همشهری آنلاین: مردم پاکستان امروز ۲۸ ماه می ۲۰۱۸ (هفتم خرداد) بیستمین سالروز آزمایش هسته‌ای این کشور را با عنوان یوم تکبیر به صورت گسترده و ملی گرامی داشتند.

پاکستان؛ ۲۰ سال پس از آزمایش اولین بمب هسته ای

به گزارش ایرنا، مردم پاکستان امروز و با وجود حال و هوای داغ سیاسی و انتخاباتی این کشور، در بسیاری از شهرها از جمله اسلام آباد، راولپندی، لاهور و کراچی بیستمین سالروز آزمایش هسته ای خود را گرامی داشته و در آیین های مختلف به این مناسبت به برگزاری جشن و سردادن سرود ملی کشور خود پرداختند.

وزارت خارجه پاکستان نیز با انتشار بیانیه مطبوعاتی، بر تعهد دولت این کشور بر عدم تکثیر سلاح هسته ای، گسترش صلح جهانی و ثبات استراتژیک و راهبردی منطقه تاکید کرد.

'محمد فیصل'سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز در بیستمین سالگرد آزمایش هسته‌ای ۲۸ می ۱۹۹۸ تاکید کرد که آزمایش بمب‌های اتمی شانس داشتن آسیای جنوبی بدون سلاح را از بین برد.

وی گفت که به دلیل سیاست های خصومت آمیز هند، 20 سال قبل پاکستان مجبور به آزمایش سلاح اتمی شد و در واکنش به موضع خصومت‌آمیز همسایه‌اش مجبور به اتخاذ این تصمیم برای دفاع از خود شد.

وی افزود:متاسفانه چنین اقداماتی به چشم‌انداز آسیای جنوبیِ بدون سلاح هسته‌ای پایان می‌دهد اما این هدفی است که پاکستان فعالانه آن را دنبال می‌کند.

'شاهد خاقان عباسی' نخست وزیر پاکستان نیز با انتشار پیام تبریک به مناسبت فرا رسیدن 'یوم تکبیر'گفت که گرامیداشت این روز، فرصتی برای ملت فراهم می کند تا دفاع از کشور و همبستگی ملی را تقویت کند.

نگاهی به رویدادهای توسعه صنعت هسته ای پاکستان که «کمیسیون انرژی اتمی پاکستان» در سال 1955 راه اندازی شد و برگزاری گردهمایی دانشمندان ارشد هسته ای پاکستان در شهر «مولتان» از سوی «ذوالفقار علی بوتو» نخست وزیر وقت پاکستان در سال 1988 و صدور دستور ساخت بمب اتمی به آنان، بیانگر عزم این کشور برای گسترش روند دفاعی خود از سال های دور است.

بر اساس اسناد تاریخی، سال 1992 'شهریار خان' وزیر وقت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که کشورش قطعات مورد نیاز برای ساخت حداقل یک بمب هسته ای را در اختیار دارد و بیست و هشتم ماه 'می' 1998، دولت پاکستان نخستین آزمایش هسته ای خود را در «چاگای هیلز»(28) واقع در صحرای بلوچستان با موفقیت انجام داد.

بر طبق نظر دانشمندان امریکایی، میزان شدت انفجار بین 8.4 تا 9.4«مگنی تود (واحد سنجش انفجار هسته ای) قدرت داشت و خبرگزاری ها آن را بین 8 تا 17 کیلو تی. ان. تی مخابره کردند.

پاکستان دو روز پس از آن، انفجار دوم را انجام داد، که قدرت آن 3.4 مگنی تود» بود و متعاقب آن عبدالقدیر خان به صراحت اعلام کرد که انفجار بر اساس شکافت هسته ای آزمایش شده و هیچ گونه ارتباطی به نیروگاه های حرارتی ندارد.

ژوئن سال 2000 نیز، «نیروگاه برق هسته ای 300 مگاواتی چاشما»که دارای یک راکتور آب فشار بود، از سوی دو شرکت «همکاری هسته ای ملی چین» وارد مدار شد.

'محمد نواز شریف'رهبر کنونی حزب مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز، در زمان آزمایش هسته ای این کشور عنوان نخست وزیری را برعهده داشت.

پاکستان؛ ۲۰ سال پس از آزمایش اولین بمب هسته ای

نواز شریف در دوران رقابت های انتخاباتی خود بارها به عزم و تعهد دولت گذشته خود برای انجام آزمایش هسته ای در راستای خنثی شدن فشارها بر کشورش تاکید کرده بود.

نواز شریف در آن زمان گفته بود که پیش از آزمایش هسته ای، بیل کلینتون رییس جمهوری وقت آمریکا به وی پیشنهاد کرده در قبال صرفنظر از انجام آزمایش هسته ای، از واشنگتن هر میزان کمک مالی تقاضا کند دریافت خواهد کرد، اما وی پیشنهادهای آمریکا را رد کرده است.

پاکستان پس از انجام آزمایش موفقیت آمیز هسته ای، به عنوان هفتمین قدرت اتمی جهان و نخستین کشور اسلامی دارای قدرت هسته ای در جهان شناخته شد.

به گزارش رسانه های محلی، مردم پاکستان پس از آزمایش هسته ای این کشور متحمل تحریم های سنگین اقتصادی از سوی جامعه بین المللی شدند، با این حال بر مواضع خود پایدار بوده و آزمایش هسته ای را موضوع مهم و بازدارنده در مقوله دفاع ملی اعلام کردند.

روزنامه اردو زبان ˈجنگˈ چاپ اسلام آباد پنج سال پیش در گزارشی درباره سالروز آزمایش هسته ای پاکستان نوشت:'گوهر ایوب خان' وزیر وقت امور خارجه دولت نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان در روز 15 می 1998درست 13 روز قبل از انجام آزمایش هسته ای برای اطلاع به کشورهای همسایه به صورت پنهانی به چند کشور منطقه سفر کرد.

درادامه این مطلب اضافه شده است گوهر ایوب خان با سفر به کشورهای منطقه، مقام های عالی رتبه این کشورها را از تصمیم پاکستان برای انجام آزمایش هسته ای مطلع کرد.

پاکستان درحالی بیستمین سالگرد دستیابی به سلاح هسته ای را جشن می گیرد که به ویژه در دو سه سال اخیر ، چه در پایان دولت باراک اوباما و چه در دولت دونالد ترامپ، با فشارهای شدید آمریکا برای کنترل و محدود کردن توان هسته ای نظامی خود مواجه بوده است.

برخی مقامات آمریکا نسبت به رشد سریع زرادخانه های هسته ای پاکستان ابراز نگرانی کرده و گفته اند که با توجه به حضور گروه های شبه نظامی و تروریستی در پاکستان، دارایی های هسته ای این کشور از امنیت کافی برخوردار نیست.

برخی موسسات تحقیقاتی بین المللی نیز در گزارش های خود اعلام کرده اند که پاکستان با شتاب زیاد در حال افزایش سلاح های هسته ای خود است و می تواند تا 15 سال آینده، بعد از آمریکا و روسیه، به سومین قدرت هسته ای جهان تبدیل شود. گزارش این موسسه های بین المللی حاکی است که پاکستان حدود 120 کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

پاکستان ضمن واکنش شدید به هرگونه درخواست از این کشور برای محدود کردن توانمندی های هسته ای خود، بارها اعلام کرده است که سلاح هسته ای را به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر تهدیدهای احتمالی از سوی هند نیاز دارد.

پاکستان مدعی است که هند مواد لازم را برای ساخت 'دو هزار و 600 بمب هسته ای' در اختیار دارد.

به گفته مقامات رسمی پاکستان، هند در میان کشورهای صاحب سلاح هسته ای جهان، سریع ترین رشد را در ساخت این سلاح ها دارد و این امر یک نگرانی جدی برای ثبات راهبردی در جنوب آسیا و همچنین برای امنیت ملی پاکستان محسوب می شود.

توان نظامی بالای ارتش پاکستان در میان کشورهای مسلمان و منطقه باعث شده تا این کشور در صدر فهرست ائتلاف نظامی خودساخته عربستان قرار گیرد. در ماه ها و سال های اخیر، بارها گزارش هایی درباره چشم دوختن عربستان به سلاح های هسته ای پاکستان مطرح شده اما این موضوع هربار از سوی مقامات پاکستان به شدت تکذیب شده است. کارشناسان مسائل هسته ای نیز معتقدند که عربستان از زیرساخت های لازم برای در اختیار داشتن سلاح های هسته ای برخوردار نیست.

به هرحال، عربستان حتی اگر به سلاح هسته ای پاکستان هم چشم داشتی نداشته باشد، توان بالای نظامی ارتش پاکستان به عنوان کشوری که به ویژه در سال های اخیر و به واسطه برخی بده بستان ها، حرف شنوی خوبی از ریاض داشته، یکی از عوامل مهم تمایل ریاض داشتن روابط نزدیک با اسلام آباد است.

پاکستان دو سال پیش، در اقدامی رقابتی با هند، رسما خواستار ملحق شدن به گروه تامین کنندگان مواد هسته ای شد. هند هم به دنبال ملحق شدن به این گروه است اما هیچ یک از این دو کشور، معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) را به عنوان یکی از پیش نیازهای پیوستن به گروه تامین کنندگان مواد هسته ای، امضا نکرده اند و تاکنون نتوانسته اند به گروه تامین کنندگان مواد هسته ای ملحق شوند.

پاکستان و هند هر سال تعدادی موشک بالستیک جدید با قابلیت های بالا از جمله با قابلیت حمل کلاهک های هسته ای آزمایش می کنند و تنش های سیاسی کهنه میان او دو کشور همسایه، موجب تشدید رقابت تسلیحاتی در جنوب آسیا شده است.

دولت پاکستان بارها اعلام کرده است که استفاده از فناوری هسته ای در راستای صلح ،پیشرفت و رونق همه جانبه این کشوراست.

فناوری هسته ای در زمینه های پزشکی ،بهداشت، کشاورزی، صنعت، حفظ مواد غذایی، مدیریت آب و تولید برق کاربرد دارد.

همچنین پاکستان اعلام کرده است که به عنوان یکی از کشورهایی که از تغییرات آب و هوایی آسیب های زیاد دیده است، در نظر دارد تا ظرفیت تولید برق هسته ای خود را تا سال 2050 به چهار هزار و 50 مگاوات به عنوان جایگزین پاک و مقرون به صرفه سوخت فسیلی افزایش دهد.

اسلام آباد همچنین به دنبال گسترش همکاری بین المللی در صنعت انرژی هسته ای در راستای برآوردن نیازهای مشروع توسعه اقتصادی و اجتماعی مردم خود است.

کد خبر 406791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha