سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

عمید نمازیخواه: سانسور خبری و رسانه‌ای در همه جای دنیا وجود دارد.

اگر قرار باشد شخصی، دولتی، سازمانی یا شرکتی، بخشی از ضعف‌ها یا اشتباهات خود را بپوشاند، یکی از بهترین روش هایش سانسور خبری و رسانه‌ای است. ماجرا البته به این جا ختم نمی‌شود.

این گونه سازمان‌ها یا دولت‌ها علاوه بر سانسورهای رسانه‌ای، با صرف هزینه‌های بسیار بالا، پروپاگاندایی به راه می‌اندازند تا وضع موجود را به نفع خودشان تغییر دهند.

هیتلر و روزولت از دولتمردانی بودند که علاقه ویژه‌ای به این مباحث - پروپاگاندا و سانسورهای رسانه ای- داشتند. اما حالا و در عصر انفجار اطلاعات باید دید چه کسانی هنوز هم از این حربه‌ها و ترفندها استفاده می‌کنند.

سایت projectcensored.org مهم‌ترین خبرهای سانسور شده کشور آمریکا در سال 2007 را فهرست کرده که چند تا از آنها خبرهای حوزه علم و فناوری هستند.

غفلت رسانه‌ها

اولین و مهم‌ترین موضوعی که در بین مهم‌ترین سانسورها دیده می‌شود غفلت رسانه‌ها درمورد آینده اینترنت است که نشان دهنده اهمیت این موضوع است. این موضوع ملهم از مقاله پرفسور الیوت کوهن با تیتر «چگونه آزادی اینترنتی از سوی دولت‌ها قطع می‌شود» است که در سایت Buzzflash.com منتشر شده است.

پرفسور کوهن در این مقاله با استناد به مدارک بسیاری از دولت‌ها به ویژه دولت ایالات متحده آمریکا نشان داده است درصورتی که دولت‌ها همین گونه با اینترنت برخورد کنند، وضعیت آینده اینترنت اسفناک خواهد شد و اینترنت به جای اینکه یک جایگاه ارتباطی میان انسان‌ها باشد، تبدیل به ابزاری قدرتمند برای دولت‌ها می‌شود و در نتیجه این شاهراه ارتباطی هزاره سوم، دنیای مجازی‌ای را ایجاد می‌کند که نبض آن تماماً در اختیار دولت‌هاست.

به‌عنوان مثال پرفسور کوهن با اشاره به برخی مواضع دولت آمریکا مانند بودجه لایحه (HR 5273) که در سال 2005 از طرف کاخ سفید رد شد، می‌گوید: با قبول نکردن این هزینه، دولت آمریکا جلوی انتقال اطلاعات با سرعت بسیار بالا را گرفته که این موضوع می‌تواند از لحاظ حقوق مدنی شهروندان آمریکایی مورد مطالبه قرار گیرد. البته استنادات پرفسور کوهن بسیار زیاد است که مجال پرداختن به تمامی آن‌ها نیست.

‌اقیانوس‌ها در خطرناک‌ترین وضعیت

این تیتر سوم سانسورها است که به مقاله خانم جولیا ویتی با تیتر «سرنوشت اقیانوس ها» اشاره دارد که در ماه آوریل سال 2006 منتشر شد. در این مقاله خانم ویتی می‌نویسد: در گذشته، تحقیقات کمی از طرف دانشمندان روی اقیانوس‌ها صورت گرفته است درصورتی که هم اکنون و با توجه به آمارها و تحقیقات گسترده‌ای که اقیانوس شناس‌ها، زیست شناسان دریایی، اقلیم شناسان، هواشناس‌ها و دانشمندان علوم شیلات انجام داده‌اند همگی حاکی از وضعیت بسیار خطرناک اقیانوس‌ها  است  و درصورتی که یک همت جهانی برای رفع این معضل اندیشیده نشود، کره زمین دچار بحرانی می‌شود که هزینه‌های جانکاهی خواهد داشت.

به‌عنوان مثال خانم ویتی با اشاره به تحقیقات موثق مؤسسه اقیانوس شناسی اسکریپس و آزمایشگاه بین‌المللی لیورمور نشان داده است که تغییرات دمای آب اقیانوس‌ها که به واسطه تغییرات دمای کره زمین (Global warming) طی 40 سال اخیر صورت گرفته بسیار خطرناک است به صورتی که تغییرات دمای 500 متری (از سطح به پایین) اقیانوس‌ها باعث از بین رفتن گونه‌های مختلف آبزیان خواهد شد. در ادامه هم با نشان دادن مستندات بسیاری از افزایش صید انواع ماهیان آب‌های آزاد، هشدار جدی به مسئولان سازمان‌ها بین‌المللی می‌دهد.

دلیل اصلی قتل عام‌های کونگو

این موضوع یکی از مهم‌ترین مسائل سانسور شده سال 2007 است که به گزارش آقای تیلور  در تاریخ 28 مارس سال 2006  با تیتر «بزرگ‌ترین غفلت رسانه‌های دنیا از یک خبر» اشاره دارد.

در این گزارش آقای تیلور با تحقیق و گفت‌وگو با تنی چند از مسئولین بلند پایه، پرده از رازی بر می‌دارد که جان چندین میلیون نفر در کنگو را تاکنون گرفته است. این گزارش که بر اساس یکی از گزارش‌های سازمان ملل نوشته شده، نشان می‌دهد که از سال 1996 تاکنون حدود 6 تا 7 میلیون نفر در کنگو به خاطر سوءاستفاده قدرت‌های (شرکت ها) غربی برای به‌دست آوردن منابع معدنی کنگو به قتل رسیده‌اند.

آقای تیلور با مستندات بسیاری، نشان می‌دهد که برخی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی برای تأمین نیازهای خود به موادی مانند الماس، طلا، مس، قلع و به ویژه نیوبیوم و کولتان (از مواد بسیار مهم برای ساخت گوشی‌های تلفن همراه و قطعات الکترونیکی) یا کبالت و عناصر مهم مربوط به انرژی هسته‌ای و ساخت تسلیحات نظامی، دست به کارهای شیطانی در کنگو می‌زنند که باعث کشتارهای دسته جمعی در آن کشور می‌شود. این شرکت‌ها با استفاده از این ترفندها می‌توانند مواد مورد نیاز خود را به قیمت‌های بسیار پایین (و بعضاً مجانی) از کشور کنگو استخراج کرده و مصرف کنند.

نکته جالب این گزارش، حجم وسیع تحقیق در این موارد است که نشان می‌دهد آقای تیلور سال‌ها به‌دنبال اثبات این موضوع بوده است به صورتی که در این گزارش نام تمامی معدن‌ها و شرکت‌های سوء استفاده‌کننده و حتی رهبران این استثمار مشخص شده است.

اصلاحات ژنتیکی خطرناک این سانسور خبری به مقاله آقای جفری لین با تیتر «سلامت انسان‌ها در معرض خطر تحقیقات سری اصلاحات ژنتیکی غذایی» منتشر شده در تاریخ 22 می‌2005 اشاره دارد. آقای لین در این مقاله می‌نویسد: تحقیقات فراوانی اثبات می‌کند که اصلاحات ژنتیکی که به امور تغذیه مرتبط است خطرات جبران ناپذیری را بر سلامت انسان‌ها دارد.

آقای لین در این مقاله که بر پایه یک سری از گزارشات سازمان تجارت جهانی نوشته شده، به‌دنبال تدوین یک سری قوانین جدید برای منع یا نظارت بسیار بیشتر بر تحقیقات سازمان‌هایی است که در حال اصلاحات ژنتیکی هستند. به‌عنوان مثال به چند موضوع و تحقیق به صورت مشروح می‌پردازد که خلاصه‌ای از آن موضوعات عبارتند از:

1 -آکادمی علوم تغذیه روسیه در دسامبر سال 2006 میلادی نشان داد که بیش از نیمی از فرزندان موش‌های آزمایشگاهی که در دوران بارداریشان از سبوس‌های «soy» اصلاح شده تغذیه می‌کردند، در زمان حداکثری 3 هفته پس از تولد می‌میرند.

درصورتی که برای موش‌هایی که از مواد غذایی معمولی (بدون اصلاح ژنتیکی) استفاده می‌کردند فرزندانی سالم به دنیا می‌آوردند و همچنین فرزندان مادرانی که از تغذیه‌های اصلاح شده استفاده می‌کردند همگی مشکل وزن و قد داشته‌اند.

2- در تابستان سال 2005 تیم تحقیقات بیولوژی سلولی دانشگاه اوربینو ایتالیا اثبات کرد که موش‌هایی که از مواد غذایی اصلاح ژنتیکی شده استفاده می‌کنند بعد از مدتی شکل و اندازه سلول هایشان تغییر می‌کند.

3- در ماه می‌سال 2005 گزارش بسیار محرمانه‌ای افشا شد (که در روزنامه ایندیپندنت منتشر شد) که حاکی از تغییرات خطرناک و روش‌های غیراستاندارد بسیاری از اصلاحات ژنتیکی محصولات کشاورزی بود. در این گزارش اثبات شده که بیش از نیمی از اصلاحات ژنتیکی محصولات کشاورزی به ضرر انسان‌هاست و سلامت نسل‌های آینده را به مخاطره می‌اندازد.

آقای لین  با استناد به مسائل اشاره شده و همچنین چندین تحقیق و گزارش دیگر وضعیت بسیار خطرناک تغذیه انسان‌ها را مورد بحث قرار داده و اذعان می‌دارد که بسیاری از دولت‌ها با وجود دانستن خطرهای این چنینی باز هم برای به‌دست آوردن سود بیشتر این حرکات را ادامه می‌دهند.

مهم‌ترین سانسورهای رسانه‌های دنیا در سال 2007

1 - غفلت رسانه‌ها از بحث درباره وضعیت بد آینده اینترنت
2 - جریمه هالیبرتون (شرکت‌ دیک چنی) به خاطر فروش فناوری‌های هسته‌ای به یک کشور جهان سوم
3 - اقیانوس‌ها در خطرناک‌ترین وضعیت هستند
4 - افزایش فزاینده تعداد گرسنگان و بی‌خانمان‌ها در آمریکا
5 - فناوری‌های مدرن، دلیل اصلی قتل عام در کنگو
6 - دستور ادامه شکنجه‌ها از طرف دولت آمریکا در عراق و افغانستان
7 -پنتاگون از انتشار اطلاعات سال‌های گذشته معاف شد
8 -تبعیض نژادی اسرائیل علیه فلسطینیان و نقش بانک جهانی در این زمینه
9 - حملات هوایی آمریکا در عراق، بیشتر ، مردم غیرنظامی را کشت
10 - اصلاحات ژنتیکی خطرناک و تأثیر آن بر سلامت صنایع غذایی
11 - طرح جدید پنتاگون برای ساخت گونه‌های جدید مین‌های زمینی
12 -تحقیقات جدید نشان دهنده خطرات سهمگین مواد سمی (برای کشتن علف‌های هرز) روی انسان‌ است
13 -قرارداد عجیب یک شرکت صنایع شیمیایی با سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا
14 -مکزیک و اکوادور، از آمریکا به دادگاه جرائم بین‌المللی (لاهه) شکایت کردند
15 -عراق به‌دنبال حق خود از اوپک: بوش نفت را دوست دارد
16 - فیزیکدان‌ها به‌دنبال دلایل فاجعه 11 سپتامبر (برخورد هواپیماها کافی نیستند)
17 -تخریب جنگل‌ها از سوی دولت‌ها، سخت‌ترین فاجعه بشریت است
18 - جنگ جهانی آب در خواهد گرفت
19 - نفت آمریکا پیمان کیوتو را هدف گرفته است
20 -  سهام شرکت هالیبرتون در سال گذشته 3 هزار درصد افزایش داشته است
21 - نظامیان آمریکایی مستقر در پاراگوئه، بزرگترین تهدید برای افراد آن سرزمین هستند

کد خبر 40670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز