همشهری آنلاین: شبکه خبری الجزیره با انتشار تصاویری از فرودگاه بندر الحدیده یمن اعلام کرد که این فرودگاه همچنان در کنترل نیروهای جنبش انصار الله است، هر چند که درگیریها در نزدیکی این مکان ادامه دارد.

 الجزیره: فرودگاه الحدیده همچنان در کنترل انصارالله یمن است

به گزارش روز یکشنبه ايرنا به نقل از این شبکه خبری، نیروهای جنبش انصارالله چندین حمله مزدوران 'عبدربه منصور هادی' رییس جمهوری فراری یمن و نیروهای اماراتی را برای کنترل فرودگاه الحدید دفع کرده اند .

شبکه الجزیره افزود که تصاویر منتشر شده، حاکی از استقرار نیروهای انصارالله یمن در داخل و اطراف فرودگاه الحدید است و درگیری ها میان این نیروها و مزدوران طرفدار هادی در چهارمین روز عملیات نظامی آنها برای اشغال بندر الحدیده شدت یافته است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از نیروهای یمنی و برخی ساکنان بندر الحدیده اعلام کرد که نیروهای اماراتی، سودانی و مزدوران یمنی در تلاش برای محاصره ساختمان فرودگاه الحدیده هستند، اما هنوز نتوانسته اند به پیشروی قابل ملاحظه ای دست یابند.

رویترز افزود: درگیری میان نیروهای انصارالله و مزدوران سعودی منجر به بسته شدن گذرگاه شمالی الحدیده به صنعا و انتقال کالاها از بندر الحدیده بزرگترین بندر یمن به مناطق کوهستانی صعب العبور شده است.

مزدوران وابسته به هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن پیش از این مدعی اشغال فرودگاه الحدیده شده بودند که بلافاصله انصارالله این ادعا را تکذیب کرد.

'کامل المعمری' خبرنگار یمنی حاضر در الحدیده به الجزیره گفت: نیروهای طرفدار هادی در کنار نیروهای اماراتی با حمله شدید نیروهای انصارالله مجبور به عقب نشینی از اطراف فرودگاه شدند و در حال حاضر درگیری میان دو طرف ادامه دارد.

منابع دیگری به الجزیره گفتند که جنگنده های اماراتی با حمله شدید به بندر الحدیده، چندین غیر نظامی را کشته و یا زخمی کردند.

بر اساس این گزارش ، نیروهای انصارالله طی روزهای اخیر در شهر الحدیده در آماده باش کامل به سر می برند.

'محمد عبدالسلام' سخنگوی جنبش انصارالله یمن درگیری کنونی در بندر الحدیده را جنگی فرسایشی برای ائتلاف عربی دانست که قادر به ادامه دادن آن نخواهند بود.

وی اضافه کرد که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و امارات برای پوشاندن شکست و ناکامی خود در این عملیات برای بار دوم به جنگ روانی و رسانه ای روی آورده است.

عبدالسلام گفت که 'مارتین گریفیتس' فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن، راه حل سیاسی را که از الحدیده آغاز می شود، پیشنهاد کرده و خواستار میانجیگری در حل این تنش است.

وی تاکید کرد که گرینفیس باید به جای انتقال پیام ها میان دو طرف، راه حلی ارایه دهد.

این مسئول یمنی همچنین تصریح کرد که در حالی که هیچ نیروی ایرانی در کنار یمنی ها در نبرد حضور ندارند، اما نیروهای اشغالگر عربستان، امارات و سودان در خاک این کشور در کنار دولت مستعفی و فراری می جنگند.

ائتلاف خودخوانده عربی به سرکردگی عربستان و امارات چهارشنبه گذشته (23خرداد) به رغم هشدارهای بین المللی درباره وخامت اوضاع انسانی، حملات گسترده ای را برای اشغال بندر الحدیده در غرب یمن آغاز کردند که تاکنون با مقاومت نیروهای ارتش و کمیته های مردمی این کشور روبه رو شده است.

بندر الحدیده در سواحل دریای سرخ در غرب یمن قرار دارد و تنها گذرگاه ورودی کمک های انسانی به این کشور به شمار می رود، ناظران بر این باورند که جنگ در این بندر راهبردی، دست‌کم 250 هزار قربانی برجای خواهد گذاشت و اوضاع یمن را بیش از پیش وخیم تر خواهد کرد.

  • اشغال فرودگاه الحدیده یمن تکذیب شد

همچنين معاون فرودگاه های سازمان هواپیمایی یمن نيز گفت: خبر اشغال فرودگاه بین المللی الحدیده به دست کشورهای متجاوز و مزدوران آن ها صحت ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن (سبا) محمد الشریف شنبه شب افزود: تصاویر منتشر شده از داخل فرودگاه الحدیده در سال 2016 توسط نهادهای یمنی برای گزارش نقض قوانین بین المللی توسط کشورهای متجاوز به سازمان ملل و سازمان بین المللی هوانوردی ICAO تهیه شده بود.

وی در گفت وگو با سبا اضافه کرد: دیواری که رسانه های متجاوزان تصاویر آن را به عنوان دیوار فرودگاه الحدیده منتشر کرده اند، دیوار محوطه املاک یکی از نمایندگان مجلس یمن در نزدیکی میدان الدریهمی است و ارتباطی با فرودگاه الحدیده ندارد.

مدیر فرودگاه الحدیده نیز تسلط کشورهای متجاوز بر این فرودگاه را تکذیب کرد.

'احمد طارش' گفت: فرودگاه الحدیده ویران است و از ابتدای تجاوز به یمن با وجود غیرنظامی بودن آن، به خاطر بمباران ها، همه بخش های آن از مدار خدمات رسانی خارج شد.

برخی رسانه های منطقه و رسانه های کشورهای ائتلاف متجاوزان به یمن، روز شنبه خبر تسلط بر فرودگاه الحدیده در غرب یمن و تصاویری در این باره منتشر کردند.

شبکه خبری اسکای نیوز عربی مدعی شد که نیروهای وابسته به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن با پشتیبانی ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی ورودی فرودگاه راهبردی بندر الحدیده را محاصره کرده اند.

ائتلاف خودخوانده عربی به سرکردگی عربستان و امارات چهارشنبه گذشته (23خرداد) به رغم هشدارهای بین المللی درباره وخامت اوضاع انسانی، حملات گسترده ای را برای اشغال بندر الحدیده در غرب یمن آغاز کردند که تاکنون با مقاومت نیروهای ارتش و کمیته های مردمی این کشور روبه رو شده است.

کد خبر 408210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha