چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: این سبک پیش از سال ۱۹۲۵ به صورت جدی در فرانسه دنبال می‌شد

مجله جنبش های هنری

و می‌توان علت آن را در پیدایش سبک پدر یعنی آرت نوو (Art Nouveau) در فرانسه دانست. دور از ذهن هم نیست که با این دید به آرت دکو Art Déco نگریست چراکه این سبک همانند آرت نوو از همان الهامات و زمینه‌ها اما با تکنولوژی برتر سود می‌برد.

هنر تزیینی (Art Déco) (آر دکو) یک جنبش هنری است که در قرن بیستم به‌وجود آمد. واژه آرت دکو از نام نمایشگاه بین‌المللی هنرهای تزیینی و صنعتی مدرن (Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes) گرفته شده‌است. این جنبش بر معماری، تزیینات داخلی، سرامیک، مُد، طراحی صنعتی و هنرهای دیگر تأثیرگذار بود.

آرت دکو به عنوان پاسخی به تغییرات فراوان فنی و اجتماعی در شروع قرن بود ، شهر پاریس در فرانسه به عنوان مرکز این جنبش شناخته می‌شود و خیلی از هنرمندان مهم در این بخش زندگی می‌کردند .از جمله ژاک امیل روهلمان که یکی از معروفترین مبل‌سازهای آرت دکو بود.

افراد دیگر ادگار برانت و ژانک دوناند بودند که با آهن و قفل کار می‌کردند. در شیشه کاری رنه لالیک و موریس مارینو و در جواهر و ساعت سازی کارتیه بود. اما اگر بخواهیم قدری موشکافانه برخورد کنیم 6 نفر در شکل گیری این سبک نقشی مهم ایفا کردند که مهمترین آنها هکتور گیومارد است کسی که نقش پررنگی در آرت نوو نیز داشت. و ورودی‌های متروی پاریس در آن دوران از آن او بود.

فرهنگهای مختلف، مخصوصا اروپای قبل از جنگ جهانی اول، روی آرت دکو اثر داشتند. آرت دکو همچون آرت نوو از زمینه های متفاوتی الهام می گرفت. باستان شناسی مصر ، یونان و روم باستان ، هنر پیش از مدرن و نهضت های اولیه ی مدرنیست همچون کوبیسم ، کانستراکتیویسم ، فوتوریسم ، فانکشنالیسم و حتی ورک بوند.

به عنوان مثال می توان الهامات آرت دکو را در نقاشی‌های پل سزان که از بانیان کوبسیم و علاقه‌مند به استفاده از فرم های اصلی هندسی است مشاهده کرد. اما تفاوت عمده‌ی آرت دکو با آرت نوو در صنعتی بودن آن است و درست مانند تمام نهضت‌های مدرن به صنعت و پیشرفت صنعتی متکی بود! و همسو با تفکرات آن روز های جهان غرب . به همین سبب تنوع استفاده از آن در تولیدات صنعتی بسیار است. نکته دیگر این است که آرت دکو بیشتر به استفاده از فرم‌های شکسته همانند مثلث و مربع و چند ضلعی ها محدود می‌شود اما آرت نوو از خطوط پیچ در پیچ و در هم تنیده بهره می‌برد.

به غیر از اروپا ، آمریکا یکی از بهترین بستر‌ها برای آرت دکو یه حساب می آمد. تقریبا در تمامی شهر‌های مهم ایالات متحده از سواحل غربی همچون میامی و لس آنجلس گرفته تا شهر‌های مرکزی مثل دیترویت و شیکاگو و سواحل شرقی همچون نیویورک آثار برجسته‌ای در این سبک ساخته شده‌اند.

تنها سه ساختمان مهم در این سبک که همگی در ابعاد بزرگ هستند در شهر دیترویت ساخته شده اند. ساختمان فیشر(Fisher Building) ، ساختمان گاردین (Guardian Building) و تئاتر فاکس (Fox Theater) از نمونه های موفق و مشهور به حساب می آیند که همگی جزو نماد های ملی و تاریخی آمریکا هستند.

معماری آرت دکو به دلیل هزینه‌های نسبتاً بالا بعد از جنگ جهانی دوم در غرب به دلیل خسارات و زیان‌های مالی ناشی از جنگ به تدریج کنار گذاشته شد، اما در کشورهای دیگر ادامه داشت؛ از جمله در هندوستان به عنوان یک نشانه مدرن شناخته شد و تا سال ۱۹۶۰ ادامه داشت. در دهه ۱۹۸۰ آرت دکو دوباره مورد توجه قرار گرفت.

کد خبر 407382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha