پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گمرک ویژه آمریکا بر فولاد و آلومینیوم را غیرقابل پذیرش خواند. او گفت اتحادیه اروپا به اقدام متقابل دست خواهد زد. بریتانیا و مکزیک نیز واکنش نشان داده‌اند. از یک جنگ تجاری سخن می‌رود.

trade war

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بی آنکه پیام توییتی بنویسد و یا شخصا ابراز نظر کند، این بار ویلبور راس، وزیر تجارت را به جلو فرستاد. راس تصمیم ترامپ را اعلام کرد و گفت: از همین جمعه بر روی تمام واردات فولاد از اتحادیه اروپا و نیز کانادا و مکزیک یک تعرفه گمرگی ۲۵درصدی و برای آلومینیوم ۱۰درصدی وضع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آلمان ایالات متحده در ماه مارس این سه کشور را از پرداخت تعرفه‌های گمرکی به طور موقت مستثنی و معاف کرده بود. این معافیت سه ماهه در ساعت ۶ بامداد اول ژوئن به وقت اروپای مرکزی به پایان می‌رسد.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است نسبت به وضع گمرک ویژه بر فولاد و آلومینیوم اروپایی واکنش نشان خواهد داد.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است که این گمرک ویژه به هیچ وجه قابل پذیرش نیست: «امروز روز بدی برای تجارت جهانی است.» او افزود که اتحادیه اروپا "طی ساعات آینده" اقدامات متقابل را اعلام خواهد کرد.

سیسیلیا مالم‌‌ستروم، کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا در این رابطه گفت که پاسخ اتحادیه اروپا متناسب و در انطباق با مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO) خواهد بود. او افزود که حال اتحادیه اروپا مکانیسم‌های متناسب برای حل مناقشه را در سازمان تجارت جهان فعال خواهد کرد.

ویلبور راس، وزیر تجارت آمریکا به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته است که اقدامات متقابل از سوی اتحادیه اروپا و یا کشور دیگر، تأثیر چندانی بر اقتصاد ایالات متحده نخواهد داشت.

  • "اتحادیه اروپا باید ایستادگی نشان دهد"

راینهارد بوتیکوفر، عضو جناح سبز‌های پارلمان اروپا و کارشناس مناسبات فراآتلانتیک است. او به شبکه اول تلویزیون آلمان تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید به رئیس‌جمهوری آمریکا ترامپ نشان دهد که اجازه نمی‌دهد کسی این اتحادیه را مجازات و یا نکوهش کند. او افزود که اقدامات متقابل در دست تهیه است و گمرک‌های متقابل برای برخی کالاهای آمریکایی وضع خواهند شد که البته به سطح گمرک‌های ویژه آمریکا بر فولاد و آلومینیوم نمی‌رسد.

  • واکنش مکزیک و بریتانیا

دولت بریتانیا نیز در نخستین واکنش خود نسبت به تصمیم دولت آمریکا "ابراز تأسف" کرد. یک سخنگوی دولت گفت که بریتانیا و اتحادیه اروپا متحدان نزدیک ایالات متحده هستند و معافیت از گمرکات برای آنها باید نامحدود باشد. این سخنگوی دولت بریتانیا افزود که دولت متبوع او به همراه اتحادیه اروپا و ایالات متحده تلاش خواهد کرد به این هدف برسد.

وزارت اقتصاد مکزیک نیز گفته است قصد اقدام متقابل در قبال گمرکات ویژه را دارد. این وزارتخانه اعلام کرد که بر تولیدات آمریکایی در سطح گمرکات آمریکا، تعرفه گمرکی وضع خواهد کرد. تعرفه گمرکی مکزیک تا زمانی که تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم برقرار است، اجرا خواهند شد.

کد خبر 406999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha