همشهری آنلاین: گزارشی جدید هشدار می‌دهد سه چهارم از مساحت زمین‌های سیاره به شدت دچار تخریب شده‌اند، و این میزان ممکن است تا اواسط قرن کنونی افزایش پیدا کند.

زمین

براساس گزارش اينديپندنت، افزايش جمعيت انسان‌ها در سرتاسر سياره زمين منجر به از بين بردن كيفيت خاك شده‌است زيرا آلودگي، فرسايش خاك و خشكسالي اين مناطق را به نقاطي غيرقابل سكونت تبديل كرده‌است.

درصورتي كه اين روند به همين شكل ادامه پيدا كند، ممكن است صدها ميليون نفر به واسطه از بين رفتن چرخه غذايي محلي جا‌به‌جا شده و وادار به مهاجرت خواهند شد.

كشاورزي در كنار رشد شهر‌ها و نابودي جنگل‌ها اصلي‌ترين عواملي هستند كه به نابودي خاك دامن مي‌زنند. اگرچه ارزيابي اين مشكل بسيار دشوار است،‌اما گزارشي جديد كه توسط مركز پژوهشي مشترك اتحاديه اروپا منتشر شده تخمين زده‌است كه هرسال منطقه‌اي به وسعت اتحاديه اروپا دچار فرسايش مي‌شود.

اين گزارش در حمايت از گزارشي ديگر نگاشته شده‌است كه در ماه مارس توسط پلتفورم ميان‌دولتي سياست‌گذاري علمي درباره تنوع گونه‌هاي زيستي و اكوسيستم يا IPBES منتشر شد و اعلام كرد روند تخريب زمين‌ در سرتاسر جهان به نقطه‌اي بحراني رسيده‌است كه مي‌تواند رفاه نيمي از جمعيت جهان را به خطر بياندازد.

صنعت كشاورزي يكي از بزرگترين عوامل مخرب خاك به شمار مي‌رود، درحال حاضر زمين‌هاي كشاورزي و چراگاه‌ها يك سوم خشكي‌هاي سياره را پوشش داده‌اند و انتظار مي‌رود اين صنعت در كنار تغييرات اقليمي و كاهش كيفيت خاك به كاهش يك دهمي جهاني محصولات كشاورزي منجر شود.

اين تاثير بيشتر در هندوستان،‌چين و آفريقا احساس خواهد شد، مكان‌هايي كه تخريب زمين مي‌تواند ميزان محصولات را به نيم برساند. اگرچه اين رويداد در سطح جهاني درحال وقوع است، اما نتايج اين گزارش بر اهميت اقدامات محلي براي مهار كردن تخريب زمين تاكيد دارد. از جمله اقدامات عملي كاهش مصرف گوشت و استفاده از رژيم‌هاي غذايي گياهي است كه مي‌تواند مانع از توسعه زمين‌هاي كشاورزي شود.

گزارش جديد در نسخه جديد اطلس جهاني جنگل‌زدايي منتشر شده‌است. اين اطلس ابزاري است در دستان سياست‌گذاران بين‌المللي تا از آن براي نظارت بر تخريب زمين و يافتن راهكارهايي براي متوقف كردن توسعه بيابان‌ها در سرتاسر سياره و احياي زمين‌هاي آسيب‌ديده استفاده كنند.

کد خبر 408677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha