز کردند.

در اعلامیه این ائتلاف آمده که رییس جمهوری افغانستان در کار کمیسیون مستقل انتخابات مداخله می‌کند.

عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت و یکی از اعضای این ائتلاف از جریان ثبت نام رای دهندگان انتقاد کرد و گفت انتخابات تقلبی برای اعضای این ائتلاف قابل قبول نیست.

او وضعیت حاکم در کشور را نگران کننده خواند و گفت که افتراق قومی و تلاش برای حذف دیگران و سلطه‌جویی، کشورش را به پرتگاه سقوط نزدیک کرده است.

آقای نور از آنچه رهایی جنایتکاران از زندان‌ها نامید انتقاد کرد که به گفته او تلاش بی‌ثمر برای دست یافتن به صلح بوده است.

او همچنین از عملکردهایی که به رئیس جمهوری مبنی بر "ایجاد نهادهای موازی با وزارت‌خانه‌ها" و بی صلاحیت کردن برخی وزیران نسبت داد انتقاد کرد.

  • نامزد واحد

معرفی نامزد واحد در انتخابات آینده ریاست جمهوری از اهداف اصلی "ائتلاف بزرگ ملی" دانسته می‌شود.

محمد محقق در سخنان خود از ریاست جمهوری خواست تا با طرح انتخاباتی احزاب سیاسی موافقت کند. "در غیر آن منتظر حرکت‌های مدنی احزاب باشد."

پیشنهاد احزاب سیاسی، تغییر سیستم رای واحد غیر قابل انتقال به رای واحد قابل انتقال است. احزاب سیاسی این سیستم را برای انتخابات آینده پارلمانی پیشنهاد کرده است.

آقای محقق گفت: "من با ۵۲ هزار رای وارد پارلمان شدم و شخص دیگری با ۱۷۰۰ رای در پارلمان راه یافت."

حکومت افغانستان در اعلامیه‌ای در مورد اعلام موجودیت "ائتلاف بزرگ ملی" گفته است که از برنامه‌ها و طرح‌های احزاب و ائتلاف‌ها که مبتنی بر قانون باشد استقبال می‌کند.

در این اعلامیه همچنین آمده که رئیس جمهوری افغانستان در آینده نزدیک با اعضای این ائتلاف دیدار می‌کند.

با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انتظار میرود، فشار احزاب و جریان‌های سیاسی بر رهبری حکومت برای برگزاری انتخابات شفاف بیشتر شود.

کد خبر 411918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha