همشهری آنلاین: سفیر تهران در لندن با اشاره به شروط جدید آمریکا در توافقنامه "نفتا"، معاهده آسیا- پاسفیک و معاهده آب و هوایی پاریس نوشت: کمی‌ جدی‌تر فکر کنیم، ایران در برجام اشتباه کرد، آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، کاناد، ژاپن و روسیه هم اشتباه کرده بودند؟

بعیدی نژاد

بعيدي‌نژاد در  صفحه توئيتر خود نوشت: با طرح شروط جديد ترامپ در آخرين لحظه، توافقنامه "نفتا" ميان آمريكا، كانادا و مكزيك در آستانه فروپاشي قرار گرفته و آمريكا در آستانه خروج از نفتا قرار دارد. مذاكرات آمريكا و كانادا نيز متوقف و نخست وزير كانادا ضمن لغو سفر به آمريكا براي توافق نهايي ديشب گفت عقل سليمي در واشنگتن نيست. اين تندترين موضعگيري كانادا نسبت به آمريكاست.

بعد از اعلام تعرفه‌هاي جديد آمريكا، اتحاديه اروپا و كانادا ضمن وضع اقدامات تلافي جويانه، اعلام كردند كه به سازمات تجارت جهاني شكايت خواهند كرد.

حالا واقعا بايد كمي جدي‌تر فكر كنيم. ايران در برجام اشتباه كرد، متن را دقيق مذاكره نكرد و اعتماد بيخودي كرد. آلمان و فرانسه و انگليس و ايتاليا و بقيه كشورهاي اروپايي، و بعد هم كانادا، ژاپن و روسیه و چين و خيلي كشورهاي ديگر بعنوان اعضاي كشورهاي عضو معاهده تجاري آسيا-پاسيفيك يا كشورهاي معاهده آب و هوايي پاريس يا "نفتا" كه ترامپ به بهانه‌اي يكايك را رها كرد چطور؟

چرا بجاي ديدن علت واقعي و ملامت دشمن، خودمان را تحقير و تضعيف مي‌كنيم؟

نمي‌توانيم در تحليل‌هاي خودمان، شرايط جديدي كه همه جهان با ظهور اين پديده جديد مواجه است را ناديده بگيريم.

کد خبر 407032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha