همشهری آنلاین: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران می‌گوید "با هدف رعایت حقوق شهروندی، اطلاع‌رسانی شفاف و مدیریت یکپارچه وهماهنگ، نقشه پهنه‌های گسلی سه نقطه پرخطر، متوسط و ضعیف منطقه ۳ پایتخت را اعلام کرده است."

پهنه گسل منطقه سه تهران

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به پیشنهاد شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مامور شد تا با همکاری دستگاه‌های ذی‌مدخل، پهنه‌های گسلی شهر تهران را شناسایی کند. در همین راستا نیز فعالیت‌ها و مطالعات آغاز شد و در نهایت در سال ۹۵، پیرو مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران با توجه به ضرورت تهیه اسناد پایه و تشخیص مناطق پرخطر با همکاری و محوریت مرکز تحقیقات تهیه شد و در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، به تصویب رسید و ابلاغ شد.

به گفته محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی نقشه پهنه‌های گسلی پایتخت برای شهرداری و دستگاه‌های مرتبط ارسال شده است. ایزدی می‌گوید که شناسایی پهنه‌های گسلی کمک می‌کند تا ساخت و سازهایی که در این عرصه‌ها وجود دارند مقاوم‌سازی شوند و اینها ویژگی اسناد تولید شده است.

همچنین به گفته دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، آنچه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در اطلاع عمومی نقشه‌های پهنه‌های گسلی مورد تاکید قرار داده و می‌دهد این است که شهرداری اولا از دادن مجوز ساخت ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه پرهیز کند. همچنین ساختمان‌های حساس همچون پمپ بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمان‌هایی که ساخت آنها در پهنه‌های پرخطر است، توصیه نمی‌شود.

وی در عین حال تاکید کرده است: به منظور هرگونه سوء‌استفاده از نقشه پهنه‌های گسلی موارد فوق تهیه شده و در اختیار عموم شهروندان قرار می گیرد. البته مردم باید در نظر داشته باشند که نقشه پهنه‌های گسلی از سوی دو مرجع شهرداری تهران و همچنین دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری معتبر است.

بر اساس اطلاعات درج شده در سایت شهرداری تهران، منطقه ۳ شهرداری تهران، منطقه ۳ شهرداری تهران با مساحتی بالغ بر ۳ هزار هکتار، در پهنه شمال شرقی شهر تهران واقع شده است و یکی از بزرگترین مناطق شهری تهران است.

این منطقه از شمال به بزرگراه شهید چمران، بزرگراه شهید مدرس و بزرگراه آیت الله صدر و از شرق به خیابان پاسداران و بخشی از خیابان شریعتی و از جنوب به بزرگراه رسالت و بزرگراه همت و از غرب به بزرگراه شهید چمران محدود می‌شود.

پهنه گسل منطقه سه تهران

براي ديدن جزئيات دقيق نقشه مي‌توانيد به سايت پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به آدرس  news.mrud.ir مراجعه كنيد

منطقه ۳ شهرداری دارای ۶ ناحیه و ۱۱محله است.

بسیاری از کاربری‌های موجود در منطقه ۳ عملکرد شهری دارند، مانند: امامزاده اسماعیل (ع)، بوستان ملت، ساختمان‌های تشریفاتی، دولتی، سفارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، ساختمان‌های تجاری. به دلیل وجود چنین کاربری‌هایی، حجم تردد و مسافرت درون‌شهری به منطقه ۳ بسیار زیاد است.

از گردشگاه‌های مهم این منطقه می‌توان از پارک ملت نام برد. این منطقه به مساحت ۳۲ کیلومتر مربع می‌باشد و از مناطق فرهنگی آن می‌توان فرهنگسرای ارسباران و کتابخانه علامه امینی و کتابخانه استاد شهریار و باغ موزه آب واقع در خیابان یخچال را نام برد. همچنین مجموعه ورزشی انقلاب جنب پارک ملت در این منطقه قراردارد.

کد خبر 406471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha