همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به افراد و جریان‌های سیاسی با تأکید بر محور قرار دادن نقاط مشترک، خواستار کنار گذاشتن اختلافات در مقطع جاری کشور شد.

لاریجانی علی

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در سیزدهمین مجمع عمومی سراسری جامعه اسلامی مهندسین به تشریح وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و مقایسه آن با شرایط سیاسی و اقتصادی ابتدای انقلاب و نقش شهید بهشتی در عبور از آن شرایط پرداخت.

نماینده مردم قم در مجلس در واکنش به برخی شعارهایی که این روزها در اعتراضات عمومی نسبت به سرمایه‌گذاری‌های امنیتی ایران که در برخی از کشورهای دوست انجام می‌شود، گفت: در شعارهایی که داده می‌شود گاهی تلقی می‌شود سرمایه‌گذاری ایران که برای مبارزه با تروریسم در برخی کشورها می‌شود با اهداف دیگری انجام می‌شود و از این رو شعاردهندگان می‌گویند فکری هم برای ما بکنید، این در حالی است که اگر ظرفیت مستشاری و نظامی جمهوری اسلامی ایران که اکنون در برخی کشورهاست، وجود نداشت، فضای آرامش داخلی سرزمینی‌مان تحت تأثیر قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: مسائل امنیتی برای مسئولان نظام یک اصل است. تکفیری‌ها و داعش از کودک تا پیر ما را رافضی می‌دانند و معتقدند باید همه ایرانیان را بکشند. این مسئله در پیام‌هایی که داعش در فضای مجازی منتشر می‌کند به خوبی قابل مشاهد است و آنان برای انجام این جنایت بسیار جدی هستند.

لاریجانی یادآور شد: آرامش داخل سرزمینی ایران نتیجه شکستن کمر داعش در خارج از مرزهای سرزمینی است و نظام با چشم باز این چنین تصمیم گرفت و بنده امیدوارم مسائل با هم خِلط نشود.

وی ابراز امیدواری کرد: ان شاءالله اصلاحات اقتصادی در کشور انجام می‌شود و دوران سخت اقتصادی با به کار گرفتن همه ظرفیت‌ها و امکانات کشور به سلامت پایان خواهد یافت. باید سازوکارهایی به اجرا درآید تا طبق فرمایش مقام معظم رهبری به طبقات ضعیف جامعه فشار نیاید و مجلس دنبال طراحی سازوکارهای قانونی است و امیدوارم مجموعه سیاسی شما به مدد کشور بیاید تا شرایط اقتصادی بهبود یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس با تشریح وضعیت اقتصادی کشور و نقش بی‌تدبیری‌های مدیریتی و اختلافات دستگاه‌ها در بوجود آمدن این شرایط گفت: عملیات روانی و فشارهای تحریمی در بوجود آمدن بی‌ثباتی‌های اقتصادی کشور تأثیرگذار بوده است که باید در معادلات‌مان مد نظر قرار گیرد، اما باید مشکلات داخلی‌مان را هم ببینیم. مثلا نقدینگی زیاد وقتی به مسیر آبادانی و تولید نرود و هر روز به بخش‌های مختلف اقتصادی سرازیر شود، به اقتصاد آسیب می‌زند یا مشکلاتی که نظام بانکی دارند، واقعی است و ربطی به تحریم‌ها ندارد. پیچیدگی‌ مشکلات بانکی و معضلات صندوق‌های بازنشستگی و موسسات مالی باید رفع شود. مشکلات آب هم ربطی به تحریم‌ها ندارد. باید از مردم کمک گرفته شود تا با شرایط وفاقی مشکلات آب شرب و کشاورزی و اصلاح الگوی کشت از طریق تغییر سیستم آبیاری مزارع کشاورزی اصلاح شود.

وی هشدار داد: مشاهده می‌شود که برخی در داخل تحریم‌های داخلی را به حدی بزرگ می‌کنند که سایر مشکلات داخلی گم شود در حالی که حریف ما آنقدر هم بزرگ نیست تا برای ایجاد مشکلات توان داشته باشد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تمام راه‌های مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک را برای حل چالش‌های اقتصادی دنبال خواهد کرد، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، به همین دلیل بود که مقام معظم رهبری چند هفته به اروپایی‌ها فرصت داد برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای تلاش کنند. البته بعید می‌دانم بتوانند در این مدت کاری از پیش ببرند اما جمهوری اسلامی ایران تمام راه‌های مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک را دنبال می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فضا نباید از نظر آرامش طوری شود که مشکلات امنیتی بوجود آید.

وی در واکنش به پیشنهاددهندگان مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: جبهه پیش روی ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بزرگتر از جبهه فعلی بود. آمریکا، شوروی، فرانسه، آلمان، انگلیس و اکثر قریب به اتفاق کشورهای عربی حامی صدام بودند. عنصری که به ما کمک کرد نقش‌آفرینی رهبران انقلاب و وفاق سیاسی و همگرایی آنان در ابتدایی انقلاب بود. البته هم شرایط و هم نوع مبارزه با آن زمان متفاوت است.

لاریجانی ادامه داد: شنیدم که برخی از مذاکره با آمریکا صحبت می‌کنند. مگر زمانی که برجام بود، مذاکره نکردیم؟ وقتی توافق هسته‌ای شد، شورای امنیت قطعنامه صادر کرد و قطعنامه‌های ذیل فصل ۷ کنار رفت و پرونده PMD هم بسته شد و تحریم‌های هسته‌ای هم کنار رفت. این توافق اگر به طور کامل اجرا می‌شد برای ایران خیلی خوب بود اما مقامات آمریکایی از ابتدا برای انجام ندادن مفاد توافق‌نامه چانه‌زنی را شروع کردند تا در زمان ترامپ به طور کل کنار گذاشته شد.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: مذاکره با فردی که پای هیچ کدام از امضاهایش به عنوان رئیس دولت یک کشور نمی‌ایستد، چه فایده‌ای دارد؟ آنان دو استراتژی را دنبال می‌کنند؛ یکی ایجاد آشفتگی سیاسی، امنیتی و اجتماعی در داخل ایران و کشورهای اطراف ایران و دوم ایجاد شکنندگی اقتصادی در ایران. آنان با دریافت برخی پیام‌ها از داخل کشور این دو سیاست را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنند.

لاریجانی متذکر شد: البته همگرایی بین‌المللی که در گذشته بین کشورهای مذکور وجود داشت در حال حاضر وجود ندارد اما مثلث صهیونیستی، آمریکایی و صعودی به طور فعال عمل می‌کند و اگر لازم باشد پول، هزینه می‌کند. هر چند که روسیه و چین با آنان همراهی نمی‌کنند و اروپایی‌ها هم با آن‌ها اختلافاتی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با مفید دانستن سخنان دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین کشور، خواستار توجه بیشتر به این سخنان شد.

وی ادامه داد: اینکه امروز در سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی و یاران ایشان چنین نشستی تشکیل داده می‌شود مسئله قابل اهمیتی است و باید به شرایط آن روز توجه ویژه‌ای کنیم. اگر به مسیری که شهید بهشتی در آن حرکت کرد عمل کنیم برون‌رفت از چالش‌های امروز کشور راحت‌تر می‌شود.

لاریجانی سپس به نقش شهید بهشتی در به ثمر رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری ساختارهای سیاسی کشور اشاره کرد و افزود: شهید بهشتی با سعه صدر، تحمل و طمأنینه در برابر تهاجمات و تهمت‌های ابتدای انقلاب ایستاد و جامعه را آرام کرد و با مدارا با مخالفان موجب آرامش جامعه شد. ایشان شرایط آن زمان کشور را با دید ملی می‌نگریست و حوادث را تحلیل و شرایط را به خوبی مدیریت می‌کرد. ایشان با شرایط آن روز کشور، طبیبانه برخورد می‌کرد و در عین حال آموزش‌های سیاسی و ایدئولوژیک برای فعال کردن تحزب در کشور داشت هر چند که شرایط طوری رقم خورد که حزب در کشور برچیده شد اما در کوتاه‌مدت فعالیت شهید بهشتی موجب شکل‌گرفتن کادرهای خوبی در نظام سیاسی کشور به ویژه در استان‌ها شد.

کد خبر 409204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha