جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آن وی. کوتس، تدوینگر بریتانیایی برنده اسکار و همکار دیوید لین در پروژه حماسی «لارنس عربستان» در ۹۲ سالگی از دنیا رفت.

آن وی کوتس

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اينديپندنت، كوتس كه حدود شش دهه در عرصه سينما فعال بود، براي «لارنس عربستان» جايزه اسكار بهترين تدوين را برد و چهار مرتبه ديگر براي فيلم‌هاي «بكت»، «مرد فيل‌نما»، «در خط آتش» و «خارج از ديد» نامزد دريافت اين جايزه معتبر بود. او كه با حرفه پرستاري شروع كرده بود، با ديدن اقتباس سينمايي ويليام وايلر از «بلندي‌هاي بادگير» (1939) شيفته سينما شد و پا به اين عرصه گذاشت.

كوتس مدتي دستيار تدوينگر در استوديو پاينوود بود و سرانجام با «لارنس عربستان» ديويد لين كار حرفه‌اي خود را به بهترين شكل ممكن آغاز كرد؛ فيلمي كه در سي و پنجمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار نامزد 10 جايزه شد و هفت جايزه از جمله در رشته‌هاي فيلم، كارگرداني، موسيقي متن و تدوين برد. يكي از بهترين برش‌هاي تاريخ سينما در «لارنس عربستان» همچنان چشمگير و نفسگير است؛ نمايي كه آتش يك كبريت به صحنه طلوع خورشيد تبديل مي‌شود.

از ديگر فيلم‌هاي مهم كارنامه تدوينگر برجسته هاليوودي مي‌توان به «قتل در قطار سريع‌السير شرق» (نسخه اصلي) و «ارين براكوويچ» اشاره كرد. كوتس كه چهار بار هم نامزد دريافت جايزه بفتا شده بود، آخرين بار كار تدوين «پنجاه طيف خاكستري» را بر عهده داشت.

آكادمي اسكار سال گذشته ميلادي يك جايزه افتخاري به پاس يك عمر فعاليت پرثمر سينمايي به او اهدا كرد. كوتس در مجموع تدوينگري گزيده‌كار بود و از 1952 تا 2015 تنها در 27 پروژه حضور داشت.

کد خبر 405143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha