یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک تحقیق جدید که در مجله Nature Communications منتشر شده است، نشان می‌دهد که می‌توان سلول‌های سرطانی را از بین برد و این سلول‌ها را در جایی که هستند نابود کرد.

سلول‌ سرطانی

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، مبارزه با سرطان به معنای کشتن سلول‌های سرطانی است. با این حال، سرطان‌شناسان می‌دانند که جلوگیری از حرکت سلول‌های سرطانی پیش از گسترش‌شان در سراسر بدن بسیار حیاتی است. 

ریموند برگان (Raymond Bergan) مدیر بخش خون‌شناسی و سرطان‌شناسی و استاد پزشکی دانشگاه بهداشت و علوم اورگن (OHSU) گفت: هدف اکثر درمان‌های امروزی از بین بردن سرطان است. تا به امروز، هیچ کس یک درمانی برای متوقف ساختن سلول‌های سرطانی که در بدن حرکت می‌کنند، توسعه نداده است.

برگان افزود: اکثر سرطان‌ها مانند سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ اگر زود و پیش از اینکه در بدن گسترش یابند، تشخیص داده شوند آن بیمار نجات پیدا خواهد کرد، اما اگر دیر تشخیص داده شوند، متاسفانه موجب مرگ فرد می‌شود.

در سال 2011، برگان و دیگر محققان روش جدیدی را برای تحقیق خود به کار گرفتند و با همکاری شیمیدان‌ها یک دارو که حرکت سلول‌های سرطانی را مهار می‌کرد، کشف کردند. آنها یک ترکیب شیمیایی با شناسه KBU2046 را کشف کردند. این ترکیب شیمیایی در جلوگیری از حرکت سلول سرطانی در چهار نوع مختلف سلول‌های سرطانی انسان از جمله سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ و ریه موثر بود.

این مطالعه با همکاری محققان دانشگاه بهداشت و علوم اورگن، یک شیمیدان از دانشگاه نورت وسترن (Northwestern University) و محققان دانشگاه شیامن (Xiamen University)، دانشگاه شیکاگو (University of Chicago) و دانشگاه واشنگتن (University of Washington) انجام شده است.

آزمایشگاه دکتر کارل شیدت (Karl Scheidt) استاد شیمی و استاد داروسازی؛ مدیر مرکز نوآوری مولکولی و کشف دارو از دانشگاه نورت وسترن، مسئول طراحی و ایجاد مولکول‌های جدید بود که این ملکول‌ها سپس توسط تیم برگان برای مهار حرکت سلولی مورد ارزیابی قرار گرفت.

شیدت گفت: ما سرنخ‌هایی را با استفاده از قدرت شیمی بدست آوردیم که این سرنخ‌ها راه جدیدی برای کنترل گسترش سرطان بوجود آورده است.

برگان گفت: هدف این دارو، بکار گرفتن پروتئین‌های گرماشوک (Heat shock protein) یعنی پاک‌کننده سلول بود.

پروتئین‌های گرماشوک که گاهی با عنوان پروتئین شوک حرارتی هم از آنها یاد می‌شود، به تیره‌ای از پروتئین‌ها می‌گویند که در پاسخ به هر گونه استرس سلولی تولید می‌شوند. در ابتدا، تصور بر آن بود که این پروتئین‌ها در اثر بالا رفتن دما از حدِ طبیعیِ آن در بدن ایجاد می‌شوند، اما اکنون مشخص شده که هر گونه استرس سلولی، از جمله سرد شدن و کاهش دمای سلول، اشعه ماوراء بنفش و حتی پروسه ترمیم زخم و بازسازی بافتی نیز منجر به تولید پروتئین‌های گرماشوک می‌شوند.

روش کار این دارو به این صورت است که این دارو به پروتئین‌های پاک‌کننده متصل می‌شود تا حرکت سلول را متوقف سازد، اما هیچ اثر دیگری بر روی آن پروتئین‌ها ندارد. او افزود این یک مکانیزم بسیار غیرمعمول و منحصر به فرد است که ما سال‌های زیادی در پی درک آن بودیم.

کد خبر 408742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha