نیلوفر حامدی- یکی از رشته‌هایی که امسال شانس حضور در المپیک آسیایی را به‌دست آورد، پاراگلایدر بود.

 رشته‌ای که ورزشکاران ایرانی زیادی در آن رنکینگ زیر ١٠ دارند .فاطمه افتخاری یکی از این ورزشکاران در آخرین رده‌بندی فصل گذشته نفر سوم آسیا و اقیانوسیه در بخش زنان شد. با این وجود اعلام لیستی پرحاشیه از سوی فدراسیون ورزش‌های همگانی برای حضور در جاکارتا و حذف کامل زنان اعتراض‌های زیادی به‎وجود آورد.

اگرچه پس از پیگیری‌های مختلف افتخاری حالا زنان هم در لیست حضور دارند ولی کماکان اعتراض به‌عدم برنامه‌ریزی در اعزام دیده می‌شود. وقتی تنها حدود یک‌ماه به شروع مسابقات زمان باقی‌مانده اما تکلیف این رشته و ورزشکارانش مشخص نیست.

  • از ابتدای ماجرا و از زمانی که این رشته وارد بازی‌های آسیایی شد تا اعلام لیستی پرحاشیه، ‌بگویید.

امسال اولین‌بار است که رشته پاراگلایدر در بازی‌های آسیایی حضور خواهد داشت. موضوعی که اهالی این رشته را در همه جای این قاره به کوشش بیشتر واداشت. چراکه برای ما که فقط مسابقات جهانی خودمان را داشتیم، این میدان به‌‎مثابه نقطه اوج است. حدود ٢سال پیش خبرهای این موضوع آمد و گفتند باید برایش مسابقات انتخابی در کشور برگزار شود. همین هم شد و سال گذشته و در آبسرد تهران مسابقه‌ای برگزار و نفرات برتر هم انتخاب شدند. در آن موقع اعلام شد که این مسابقه کسب سهمیه بازی‌های آسیایی جاکارتاست.

  • شما هم در آن مسابقه در بخش زنان اول شدید؟

بله، من نفر اول مسابقات شدم. در چند ماه اخیر که ما منتظر اعلام لیست برای تشکیل اردو بودیم هیچ خبری شنیده نمی‌شد تا اینکه فهمیدیم سه خلبان مرد انتخاب شده‌اند. در حالی که مسابقات در دو رشته فرود دقت و مسافت بازی‌های آسیایی به شکل تیمی برگزار می‌شود و تیم زنان ٣ نفر و تیم مردان باید ٥ نفره باشد. یعنی فارغ از اینکه مشخص نبود این اسامی چطور انتخاب شده‌اند، گزینش سه مرد عملا هیچ فایده‌ای نداشت چون تیم ناقصی محسوب می‌شد.

  • این شد که شما به کمیته ملی المپیک و انجمن نامه زدید؟

بله. سهمیه هر کشور برای شرکت در این مسابقات ١٦ورزشکار متشکل از ١٠مرد و6 زن بود. درحالی که خلبان‌های زن کشور همسایه ما یعنی افغانستان پیش ما می‌آمدند تا یاد بگیرند و با همان تعداد ١٦خلبان عازم مسابقات شوند، هیچ چیز روشنی در وضعیت ما دیده نمی‌شد. نامه من هم نه به‌خاطر خودم بلکه به‌خاطر عدم شفافیت بود. انجمن ورزش‌های هوایی می‌گفت فدراسیون گفته هیچ زنی نمی‌فرستیم، فدراسیون هم می‌گفت انجمن گفته ما هیچ زن فعالی در این رشته نداریم. این موضوع بود که باعث واکنش من شد. اینکه دیدم به‌طور کلی زنان را نادیده گرفته‌اند.

  • حالا اما لیست تغییر کرده اما شما هنوز هم به شرایط نقد دارید؟

بله؛ چون بازهم برنامه‌ای نیست. به ما گفتند تیم‎ملی تشکیل می‌دهیم و اردو می‌گذاریم که انجام ندادند. بعد هم هنوز هیچ متر و معیاری برای اعزام نیست. هنوز تیم ناقص است. خیلی دیر شروع کرده‌ایم و با این حال بازهم تکلیف مشخص نیست. ظرفیت ما در این رشته بسیار بالاست و قطعا شانس مدال آسیا هستیم.

  • با این حساب برنامه شما چیست؟

من الان در لیست هستم ولی اگر قرار باشد تیم نصفه به مسابقات برود قطعا انصراف می‌دهم چون باید جایی بروم که بتوانم نتیجه کسب کنم. برای چهارمین سال سهمیه حضور در جام‌جهانی را به‌دست آورده‌ام و امسال اگر خدا کمک کند و مساله مالی نباشد می‌خواهم شانسم را در جام‌جهانی محک بزنم چون هرسال به‌خاطر هزینه بالا حضور در این مسابقات را از دست می‌دادم. البته که به‌خاطر بی‌عدالتی اعتراض کردم اما دغدغه‌ام نه خودم بلکه همه زنانی بود که سال‌هاست در این رشته زحمت می‌کشند و همه امیدشان این مسابقات بود. انصاف نیست که به‌طور کلی نادیده گرفته شوند.

کد خبر 410703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha