همشهری آنلاین: یک مقام مسئول در سازمان غذا و دارو تاکید کرد: جای نگرانی نیست، آمپول ایمونوگلوبولین که مخصوص مادران باردار مبتلا به هپاتیت B است از شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در دسترس است.

هپاتیت بی

کیانوش جهانپور مديركل روابط عمومي سازمان غذا و دارو در گفتگو با همشهری آنلاین در واکنش به اظهارات سيد مويد علويان رئیس شبکه هپاتیت ایران نسبت به نبود آمپول ایمونوگلوبولین كه مخصوص مادران باردار مبتلا به هپاتیت B است اعلام كرد: اين آمپول از شنبه در داروخانه‌هاي كشور موجود است.

وی گفت: آمپول ایمونوگلوبولین طي يك ماه اخير در بازار نبود اما با تمهيدات انجام شده، ثبت سفارش انجام شد و اين آمپول از شنبه در داروخانه‌ها موجود است.

جهانپور افزود: متقاضيان اين آمپول، اگر به هر دليل موفق به دريافت اين دارو نشدند، با سامانه 190 تماس بگيرند و مراتب را اطلاع دهند.

سید موید علویان رئیس شبکه هپاتیت ایران در گفت‌و‌گو با مهر درباره نایاب شدن آمپول ایمونوگلوبولین، اظهارنگراني كرده بود و از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو خواسته بود كه به شكل اورژانسي و ويژه، نسبت به فراهم شدن اين دارو اقدام كنند.

به گفته رئیس شبکه هپاتیت ایران، حدود ۲ درصد از زنان باردار در کشور هپاتیت B دارند و مادران بارداری که دارای هپاتیت B هستند، در طول بارداری بیماری به جنین منتقل نمی‌شود، طبق پروتکل‌های جهانی و پروتکل ایران و همچنین مصوب وزارت بهداشت و شبکه هپاتیت ایران، همه زنان باردار باید از نظر هپاتیت B مورد آزمایش قرار بگیرند.

اگر هپاتیت B در زن بارداری مثبت بود، باید در بدو تولد علاوه بر واکسنی که شبکه بهداشت به تمام کودکان تزریق می‌کند، ایمونوگلوبولین اختصاصی نیز تلقیح شود. واکسن به تنهایی ۹۰ درصد مانع انتقال بیماری می‌شود. پس اگر آمپول ایمونوگلوبولین وجود نداشته باشد، نوزادی که مادرش هپاتیت B دارد ممکن است تا ۱۰ درصد به بیماری دچار شود.

کد خبر 404928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha