همشهری آنلاین: تنها ایرانی برنده دو جایزه اسکار با حضور در جشنواره سینمایی پرتغال تجربه‌های فیلمسازی خود را در یک کلاس پیشرفته در اختیار سینماگران جوان قرار داد.

اصغر فرهادی در جشنواره فست

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از سينه‌وو، جشنواره كارگردانان تازه‌كار | فيلم‌هاي تازه موسوم به «فِست» كه از سال 2004 در شهر اسپينو در پرتغال آغاز به كار كرده، امسال ميزبان اصغر فرهادي بود. او كه بهار گذشته «همه مي‌دانند» را در بخش مسابقه جشنواره كن داشت، يك كلاس پيشرفته فيلمسازي براي سينماگران پرشور حاضر در فست برگزار كرد و با فروتني تمام با شوخ‌طبعي و سخاوتمندانه روش‌هاي كار خود را شرح داد.

يكي از پندهاي فرهادي به فيلمسازان تازه‌كار حاضر در شهر ساحلي و زيباي اسپينو اين بود: «اگر پاسخ تمام پرسش‌ها را به تماشاگران بدهيد، به محض خروج از سينما شما و همه چيز را فراموش مي‌كنند اما اگر پرسش مناسب را مطرح كنيد، چند روز درباره شما و فيلم‌تان فكر خواهند كرد. براي پيچيده‌ترين پرسش‌هاي زندگي هيچ پاسخ آسان وجود ندارد. شما بايد بهترين راه را براي روايت كردن داستان خودتان پيدا كنيد.»

يكي از پرسش‌هاي كليدي كه در كلاس‌هاي فيلمسازي جشنواره امسال مطرح شد، مسئوليت اجتماعي فيلمساز بود. فرهادي هم كه سال‌هاست به قهرمان اين عرصه تبديل شده، در كلاس گفت: «ما غالبا احساس مي‌كنيم كه مسئول دادن پيام به مردم هستيم اما چه كسي اين جايگاه را به ما داده است؟ ژانر فيلمسازي من زندگي روزانه مردم است و مضامين شبيه آن در همه چيز پيداست. مهم اين است كه ما اين داستان‌ها را چطور تعريف كنيم.»

فيلمي كه از سينماي امروز ايران در فست به نمايش درآمد، «سد معبر» محسن قرايي بود كه تماشاگران آن را با ساخته‌هاي فرهادي و ماني حقيقي مقايسه كردند. در هر حال، فيلمسازان جوان حاضر در هفتمين دوره جشنواره كارگردانان تازه‌كار | فيلم‌هاي تازه اين فرصت را يافتند تا با ديدگاه‌هاي يكي از مهم‌ترين و تحسين‌شده‌ترين سينماگران عصر حاضر آشنا شوند.

کد خبر 409620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha