مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل تصویری از مجموعه‌ای عظیم از ستارگان سالخورده را ثبت کرده‌است که اخترشناسان آن را بزرگترین خانه سالمندان کهکشان توصیف کرده‌اند.

براساس گزارش دیلی‌میل، این مجموعه ستاره‌ای که NGC۶۱۳۹ نام دارد، حاوی صدها هزار ستاره‌است که همگی آنها بیش از ۱۰ میلیارد سال سن دارند.

این پدیده یک خوشه عظیم کروی است و در واقع مجموعه‌ای از ستارگان است که در دام میدان گرانش یکدیگر اسیر شده‌اند و در کنار هم در مدار کهکشان راه شیری در حرکتند. این خوشه‌های کروی معمولا حاوی بیش از صدهاهزار ستاره هستند که تمامی آنها همزمان متولد شده‌اند.

کهکشان

این خوشه‌ها متراکم‌تر و کروی‌تر از خوشه‌های ستاره‌ای باز مانند خوشه هفت‌ستاره هستند و معمولا کهنسال‌ترین ستاره‌های کهکشان که در اوایل تاریخ شکل‌گیری کهکشان متولد شده‌اند را می‌توان در آنها یافت.

با این‌همه نقش آنها در روند تکامل کهکشان همچنان موضوعی قابل بررسی است. این خوشه جدید در مسیری در نزدیکی مرکز کهکشان و در صورت فلکی عقرب مشاهده شده‌است. این صورت فلکی معدنی از شگفت‌انگیزترین اجرام کیهانی به شمار می‌رود.

کهکشان

هابل تاکنون صورت فلکی عقرب را بارها رصد کرده است و تصاویری از سحابی‌های مشهوری مانند سحابی پروانه یا سامانه‌های خورشیدی دوتایی را ثبت کرده‌است.

اما این‌بار اخترشناسان در اوایل ماه ژوئن یکی از جامع‌ترین و با کیفیت‌ترین برنامه‌های رصد از کهکشان‌های ستاره‌ساز نزدیک به کهکشان راه شیری را با استفاده از هابل و در طیف نور فرابنفش آغاز کردند تا کاتالوگی از خوشه‌های ستاره‌ای حاوی ۸۰۰۰ خوشه جوان با طیف سنی یک تا ۵۰۰ میلیون سال را ایجاد کنند و خوشه ستاره‌ای کروی نیز در حین انجام این رصدها کشف شده‌است.

این کاتالوگ حاوی ۳۹ میلیون ستاره‌است که همگی آنها دست‌کم پنج برابر جرمگین‌تر و بزرگتر از خورشید هستند.

کد خبر 409451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha