سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گالری ملی پرتره همزمان با شصتمین زادروز مایکل جکسن میزبان ۴۰ اثر هنری با موضوع سلطان موسیقی پاپ جهان می‌شود.

مایکل جکسن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، اين نمايشگاه «مايكل جكسن: روي ديوار» نام دارد و يكي از جالب‌ترين نقاشي‌هاي موجود در آن پرتره‌اي است كه اندي وارهول سال 1984 از خواننده فقيد آمريكايي كشيد و روي جلد هفته‌نامه معتبر تايم رفت. جكسن در آن زمان 26 سال داشت و وقتي در 2009 در 50 سالگي از دنيا رفت، پربسامدترين چهره فرهنگي در هنر معاصر جهان بود. وارهول براي كشيدن چهره خواننده نامدار از پرتره معروف چهره خود الهام گرفته بود.

اين دو چهره جنجالي دنياي هنر نخستين بار در 1977 در نيويورك با يكديگر ملاقات كردند و اين ديدارها بارها در استوديو54 تكرار شد. وارهول بارها از جكسن عكاسي كرد؛ از جمله در كنفرانس خبري سال 1983 كه خواننده نامدار براي برگزاري تور «پيروزي» برپا كرده بود. در نهايت هم از يكي از همان عكس‌ها براي كشيدن پرتره جكسن بهره برد و يك نقاشي ماندگار از چهره‌اي ماندگار خلق كرد.

«مايكل جكسن: روي ديوار» با مديريت نيكلاس كالينان برگزار مي‌شود و در آن 40 اثر روي ديوار مي‌رود؛ آثاري كه يا با موضوع جكسن يا در واكنش يا پاسخ به او خلق شده‌اند. هر چند در اين رويداد احتمالا پربازديد خبري از مجسمه جف كونز نخواهد بود؛ اثري كه هنرمند نامدار سال 1988 از خواننده جنجالي و شامپانزه معروفش بابلز خلق كرده بود. كونز دوست داشت اين مجسمه را به نمايشگاه امانت بدهد اما در حال حاضر هيچ نسخه قابل عرضه وجود ندارد.

گالري ملي پرتره كه در ميدان ترافالگر لندن واقع شده، در دوراني بسيار سخت به سر مي‌برد. فقط در سال جاري ميلادي 24 نفر از كارمندان آن به دليل سياست تعديل داوطلبانه از گالري رفتند و ميزان بازديد از آن هم سال گذشته ميلادي حدود 30 درصد كاهش يافته بود. اين آمار اندكي بيش از ميانگين كاهش تعداد تماشاگران ديگر موزه‌ها و گالري‌هاي معتبر بريتانيا بوده است.

در حالي كه نمايشگاه اخير گالري ملي پرتره از آثار سزان بيش از 136 هزار بازديدكننده داشت، انتظار مي‌رود آمار بازديد علاقه‌مندان و هواداران خواننده سرشناس آمريكايي از نمايشگاه بعدي خوني تازه در رگ‌هاي گالري جاري كند و اندكي به اوضاع بحراني آن سر و سامان بدهد.

کد خبر 408438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha