دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بارش برف زمستانی پس از ‪ ۲۰‬سال مردم منطقه کویری سیستان بویژه کشاورزان را شادمان کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، بارش برف در شهرستان زابل به صورت پراکنده از دوشنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

کارشناس هواشناسی زابل گفت: قرار گرفتن سامانه پرفشار شمال کشور درنواحی جنوب شرقی سبب بارش برف وکاهش دما در منطقه سیستان شده است و پایان روز سه‌شنبه (18دی نیز ادامه خواهد داشت.

محمود دیانتی دمای فعلی زابل را دو درجه زیر صفر اعلام کرد و گفت: دما هوای سیستان تا امشب به هشت درجه زیر صفر می‌رسد.

او سرعت وزش باد در این منطقه را ‪ ۵۵‬تا ‪ ۷۰‬کیلومتر در ساعت اعلام کرد.

منطقه سیستان ازحدود یک دهه پیش تاکنون بابحران خشکسالی روبرو بوده است. براثر قطع جریان آب رودخانه هیرمند، تالاب بین‌المللی هامون نیز از هشت سال پیش تاکنون خشک شده است.

ریزش باران و نخستین برف زمستانی در این منطقه و امتداد سامانه ابری به داخل افغانستان سبب شور و نشاط مردمی و خوشحالی کشاورزان سیستان شده است.
استقرار این سامانه بارش زا که از جمعه گذشته در سیستان و بلوچستان شروع شده بنا بر پیش بینی هواشناسی این استان تا ساعت‌های آینده مناطق مرزی افغانستان همجوار با سیستان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ورود این سامانه به افغانستان باعث بارش برف و باران در این کشور و جاری شدن آب در رودخانه مرزی هیرمند می‌شود. رودخانه مرزی هیرمند که از کوه‌های بابایغما در مناطق مرکزی افغانستان سرچشمه می‌گیرد پس از پیمودن یک هزار کیلومتر به دریاچه هامون در منطقه مرزی سیستان ایران می‌ریزد.

منطقه سیستان همجوار با ولایت نیمروز افغانستان شامل دو شهرستان زابل و زهک با ‪ ۳۶۰‬هزار نفر جمعیت است.

کد خبر 41135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز