همشهری آنلاین: سه فیلمساز اروپایی در کنار دو کارگردان آسیایی و دو سینماگر از آمریکای لاتین نخستین چهره‌های حاضر در بخش مسابقه رسمی جشنواره سن‌سباستین هستند.

فیلم کتاب سیاه

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اسكرين، كلر دني، سيمون ژاكومه، كيم جي-وون، نائومي كاواسي، بنجامين نايشتات، والريا سارمينتو و ماركوس شلاينزر با تازه‌ترين تجربه‌هاي كارگرداني خود براي كسب جايزه صدف طلايي بهترين فيلم از شصت و ششمين دوره جشنواره بين‌المللي سن‌سباستين رقابت مي‌كنند. اين رويداد معتبر سينمايي 30 شهريور تا هفتم مهر امسال در اسپانيا برگزار مي‌شود.

دني فرانسوي نخستين بار است كه به سن‌سباستين مي‌آيد و درام علمي خيالي «هاي لايف» را در بخش مسابقه رسمي به نمايش مي‌گذارد. اين دومين همكاري ژوليت بينوش با فيلمساز 72 ساله است و رابرت پتينسن هم ديگر نقش اصلي «هاي لايف» را ايفا مي‌كند. كاواسي ژاپني هم پس از بردن جايزه فيپرشي در 2010، امسال «ديدگاه» را به سن‌سباستين مي‌آورد و نكته جالب آن بازي بينوش در كنار يك بازيگر ژاپني است.

«ايلانگ: بريگاد گرگ» دومين حضور كيم چي-وونگ در رقابت براي كسب صدف طلايي پس از 2010 است و سارمينتو هم از شيلي با «كتاب سياه» راهي سن‌سباستين مي‌شود. او آخرين بار در 1995 در اين جشنواره حضور داشت و پس از بيش از دو دهه بخت خود را براي بردن جوايز مي‌آزمايد. «روخو» ساخته نايشتات از آرژانتين، «آنجلو» ساخته شلاينزر از اتريش و «بي‌گناه» ژاكومه از سوئيس ديگر فيلم‌هاي بخش مسابقه رسمي هستند.

ديگر بخش رقابتي سن‌سباستين مربوط به جايزه فيلمسازان تازه‌كار است كه امسال 13 كارگردان از آرژانتين، دانمارك، اسپانيا، ژاپن، كوزوو، مكزيك، روماني، روسيه، سوئيس و ويتنام با فيلم‌هاي اول و دوم خود (هشت فيلم اول) در آن حضور دارند. در اين بخش فيلم برگزيده 50 هزار يورو (كارگردان و تهيه‌كننده) جايزه مي‌گيرد و يك جايزه جوانان هم با راي 300 دانشجوي 18 تا 25 ساله به يك فيلم اهدا مي‌شود.

سازمان‌دهندگان جشنواره سن‌سباستين پيش از اين از اهداي جايزه افتخاري دونوستیا براي تقدير از یک عمر فعالیت پرثمر هیروکازو کُره-اِدا خبر داده بودند. فيلمساز 56 ساله ژاپني بهار امسال با «دزدان فروشگاه» جايزه نخل طلايي بهترين فيلم را از جشنواره كن برد و نخستين آسيايي است كه جايزه افتخاري سن‌سباستين را مي‌برد.

کد خبر 410560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha