همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشی دونفره سارا اشرفی و مجید حسینی در کتابخانه مرکزی شهر نسود دانمارک برگزار می‌شود.

نمایشگاه سودوکو با آثاری از سارا اشرفی و مجید حسینی در شهر نسود دانمارک

به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه دونفره سارا اشرفی هنرمند نقاش به همراه آثاری از مجید حسینی، هنرمند ایرانی مقیم دانمارک، از سوم ماه جولای (12 تیرماه) در شهر نسود دانمارک برپا می‌شود.

سارا اشرفی درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه از سوم تا ۳۱ جولای در کتابخانه مرکزی شهر، به دعوت خانم ایده ماریه اریکسن، مسئول گالری‌های کتابخانه مرکزی شهر نستود و ویبک سولینگ، مسئول اطلاعات و اخبار فرهنگی این شهر برپا خواهد بود.

وی افزود: در مجموع 20 اثر برای این نمایشگاه انتخاب کرده‌ام که برخی از آنها برای اولین بار نمایش داده می‌شوند. برخی از آنها سایز بزرگ هستند و برخی کوچک و تکنیک آثار اکریلیک روی بوم است.

اشرفی درباره ویژگی‌های فنی آثارش گفت: نقاشی‌ها تخت است و برای درست کردن قاب آنها زودتر به دانمارک سفر می‌کنم. زیرا در نقاشی‌هایم قاب بخشی از اثر و درواقع ادامه آن است. قاب‌ها معرق و کار دست هنرمندان روستای امان‌آباد در استان مرکزی هستند.

او همچنین درباره آثار مجید حسینی گفت: این هنرمند سورئال سال‌هاست در اروپا زندگی می‌کند و بیش از بیست نمایشگاه در این قاره داشته است. او هنرمند سرشناسی است و سبک خاص خود را در نقاشی دارد.

اشرفی افزود: حسینی با استفاده از خودکار روی روزنامه‌ها، مفاهیم مورد نظر خود را عنوان می‌کند. نگاه حسینی کنایی است و معمولا به تضادها می‌پردازد. مثلا با نشان دادن فقر در کنار خبری درباره بانک، به ایجاد چالش در ذهن مخاطب کمک می‌کند. او با شیوه‌ی خاص و مواد مختلف روزنامه را بدون نیاز به شیشه روی بوم می‌چسباند؛ به شکلی که اثر ضد آب می‌شود. این نقاش صاحب‌سبک، عضو انجمن نقاشان دانمارک است.

نمایشگاه سودوکو با آثاری از سارا اشرفی و مجید حسینی در شهر نسود دانمارک

اشرفی، درباره نمایش همزمان آثار خودش و مجید حسینی با اشاره به بیانیه برپا کنندگان این نمایشگاه گفت: دلیلی که مسئولان نمایشگاه اعلام کردند این بود که به دلیل مفهومی بودن آثار و ایده‌ال‌هایی که برای آنالیز در آنها وجود دارد و همچنین وجود انبوه گردشگران در این فصل فرصت مناسبی برای نمایش آثار هنر مفهومی در اختیار داشتند. تفاوت نوع نگاه هنرمندان ایرانی بدون شک دیدگاه جدیدی برای اروپایی‌ها خواهد بود و استقبال خوبی را پیش‌بینی می‌کنیم. برای همین پر بازدیدترین تاریخ را به آن اختصاص دادیم. انتخاب این دو هنرمند با توجه به شناخت‌مان از آثار و فضای کارشان به عنوان نماینده‌ ایران انتخاب مناسبی به نظر می‌آید.

سارا اشرفی همچنین به ویژگی‌های آثاری که در نمایشگاه ارائه خواهد کرد پرداخت و گفت: عنوان نمایشگاه «سودوکو» است. در این بازی سنتی، ارقام باید در جدول تنها باشند. این مفهوم به حس نقاشی‌هایم نزدیک است و احساس می‌کنم که نقاشی‌هایم بیانگر حس تنهایی انسان است. سختی‌ها و آسانی‌های زندگی فردی برایم مهم است. زندگی همواره چالش‌هایی دارد اما با وجود همین چالش‌ها زیباست.

او ادامه داد: احساس می‌کنم همین مشکلات و چالش‌های اجتماعی باعث شده در کارم خلاق باشم و به نوعی مدیون آنها هستم. تا به حال مجموعه‌ای کار نکردم، زیرا با حس و حال لحظه‌ای‌ام و بدون نقشه قبلی پشت بوم می‌نشینم. همیشه برای کارها عنوانی انتخاب می‌کنم اما این عنوان‌ها از حسم برمی‌آیند و سعی می‌کنم دربردارنده یک توضیح کلی از کار باشند و هربار بخشی از ذهن و هدف کلی‌ام را به عنوان نقاش عنوان کنند. بنابراین، این عنوان‌ها در نهایت عنوان مجموعه خاصی نیستند.

این هنرمند درباره برگزاری نمایشگاه در کشورهای دیگر گفت: معمولا سالی سه نمایشگاه در اروپا دارم. این نمایشگاه‌ها بیشتر در گالری‌های دولتی برگزار می‌شود و به دلیل فاصله کوتاه کشورهای اروپایی از هم، معمولا مخاطب‌ها برای دیدن نمایشگاه‌ها از همه کشورها می‌آیند.

اشرفی گفت: روش کار گالری‌داران در اروپا کمی با کشور خودمان متفاوت است. آنجا همه‌چیز خیلی تخصصی‌تر است. هرگالری به سبک خاصی علاقه دارد و آثار هنری در همان سبک و سیاق را از همه جای دنیا فرا می‌خوانند. بنابراین از من به عنوان یک هنرمند ایرانی توقع ندارند که کار بومی یا با ویژگی‌های خاصی را برای ارائه ببرم. بلکه نگاه بسیار کلی‌تر است.

سارا اشرفی در پایان به اهمیت سفر در آثار نقاشی خود اشاره کرد و گفت: سفر زیاد هیچ‌گاه مانعی برای کارم نبوده است. بلکه برعکس سوژه بسیاری از کارهایم را در سفر پیدا می‌کنم. دیدن آدم‌ها و حس‌های تازه، به کارم کمک می‌کند. مثلا فرودگاه‌ها از بزرگ‌ترین منابع الهام من هستند و لازم نیست با کسی حرف بزنم، زیرا ایده کارم را از نگاه آدم‌ها می‌گیرم.

کد خبر 408343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha