دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

علیرضا احمدی - روزنامه نگار:حادثه تروریستی اخیر در منطقه مرزی مریوان که سبب شهادت ۱۱مرزبان دلیر این مرز و بوم و مجروح شدن عده دیگری از سربازان وطن شد، بازتاب گسترده‌ای در افکارعمومی کشور یافت و موجی از انزجار و محکومیت را نسبت به عاملان این حرکت جنایتکارانه به‌دنبال داشت.

علیرضا احمدی

سوای ابعاد مختلف این عملیات تروریستی که باید به دقت مورد واکاوی مسئولان نظامی و امنیتی کشور و استان قرار گیرد، بررسی اهداف تروریست‌ها از انجام چنین حرکات نظامی کوری، از اهمیت دوچندان برخوردار است.

به اذعان مسئولان و صاحب‌نظران، درسال‌های اخیر استان کردستان از امنیت مطلوبی برخوردار بوده و این موضوع بستر مناسب، برای توسعه اقتصادی استان را فراهم کرده است. این دقیقا همان پاشنه آشیل گروهک‌های معاند است که امنیت کردستان را برنمی‌تابند، چراکه وجود فضای امنیتی در استان راه را بر گسترش فعالیت‌های اقتصادی توسعه‌گرا می‌بندد و بالطبع موجب افزایش نارضایتی‌های مردمی می‌شود.

درچنین شرایطی بستر مناسب برای فعالیت گروه‌های معاند فراهم می‌شود و می‌توانند ادعای پوچ دلسوزی برای مردم رنج‌دیده کردستان را مطرح کنند، این درحالی‌است که مردم استان به‌خوبی به این نکته واقفند بخش عمده‌ای از توسعه‌نیافتگی این استان، معلول اقدامات خرابکارانه این گروهک‌هاست، چراکه جز فرصت‌سوزی و سرمایه‌سوزی عایدی دیگری برای مردم نداشته است.

برای روشن‌تر شدن موضوع و شناخت زمینه‌های انجام چنین حرکت‌های کور تروریستی که عاملان آن به‌خوبی واقفند هیچ دستاورد راهبردی برایشان ندارد، باید نگاه دقیق‌تری به تحولات اقتصادی استان در روزهای اخیر داشته باشیم.

در روزهای پایانی هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت برای آغاز عملیات اجرایی ۳طرح معدنی و افتتاح کلینیک صنعت استان، به کردستان سفر کرد. محمد شریعتمداری درجریان این سفر ۲خبر امیدوارکننده برای اقتصاد استان داشت، اول اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم درمجموع 4/7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کردستان انجام شده که تاکنون ۲/۴میلیارد دلار آن به نتیجه رسیده است.

دومین خبر این بود که دولت همه تلاش خود را برای ساماندهی مبادلات مرزی به سود مرزنشینان به‌کار گرفته است و قصد دارد با تقویت بازارچه‌های مرزی، از این مزیت اقتصادی به سود رونق معیشت اهالی بومی منطقه استفاده کند.

هر دوی این خبرها از شکست پروژه مایوس‌سازی‌ کردستانی‌ها از توجه دولت مرکزی حکایت داشتند. این گروه‌ها همواره کوشیده‌اند با القای تفکرات گریز از مرکز و با ارائه شواهدی دال بر عقب‌ماندگی اقتصادی استان، کردستانی‌ها را از تدبیر مسئولان ناامید کنند تا بلکه گامی به اهداف سیاسی خود نزدیک‌تر شوند؛ اهدافی که دغدغه‌های واقعی کردها جایی درآن ندارد.

دراین میان مسئولان استان و کشور همواره تأکید کرده‌اند که حساب مردم از کسانی که به‌دنبال امنیتی کردن منطقه‌هستند، جداست و هیچ قرابتی میان آنها وجود ندارد. درگذشته تصور بخشی از مردم کشور این بود که کردستان منطقه‌ای امنیتی است درحالی‌که این طرز تلقی واقعی نبود و رهبرانقلاب در جریان سفرسال ۸۸ به کردستان، بر فرهنگی بودن این استان تأکید کردند.

این موضوع نشان داد که رویکرد مسئولان ارشد کشور به کردستان امنیتی نیست. اقدامات انجام شده درسال‌های اخیر باهدف رونق اقتصادی استان ازطریق جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی نیز شواهد امیدوارکننده‌ای بر این مدعاست. حادثه تروریستی اخیر نشان داد که برخی جریان‌ها قطار توسعه استان را نشانه گرفته‌اند و می‌خواهند با ایجاد فضای امنیتی سرمایه‌ها را فراری دهند و به نارضایتی‌های عمومی دامن بزنند؛ باید هوشیار باشیم تا دراین دام مهلک گرفتار نشویم.

کد خبر 411573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha