همشهری آنلاین: این روزها با نزدیک شدن به انتخابات سرنوشت ساز مجلس ملی و مجالس ایالتی پاکستان، تب و تاب انتخابات نیز کم کم در حال اوج گیری است و فعالیت احزاب مختلف با صدور و انتشار بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها در میان افکار عمومی نمود بیشتر یافته است.

 انتخابات سراسری پاکستان و افزایش حضور کاندیداهای زن

به گزارش ایرنا، تنها کمتر از 20 روز به برگزاری انتخابات سراسری و ایالتی پاکستان که قرار است، همزمان در 25 ژوئیه (سوم مردادماه) برگزار شود، شخصیت های مشهور سیاسی این کشور با ثبت نام در حوزه های انتخاباتی، خود را برای کسب رای شهروندان در این حوزه ها آماده می کنند.

انتخابات مجلس ملی در پاکستان به این دلیل اهمیت دارد که با رای نمایندگان منتتخب، رئیس جمهوری و نخست وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می شوند.

برای انتخاب نخست وزیر که قدرت اصلی و اجرایی کشور را در اختیار دارد، حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس ملی هرکدام نامزدهای مورد نظر خود را معرفی می کنند و به طور طبیعی حزب یا گروهی که دارای اکثریت باشد، فرد مورد نظر خود را بر قدرت می نشاند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی کمیسیون انتخابات پاکستان، تعداد 171 زن که در تاریخ انتخابات کشور بی سابقه است، برای تصاحب 272 کرسی مجلس ملی این کشور کاندیدا شده اند.

بر اساس لیست نهائی کاندیداها برای انتخابات سراسری بیست و پنجم جولای( سوم مردادماه) 105 زن از سوی احزاب سیاسی کاندیدا شده و 66 تن دیگر نیز، مستقل کاندیدا شده اند.

تعداد کاندیداهای زن در انتخابات 2013 میلادی 135 بانو و این تعداد در انتخابات 2008 میلادی 72 خانم بود.

  • پراکندگی کاندیداهای انتخاباتی پاکستان با توجه به حزب آنان

حزب مردم (PPP) در پاکستان 248 نامزد، تحریک انصاف (PTI) در این انتخابات 218 کاندیدا و حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف (PMLN) برای این انتخابات 193 نامزد معرفی کرده‌اند.

گروه مذهبی «لبیک یا رسول‌الله» که پیش از این در اعتراض به حذف قانون حذف سوگند به ختم نبوت از فرم نامزدهای مجلس ملی تظاهرات‌های گسترده در پاکستان به راه انداخت، بیشترین نماینده را برای شرکت در انتخابات معرفی کرد.

کمیسیون نظارت بر انتخابات پاکستان اعلام کرد که گروه لبیک یا رسول الله بیش از 150 کاندیدا برای کسب کرسی‌های مجلس ملی معرفی کرد که از نامزدهای انتخاباتی ائتلاف مجلس متحده عمل بیشتر است.

این گروه مذهبی تنها در ایالت پنجاب 100 نامزد انتخاباتی معرفی کرد و تقریبا 87 درصد حلقه‌های انتخاباتی این ایالت در اختیار گروه مذهبی لبیک یا رسول الله موسوم به (ال پی سی) است.

حزب مردم در سراسر پاکستان 248 نامزد و حزب تحریک انصاف 218 نامزد معرفی کرد این در حالی است که حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف 193 نامزد انتخاباتی معرفی کرد.

البته با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، معادلات سیاسی در پاکستان به سرعت در حال تغییر است و با توجه به مشکلاتی که این روزها برای خانواده نواز شریف در موضوع محکومیت وی، دختر و دامادش برای تحمل حبس و پرداخت جریمه نقدی به وقوع پیوست، ممکن است معادلات سیاسی نیز تغییر کند.

بر اساس آمار کمیسیون انتخابات پاکستان، از میان احزاب سیاسی حزب مردم بیشترین نامزدهای انتخاباتی را معرفی کرد و از بین احزاب مذهبی نیز گروه لبیک یا رسول الله بیشترین کاندیداها را وارد عرصه رقابت سیاسی می‌کند.

کد خبر 410239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha