شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

یک کنفرانس مطبوعاتی ناگهانی در این مقطع که فصل به پایان رسیده همگان را به شوک فرو برد. قشنگ معلوم بود زیدان احتمالا در این کنفرانس می‌خواهد کناره‌گیری‌اش را از سرمربیگری رئال مادرید اعلام کند:

فوتبال

 «اگر جایی نتوانم وضعیت را بهتر کنم بهتر است که آنجا را ترک کنم.» این عادت زیدان است که همه چیز را در اوج رها می‌کند. در فینال جام‌جهانی2006 گل زد و در اوج و در حالی که می‌توانست تا 40سالگی به بازی در بالاترین سطح ادامه دهد، فوتبال را در 34سالگی و با توپ طلای بهترین بازیکن جام به پایان برد پیش از آن‌که دیر شود و در برخی بازی‌ها او را نیمکت‌نشین کنند یا رئال چنین جواهری را نخواهد.

حالا در مربیگری هم فقط دو سال و 4ماه پس از اولین تجربه سرمربیگری‌اش در یک تیم سطح اولی، همه چیز را برد و در اوج خداحافظی کرد. او واقعا هم در مربیگری هم در دوران بازی همه چیز را برد؛ در دو فینال جام‌جهانی گل زد، قهرمان جهان و یورو شد، توپ طلا برد، در فینال لیگ قهرمانان گلی تاریخی زد و در ایتالیا و اسپانیا همه جام‌های داخلی را به‌دست آورد و حتی با بوردو به فینال یک جام اروپایی رسید.

در دوران کوتاه مربیگری‌اش همه در حالی که رئال از جام‌حذفی اوت شده بود و 12امتیاز از بارسا عقب بود هدایت این تیم را به عهده گرفت و لیگ قهرمانان را فتح کرد، فاصله 12امتیازی را به یک امتیاز رساند، لالیگای فصل بعد را برد، 3بار پیاپی لیگ قهرمانان اروپا را به سانتیاگو برنابئو آورد به‌علاوه دو سوپرجام اروپا و یک سوپرجام اسپانیا و دو جام جهانی باشگاه‌ها. او هر 89روز یک جام به رئال هدیه کرد و فقط موفق به کسب جام‌حذفی نشد.

یک‌بار مقابل سلتا و یک‌بار مقابل لگانس از دور رقابت‌های کوپا دل‌ری حذف شد. زیدان در جلسه با پرس و مدیر ورزشی باشگاه گفته رونالدو را حتما در تیمش می‌خواهد اما آنده بیل را تضمین نمی‌کند که این مغایر با نظر آن دو بود.‍ صحبت‌های زیزو در این جلسه: «ادامه نمی‌دهم؛ داریم رو به افول می‌رویم. بهترین تصمیم ترک باشگاه است این هم به‌نفع شماست هم به‌نفع من. سرمربی تیم دیگری نخواهم شد.»

  • جانشینان

لیست گزینه‌های جانشینی زیدان به اندازه گزینه‌های جانشینی آرسن ونگر در آرسنال طولانی است. پوچتینو، سرمربی آرژانتینی تاتنهام گزینه اصلی است اما پرس اعلام کرده به‌خاطر ناگهانی بودن تصمیم زیدان اصلا روی هیچ گزینه‌ای مطالعه نکرده است. همه می‌دانند پوچتینو یک ضد بارسایی و ضد آرسنالی است چون در اسپانیول، رقیب همشهری بارسلونا بازی و مربیگری کرده و به‌همین دلیل پیشنهاد سرمربیگری این تیم را در فصل گذشته رد کرده و همچنین در تاتنهام که دشمن آرسنال است مربیگری می‌کند.

گفته می‌شد در قرارداد جدید او با باشگاه لندنی که تا سال2023 تمدید شده، بندی گنجانده شده است که در صورت رسیدن پیشنهادی از رئال مادرید بتواند قراردادش را فسخ کند که البته تاتنهام وجود این بند را تکذیب کرده است.

او در نظرسنجی‌ها بیش از سایرین رای دارد و جالب این‌که گوتی، اسطوره رئال و سرمربی فعلی تیم جوانان این باشگاه از مربیان معتبری مثل یواخیم لوو که اخیرا دو سال دیگر قراردادش را با آْمان تمدید کرده و حتی از یورگن کلوپ که این‌قدر محبوبیت به‌دست آورده است، آرای بالاتری دارد.

او می‌تواند همان مسیری را طی کند که زیدان و پیش از او دل‌بوسکه طی کردند و از تیم دوم یا پایه به تیم اصلی آمدند و جام‌ها را درو کردند. فعلا شرط‌بندی‌ها حول پوچتینو می‌چرخد. اگر این انتقال صورت بگیرد، ستاره‌هایی مثل هری کین، اریسکسون و آلدرویلد که مورد علاقه رئال هستند در دسترس خواهند بود. اوکی دیاریو از رائول به‌عنوان دستیار احتمالی پوچتینو در رئال نام برد؛ گزینه‌ای که می‌تواند نیمکت مربیگری تیم را محبوب نگه دارد.

پوچتینو در سال2006 زمانی که والورده سرمربی اسپانیول بود تصمیم به مربیگری گرفت چون والورده به او گفته بود که دیگر روی چنین بازیکنی حساب نمی‌کند. پوچتینو بلافاصله تصمیم گرفت در کلاس‌های مربیگری شرکت کند. حالا زمان مناسبی برای انتقام گرفتن از والورده و تیم منفور پوچتینو یعنی بارسلونا فرا رسیده است او در تیم‌های کورنیا، اسپانیول، ساوتهمپتون و تاتنهام مربیگری کرده است. تاتنهام 5/42 میلیون پوند از رئال مادرید برای فسخ قرارداد پوچتینو طلب خواهد کرد. کونته، سرمربی برکنار شده چلسی و ساری که قرار است از ناپولی جای او را بگیرد دو گزینه ایتالیایی نیمکت رئال هستند.

آرسن ونگر گزینه دیگری است که پیش‌تر 3‌بار پیشنهاد مربیگری در رئال را رد کرده بود. او حالا تیمی ندارد و می‌تواند چهارمین پیشنهاد را بپذیرد. ونگر در همین چند روزی که از پایان فصل می‌گذرد هم دلش برای فوتبال تنگ شده و گفته: «اکنون هیجان‌زده‌ام چون دوباره می‌توانم مورد آزمایش قرار بگیرم. این همان چیزی است که در زندگی می‌خواهم. من یک رقابت جو هستم که دوست دارد مدام مورد آزمایش قرار بگیرد.

نمی‌دانم چه اتفاقی خواهد افتاد اما حالا رو به روی من یک صفحه سفید قرار دارد و باید فصل بعدی را در آن بنویسم. چندان این هدیه به من داده نشده تا از زندگی لذت ببرم و کنار ساحل دراز بکشم. خیلی زود از زندگی بدون فوتبال خسته شده‌ام چون فوتبال، اعتیادی است که خودم ساخته‌ام. ژن معتادی دارم و باید با آن کنار بیایم. در چه سطحی به کار مشغول خواهم شد؟ یک باشگاه بزرگ باید جاه طلبی داشته باشد. باشگاهی که باعث شود هوادار از خواب بلند شود و به خود بگوید: «اوه، امروز تیمم بازی دارد و شاید اتفاق ویژه‌ای ببینم.»

  • ترکش‌ها

با استعفا زیدان و مشخص نبودن پروژه باشگاه در نقل‌وانتقالات ساخت برنابئوی جدید به تابستان 2019 موکول شد. در حقیقت کار سخت گرفتن مجوز و البته جذب اسپانسر 400 میلیون یورویی باعث شده تا این اتفاق به تابستا نبعدی موکول شود. قرار بود که شرکت نفت ابوظبی با قرار گرفتن نامش روی نام ورزشگاه برای 20 سال 400 میلیون یورو بپردازد اما طولانی شدن پروژه باعث عقب‌نشینی آنها شد.

  • واکنش‌ها

همه ستاره‌های تیم به رفتن زیدان واکنش احساسی نشان دادند و در ستایش از او نوشتند، حتی کریستیانو که او را استاد خطاب کرد و نوشته طولانی‌تر ایسکو در ستایش از او؛ نوشته‌ای از بازیکنی که زیاد از سوی زیدان به بازی گرفته نمی‌شد. با این‌حال گرت بیل هیچ پیغامی منتشر نکرده و نکته عجیب‌تر این است که تولد بچه لوکاس را تبریک گفته، گویی که این اتفاق برای او از رفتن پرافتخارترین مربی تاریخ رئال هم مهمتر بوده است!

او این پیغام را به زبان اسپانیایی منتشر کرده تا کروس با تعجب از این که او اسپانیایی یاد گرفته بنویسد: «اسپانیایی؟!» بیل در 5سال حضور در رئال هنوز که هنوزه نمی‌تواند به زبان اسپانیایی مصاحبه کند. کاپلو هم گفته که پیش‌بینی‌اش این بوده زیدان در صورت ناکامی در فتح لیگ قهرمانان برای سومین‌بار پیاپی، احتمالا از سوی پرس اخراج می‌شد: «پرس می‌خواهد مربی باشد. زمانی که تیم پیروز می‌شود، خوشحال است. اگر پیروز نشود، یک نفر دیگر را مقصر می‌داند. من هم به همین ترتیب اخراج شدم.»

  • آینده زیدان

دشان: «من فکر می‌کنم زیزو فعلا استراحت خواهد کرد و وقتش را با خانواده‌اش میگذراند.. نمیدانم چه زمانی اما او روزی سرمربی فرانسه خواهد شد.»نجیب ساوریس، سرمایه‌دار مصری: «زیدان با قراردادی ۴ساله به تیم‌ملی قطر می‌رود، ۵۰میلیون دلار در هر سال.»

زیزوی افسانه‌ای در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که حس کرده نمی‌تواند به روند این موفقیت‌ها ادامه دهد و ترجیح می‌دهد فرد دیگری با افکار تازه‌تری جای او را بگیرد. او گفته فعلا قصد ندارد به مربیگری بپردازد و می‌خواهد یک فصل استراحت کند اما قبلا از علاقه‌اش برای مربیگری در یوونتوس و همین‌طور تیم‌ملی فرانسه حرف زده بود.

زیزو در پیغامی اینستاگرامی خطاب به هواداران نوشت: «3سال فراموش نشدنی در بزرگترین باشگاه دنیا داشتم. مایه افتخار من بود. زنده باد رئال تا همیشه.» پرس، رئیس باشگاه هم درباره این تصمیم گفت: «این تصمیم غیرمنتظره‌ای است و او باید دلیلش را بگوید. روز غم انگیزی برای من و همه است.

برای بازیکنان و تمام کارمندان باشگاه. خودش می‌داند که او را بیش از هر مربی و بازیکن دیگری در عمرم دوست داشته‌ام. اولین باری که برای خریدنش به‌عنوان بازیکن به خانه‌اش رفتم خیلی قاطع بله را به من گفت. امیدوارم این یک به امید دیدار باشد نه خداحافظ تا برگردد. او هم شایسته استراحت است.»

کد خبر 407165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha