همشهری آنلاین: هفته اول جام جهانی فوتبال در روسیه در حالی به پایان رسید که کمتر کسی تصور می‌کرد چهره‌هایی چون محمد صلاح، سامی خدیرا، نیمار و البته لیونل مسی در ردیف بازندگان آن قرار بگیرند.

جام جهانی فوتبال

به گزارش همشهري آنلاين، تيم ملي فوتبال آرژانتين كه پيش از آغاز جام از گزينه‌هاي پيش رفتن تا مراحل نهايي بود، حالا با هدايت خورخه سامپائولي و نمايش دور از انتظار مسي در آستانه بازگشت به خانه است. فوق‌ستاره بارسا در بازي اول مقابل ايسلند يك پنالتي از دست داد و ناكام اصلي در رقم خوردن نتيجه مساوي بود. او در بازي دوم برابر كرواسي چنان محو و كم‌اثر كار كرد كه همه يادشان افتاد سرمربي آرژانتين بازيكنان را با معيار نزديكي و دوري به مسي با خود به جام جهاني برده است. حالا آبي و سفيدهاي منطقه آمريكاي جنوبي كه به لطف درخشش كاپيتان خود مسافر روسيه شده بودند، ممكن است پس از سه بازي به خانه بازگردند و مسي را براي هميشه در حسرت لمس جام طلايي باقي بگذارند.

با اين مقدمه درباره مسي و ناكامي او در دو بازي ابتدايي آرژانتين، مي‌رويم سراغ برندگان و بازندگان هفت روز اول جام جهاني 2018 روسيه كه در كمال شگفتي يك نام از كشور ميزبان هم در ميان آنها به چشم مي‌خورد.

  • خوب‌ها

دنيس چريشف: بازيكني كه همين دو سه سال پيش يك‌تنه رئال‌مادريد را به خاك سياه نشانده و از جام حذفي اسپانيا حذف كرده بود، حالا فرشته نجات روسيه لقب گ رفته است. چريشف 27 ساله كه پدرش هم 13 بازي ملي در لباس روسيه داشته، در بازي اول مقابل عربستان نگون‌بخت به عنوان يار جايگزين به ميدان آمد و دو گل زد. او در بازي دوم هم درخشيد و حالا با سه گل شايد دنبال رسيدن به مقام آقاي گلي اين دوره باشد؛ افتخاري كه هموطنش اولگ سالنكو در جام جهاني 1994 آمريكا (مشترك با هريستو استويچكف بلغار) به دست آورده بود.

كريستيانو رونالدو: ضربه كاشته لحظه‌هاي پاياني مقابل اسپانيا در بازي اول نه تنها نخستين سه‌گانه جام را رقم زد، بلكه به روند ناكامي رونالدو در جام‌هاي جهاني پايان داد. او كه در سه دوره پيشين چندان ندرخشيده بود، حالا مدعي اول كسب كفش طلايي جام بيست و يكم است و با چهار گل در صدر جدول گلزنان قرار دارد. رونالدو مقابل اشرف حكيمي، همبازي خود در رئال مادريد و يار ثابت تيم ملي مراكش هم يك گل زد و البته ايراني‌ها اميدوارند روند گل زدن‌هايش در بازي آخر مرحله گروهي ادامه نداشته باشد.

گرث ساوثگيت: سرمربي جوان تيم ملي انگليس آخرين تير در تركش اتحاديه فوتبال انگلستان براي پايان دادن به قحطي 52 ساله در تكرار قهرماني جام جهاني است. جزيره‌نشينان از 1966 به بعد به بزرگ‌ترين نام‌هاي دنياي فوتبال چنگ انداخته‌اند تا بلكه يك بار ديگر طعم بردن جام را بچشند؛ از اسون گوران اريكسن تا فابيو كاپلو و اين اواخر روي هاجسن و ديگران. حالا قرعه فال به نام ساوثگيت 47 ساله خورده كه در استون ويلا و ميدلزبورو يك دفاع محكم بوده و با 57 بازي و دو گل ملي در پي دست يافتن به افتخاري بي‌بديل است. اوج كار او تا اينجاي جام بردن تونس بوده كه تيمي سختكوش و جان‌سخت به نظر مي‌رسد.

آليو سيسه: سرمربي 42 ساله شيرهاي تارانگا نخستين و تنها برد آفريقايي‌ها را در جام جهاني رقم زده است. سيسه با سابقه 16 سال بازي در سطح اول فوتبال فرانسه و انگليس با يك دفاع منظم و منطقي و استفاده از معدود فرصت‌ها دو بر يك لهستان را برد؛ ويژگي‌هايي كه در تيم‌هاي تنبل آفريقايي معمولا به چشم نمي‌خورد. تنها سرمربي رنگين‌پوست حاضر در جام جهاني روسيه پس از پيروزي سنگال برابر لهستان فرصت را مناسب شمرد تا درباره مربيان رنگين‌پوست چنين بگويد: «بازيكنان سياهپوست سال‌ها در ليگ‌هاي برتر درخشيده‌اند و حالا نوبت مربيان سياهپوست است كه توانايي‌هاي خود را نشان بدهند.» هر چند از ياد نبريم هر دو گل سنگال در بازي اول با بخت و اقبال بلند به دست آمد.

هروينگ لوزانو: از ميان ستاره‌هاي احتمالي جام، تا اينجا شايد فقط مهاجم مكزيك خود را ثابت كرده باشد. لوزانو كه در آيندهوون هلند بازي مي‌كند، در بازي مقابل آلمان زننده تنها گل نخستين شگفتي واقعي جام بيست و يكم بود. او با قدرت و توانايي فراوان تاكتيك‌هاي خوان كارلوس اوزوريو را به بهترين شكل ممكن اجرا كرد و بهترين بازيكن زمين هم لقب گرفت. لوزانو براي اينكه نشان دهد كارشناسان درباره توانمندي‌هايش اشتباه نكرده‌اند، بايد مقابل كره‌جنوبي هم به اندازه يك ستاره بدرخشد.

  • بدها

گروه پزشكي مراكش: پس از آنكه نورالدين آمرابات در بازي مقابل ايران با سر به زمين خورد، پزشكان تيم ملي مراكش به زمين آمدند و طبيعي بود كه او را از نظر ضربه مغزي شدن آزمايش كنند. سيلي‌هايي كه يكي از اعضاي گروه پزشكي به صورت بازيكن نگون‌بخت مراكشي زد، شايد مي‌توانست او را همان لحظه ضربه مغزي كند. آمرابات به بيمارستان منتقل شد و تا صبح زير نظر بود تا مشكلي براي بازي دوم مقابل پرتغال نداشته باشد. با اين حال، يكي بايد بازيكنان مراكشي را از دست گروه پزشكي نجات بدهد!

كارلوس سانچس: اين يك قانون نانوشته است كه تقريبا هر بازيكن فوتبال مي‌داند: در سه دقيقه اول بازي به عمد از دست خودتان در 18 قدم استفاده نكنيد و خطر گرفتن كارت قرمز را به جان نخريد؛ همه جز مدافع تيم ملي كلمبيا در نخستين بازي جام جهاني مقابل ژاپن. سانچس 32 ساله كاري با همبازيانش كرد كه تقريبا 90 دقيقه با 10 نفر مقابل چشم‌بادامي‌ها فشار را تحمل كنند و آخر هم بدون امتياز از زمين بيرون بروند. بيرون نشستن خامس رودريگز هم شيرين‌كاري ديگر مربيان كلمبيا بود كه حالا در آستانه حذف از جام جهاني قرار گرفته است.

سامي خديرا: بازيكن 31 ساله آلماني كه بيش از 15 افتخار بزرگ در كارنامه دارد و در سه سال گذشته با يوونتوس قهرمان ايتاليا شده، در بازي مقابل مكزيك بزرگ‌ترين نقطه‌ضعف آلمان‌ها بود. در ديداري كه جاشوا كيميچ در آن بيشتر وظايف يك شماره 10 را انجام مي‌داد تا يك مدافع، خديرا چنان بلايي سر آلمان آورد كه يواخيم لوو با اندكي بي‌رحمي مي‌توانست او را در همان 20 دقيقه اول از زمين بيرون بكشد اما خديرا آنقدر در زمين ماند كه مكزيك زهرش را به آلمان بريزد و مدافع عنوان قهرماني را يك ناكام مطلق نشان بدهد. تنها گل بازي هم حاصل توپ از دست دادن او در ميانه زمين مكزيك بود.

محمد صلاح: هر چند او يك گل در بازي مقابل روسيه زد اما نخستين و تنها گل ستاره مصري‌ها در جام جهاني غم شكست را براي شهروندان سرزمين فراعنه اندكي سبك كرد. گرچه صلاح حالا گل زدن در جام جهاني را هم به كارنامه پربار خود افزوده، عملكردش در اين دو بازي چندان چنگي به دل نزده است. غيبت در بازي اول و حضور شبح‌وار در بازي دوم نشان داد سايه «عامل راموس» همچنان بر سر صلاح سنگيني مي‌كند. او نشان داد آماده به دوش كشيدن بار سنگين آرزوهاي يك ملت نبوده و بازي تشريفاتي آخر مقابل عربستان تنها مي‌تواند تفاضل گل منفي مصري‌ها را به مثبت تبديل و سه امتياز بي‌فايده به حساب آنها واريز كند.

نيمار: او هم مثل صلاح فوق‌ستاره‌اي است كه سنگيني آرزوهاي يك ملت را روي دوش خود احساس مي‌كند و مثل ستاره مصري‌ها يك آسيب‌ديدگي سنگين را پيش از آغاز جام پشت سر گذاشته است. آنچه نيمار در مساوي برزيل با سوئيس نشان داد، نشاني از فوق‌ستاره پاريسن ژرمن و بارسلونا نداشت. او هفت مرتبه توپ را لو داد و بيشتر دنبال فريب دادن داور و بازيكنان رقيب بود تا سود رساندن به دست خودي. با اينكه نيمار پس از بازي اول درست و حسابي تمرين نكرده اما برزيلي‌ها همچنان به هنرنمايي‌اش درون مستطيل سبز چشم دوخته‌اند.

کد خبر 408617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha