جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا نخستین عنبیه مصنوعی را تأیید کرد. عنبیه بخش رنگی چشم است که دور مردمک قرار دارد.

iris

به گزارش هلث‌دی این وسیله که با جراحی درون چشم کاشته می‌شود، را می‌توان در بزرگ‌سالان و کودکانی که فاقد عنبیه هستند به کار برد. فقدان عنبیه ممکن است به علت بیماری سرشتی به نام آنیریدیا (aniridia) یا به علت مجروح شدن چشم باشد.

دکتر مالوینا ایدلمن که رئیس بخش وسایل چشم‌پزشکی و گوش و گلو بینی در مرکز وسایل و سلامت رادیولوژیکی در سازمان غذا و داروی آمریکا است، گفت: «بیماران دچار نقایص عنبیه ممکن است مشکل بینایی و نیز ناخشنودی از ظاهر چشم‌هایشان را تجربه کنند.»

او افزود:‌«تأیید نخستین عنبیه مصنوعی روشی جدیدی را برای درمان نقایص عنبیه را که باعث حساسیت به نور درخشان می‌شود، فراهم می‌آورد. عنبیه مصنوعی همچنین ظاهر چشم را در افراد مبتلا به آنیریدیا بهبود می‌بخشد.»

آنیریدیا اختلال ژنتیکی نادری است که باعث می‌شود عنبیه به‌طور کامل یا بخشی از بین برود. ازآنجایی‌که عنبیه مقدار نور ورودی به چشم را کنترل می‌کند، افراد مبتلا آنیریدیا به نور حساس هستند و مشکلات شدید بینایی دیگر هم دارند.

این عنبیه مصنوعی با نام CustomFlex را می‌توان برای درمان نقایص عنبیه ناشی از عوارض دیگر مانند زالی یا آلبینیسم، جراحات ناشی از ضربه‌ها یا برداشتن عنبیه به خاطر سرطان ملانوم هم به کار برد.

عنبیه مصنوعی از سیلیکون باریک و قابل‌انعطافی ساخته شده است و بر اساس اندازه و رنگ چشم هر بیمار ساخته می‌شود. جراح برای قرار دادن این عنبیه مصنوعی برش کوچکی در چشم می‌دهد، وسیله را زیر برش قرار می‌دهد، بعد با استفاده از ابزارهای جراحی آن را باز و هموار می‌کند.

ایمنی و کارایی این عنبیه مصنوعی در یک کار آزمایی بالینی غیر تصادفی شده بر روی ۳۸۹ بزرگ‌سال و کودک دچار آنیریدیا و سایر نقایص قرنیه آزمایش‌شده است.

بیش از ۷۰ درصد بیماران پس از کاشتن این وسیله کاهش عمده‌ای در حساسیت به نور و دیدن نقاط نورانی و نیز بهبود کیفیت زندگی را تجربه کردند. ۹۴ درصد بیماران از ظاهر این وسیله خشنود بودند.

میزان عوارض جانبی گزارش‌شده ناشی از این وسیله یا جراحی برای کارگذاری آن پایین بود.

این قرنیه مصنوعی را شرکت HumanOptics AG در ارلانگن آلمان به بازار فرستاده است.

کد خبر 406992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha