جمعه ۱۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

شنیدن خبر انتشار مجموعه‌ای از سیمین دانشور، به‌اندازه خواندنش شیرین است و اگر تجربه خواندن کتاب‌های او را داشته باشی، آسان از کنار این خبر نمی‌گذری.

حالا سیمین دانشور تازه‌ترین مجموعه‌ داستانش را کامل کرده است. چند وقتی بود که خبر زیر چاپ بودن این اثر به گوش می‌رسید اما به‌دلیل کم‌حجم بودن اثر، قرار بود دانشور داستان‌های دیگری به آن اضافه کند. «انتخاب» با اضافه شدن داستان‌های جدید،‌ توسط نشر قطره منتشر شده است.

هم جدید، هم قدیمی
بخشی از داستان‌های این مجموعه تاکنون در هیچ مجموعه‌ای منتشر نشده‌اند اما چندین داستان نیز متعلق به مجموعه «از پرنده‌های مهاجر بپرس» است که سال1371 منتشر شده است.

 در مجموع 16داستان کوتاه از این بانوی نویسنده را می‌توانید در این کتاب بخوانید که لقاءالسلطنه، اسطقس، انتخاب، برو به چاه بگو، ساواکی، بخت‌گشا، برهوت، میزگرد، مرز و نقاب،  از خاک به خاکستر، باغ سنگ، دو نوع لبخند، روبات سخنگو، از پرنده‌های مهاجر بپرس و متبرک باد خلیفه بودن انسان بر زمین، نام داستان‌های این مجموعه است.

داستان‌های کوتاه سیمین دانشور، ساده وروان هستند و از حال و هوای زندگی اجتماعی و خانوادگی ایرانیان برآمده‌اند و سبک و زبان خاص خود را دارند. زنان در داستان‌های دانشور حضور پررنگی دارند و جلوه‌های مختلفی از حضور آنها در این داستان‌ها دیده می‌شود.

باز هم کتاب‌هایی در راهند
از دیگر کتاب‌های این بانوی داستان‌نویس، «کوه سرگردان» است که به‌عنوان جلد سوم «جزیره‌ سرگردانی» و «ساربان سرگردان» منتشر خواهد شد.همچنین قرار است ترجمه‌ اسپانیولی داستان «مار و مرد» از مجموعه‌ «به کی سلام کنم؟» به‌همراه شرح‌حالی از این داستان‌نویس پیشکسوت منتشر شود. البته پیش از این «سووشون» به 17زبان ترجمه شده بود.

بانوی داستان‌های فارسی
سیمین دانشور- داستان‌نویس و مترجم- هشتم اردیبهشت‌ماه سال1300 در شیراز به‌دنیا آمد. در سال 1329 دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران گرفت. یک سال بعد با جلال آل‌احمد ازدواج کرد و در سال1331 برای مطالعه در رشته‌ «زیبایی‌شناسی» در دانشگاه استنفورد، به آمریکا سفر کرد و 2سال بعد به ایران بازگشت.

 دکتر دانشور تا سال1359 که به درخواست خود از دانشگاه بازنشسته شد، به تدریس در دانشگاه هنر و ادبیات مشغول بود. از سیمین دانشور با توجه به نگارش رمان سووشون، به‌عنوان نخستین زن رمان‌نویس ایرانی نام می‌برند. تالیف‌ها و ترجمه‌های دانشور عبارتند از:

«آتش خاموش» (‌1327)، «سرباز شکلاتی» برنارد شاو (1328)، «باغ آلبالو» و «دشمنان» از آنتوان چخوف (1331)،‌ «بئاتریس» از شنیتسلر و «رمز موفق زیستن» از دیل کارنگی (1332)، «کمدی انسانی» ویلیام سارویان و «داغ ننگ» از ناتانیل هارتون (1334)، «همراه آفتاب» (1337)، «شهری چون بهشت» (1340)، «سووشون» (1348)، «بنال وطن» از آلن پیتون (1351)، «به کی سلام کنم؟» (1359)، «غروب جلال» (1360)، «ماه عسل آفتابی»، «داستان‌های ملل مختلف» (1362)، «جزیره سرگردانی» (1372)، «شناخت و تحسین هنر» (مجموعه مقالات) (1375)، «از پرنده‌های مهاجر بپرس» (1376) و «ساربان سرگردان» (1380). از آخرین چاپ «سووشون»، «شهری در بهشت»، «جزیره‌ سرگردانی» و «ساربان سرگردان»، از سوی انتشارات خوارزمی هم هنوز نسخه‌هایی موجود است.

دانشور همچنین علاوه بر اینکه روی مجموعه داستان‌های مذهبی کار می‌کند، در انتظار انتشار سومین و آخرین بخش از مجموعه سرگردانی خود با عنوان «کوه سرگردان» است. «انتخاب» با قیمت 2هزارتومان بر پیشخوان کتابفروشی‌هاست.

کد خبر 40746

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز