سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

باور کنید که خواندن این کتاب واقعا می‌چسبد؛ خصوصا اگر حوصله‌تان از بحث‌های جدی سر رفته و می‌خواهید کمی‌ طنز و شوخی چاشنی مطالعات جدی‌تان بکنید.

«باخ، بتهوون و باقی بر و بچه‌ها» کتابی است  که درباره تاریخ موسیقی نوشته شده و شما در حالی که سرک می‌کشید به زندگی و احوال موسیقی‌دانان بزرگ، از روی صندلی، تخت یا هر جای دیگری که هستید (بستگی به عادت مطالعه‌تان دارد)، می‌افتید پایین و همین‌جور به خندیدن ادامه می‌دهید. یادتان باشد که همه آنچه شما به آن خواهید خندید، خطاهای تاریخی هستند و حتی یک نت خارج نیز در این ضبط تاریخی موجز وجود ندارد و اگر ذره‌ای تردید دارید، می‌توانید تاریخ‌ها و اتفاق‌ها را یک جای دیگر هم جست و جو کنید. «دیوید دبلیو باربر»، مردی است که از پس تالیف این کتاب تاریخی برمی‌آید و هوشیاری و جنون را در هم می‌آمیزد. کتاب باربر منتظر است که به محض اینکه آن را شروع می‌کنید، در مقابل شما منفجر شود. اصلا انگار جنون و فرزانگی تضادی با هم ندارند؛ فرزانگان عالم موسیقی - کسانی مثل بتهوون- از آن قبیل افرادی بودند که خودشان را نمی‌شستند و شانه موی سرشان را گم می‌کردند و بتهوون هم که اساسا مجنون‌صفت بود. منظورم این است که یک نفر باید دیوانه باشد که به هنری بپردازد که نمی‌داند برای چیست!

  آنهایی که خوانده‌اند

حالا خوب است چند تا از نظراتی را بخوانید که درباره این کتاب ارائه شده و شاید با خواندن شان بیشتر تشویق شوید که کتاب را بخرید:
«باخ، بتهوون و باقی برو بچه‌ها، به هجو تاریخ کلاسیک معمول می‌پردازد، حقایقی از زندگی آهنگسازان بزرگ را که کمتر شنیده شده‌اند، برجسته می‌کند و اظهارنظرهایی کنایه‌آمیز در باب تحول و توسعه موسیقی دارد. این کتاب به تمام دوستداران موسیقی و دانشجویانی توصیه می‌شود که دوست دارند تاریخ موسیقی را به زبانی ساده‌تر مطالعه کنند و لذت ببرند».
یا:
«باخ، بتهوون و باقی بر و بچه‌ها، در عین اینکه به شکل حیرت‌انگیزی کامل است، در بیان مقصود خویش نیز جسور است. کتابی مفرح با بیانی آزاد و بی‌پرواست و نوشته کسی است که درکی عمیق از موسیقی دارد و به آن عشق می‌ورزد».

 از خیلی قدیم تا خیلی جدید

نویسنده در فصل اول کتابش به مرور تاریخ قدیم موسیقی می‌پردازد؛ یعنی جایی در حوالی یونان قدیم و آوازهای اولیه انسان. او سرک می‌کشد به ماجرای آوازهای مذهبی مسیحی و شکل به وجود آمدن آن، بعد هم وارد فصل‌های بعدی می‌شود که هر کدام به نام یک موسیقی‌دان مشهور و بزرگ تاریخ نامگذاری شده است. شما احتمالا متعجب می‌شوید وقتی می‌خوانید که فلان موسیقی‌دان بزرگ، روزها فاضلاب‌خانه مستأجرهایش را تخلیه می‌کرده یا یکی دیگر از موسیقی‌دان‌ها 11 پیراهن کتانی داشته است. اما به هر حال دانستن همه اینها به شما کمک می‌کند درک تازه‌ای از زندگی موسیقی‌دان‌های بزرگ به دست بیاورید و وقتی جایی درباره موسیقی و نت و باخ حرف می‌زنند، فقط به تکان دادن سرتان اکتفا نکنید.
یادتان باشد موقع خواندن کتاب از زیرنویس‌ها نگذرید که کلی اطلاعات جدی و بامزه در آنها وجود دارد و شیرینی متن کتاب را تکمیل می‌کنند.
کتاب «باخ، بتهوون و باقی بر و بچه‌ها» را مؤسسه فرهنگی ـ هنری ماهور، همین  امسال و با ترجمه پیام روشن منتشر کرده و قیمت آن 2700 تومان است.

کد خبر 40549

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز