همشهری آنلاین: معاون برنامه ریزی شهرداری تهران با اشاره به نیاز ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران در افق پنج‌ساله برای اداره امور جاری، انجام تعهدات ناتمام و بازپرداخت بدهی‌ها، از بدهی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی برای هشت کلانشهر خبر داد.

حجت الله میرزایی

به گزارش ایسنا، حجت الله میرزایی در حاشیه چهارمین کنفرانس مدیریت شهری و دهمین جشنواره بین المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری گفت: به زودی سامانه "پژوهش یار" ملی خواهد شد تا همه پژوهشگران در سطح کشور دستاوردهای مرکز مطالعات خود را برای استفاده رایگان از مطالعاتشان و همچنین جلوگیری از انجام مطالعات موازی بارگذاری کنند.

وی با بیان اینکه در این جلسه به موضوع اقتصاد نوین شهری و درآمدهای پایدار توجه می‌شود، تصریح کرد: نظام مالی شهرداری‌ها پاشنه آشیل کلانشهرها است؛ چرا که تامین بودجه سالیانه، میزان بدهی و همچنین منابع مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها به رقم زیادی رسیده که حدودا 150 هزار میلیارد تومان برای هشت کلانشهر می‌شود که حدود 50 درصد بودجه عمومی دولت می‌شود.

  • نیاز 200 هزارمیلیاردی شهرداری برای انجام تعهدات

میرزایی با بیان اینکه تهران تا پنج سال آینده، نیاز به 200 هزار میلیارد تومان دارد که برای اداره امور جاری، انجام تعهدات ناتمام و بازپرداخت بدهی‌هایش هزینه کند و برآورد ما این است که هشت کلانشهر نیز در افق چهارساله به 400 هزار میلیارد تومان احتیاج دارند که رقم بسیار بالایی است و حال اینکه اقتصاد امروز شهرها و ساز وکار تامین مالی در شهرها به هیچ وجه ظرفیت تأمین این رقم را ندارند؛ چراکه نظام مالیه شهرها عقب مانده است و سایر زیرسیستم‌ها نیز همچون بودجه ریزی و ... توسعه نیافته باقی مانده است.

وی با بیان اینکه مسئله مهم کلانشهرها بازسازی نظام مالی شهرداری و توسعه زیر سیستم‌های اداره شهر همچون بودجه ریزی و ... است، گفت: یکی از روش‌های توانمندسازی کلانشهرها ، استفاده از سرمایه انسانی و به کارگیری گسترده فناوری‌های جدید است که شهرداری‌ها کمک می کنند از این مسیر عبور کنند چراکه درحال حاضر نظام مالیه شهرداری‌ها وابسته به ساخت وساز است و باید به سمت استفاده از فناوری ‌های نوین تغییر کند و دراین راستا مهم است که دانش اقتصاد شهر بازسازی شود.

میرزایی در مورد جلسه معاونین برنامه ریزی کلانشهرها نیز با بیان اینکه دراین جلسه دیپلماسی برای ارتقای جایگاه کلانشهرها برگزار می‌شود، گفت: ارتباط موثر با سایر کلانشهرها علاوه بر اینکه سبب می‌شود با یکدیگر آشنا شویم موجب اصلاح ساختار می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت منابع انسانی در شهرداری خوب است اما متناسب با این نیاز تدارک دیده نشده است تصریح کرد: نیازمند آموزش‌های مستمر و توانمندسازی برای پرسنل هستیم و این درحالی است که شهرداری باید هنرمندانه از دانش ملی و بین المللی و همچنین تجربه اندیشمندان اقتصاد شهری استفاده کند.

کد خبر 405458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha