همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای تامین ارز دانشجویی گفت: کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها دانشجویان خارج از کشور و محل تحصیل آنان را تأیید کنند تا ارز مورد نیاز پرداخت شود.

به گزارش ایرنا، منصور غلامی در جلسه روز یکشنبه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شوراي اسلامي افزود: اقدامات لازم برای تامین ارز دانشجویان بورسیه با هماهنگی بانک مرکزی انجام شده است و این دانشجویان باید در سامانه اعلام شده ثبت‌نام کنند تا به بانک معرفی شوند.

وی ادامه داد: نامه‌ای به رییس کل بانک مرکزی در خصوص دانشجویانی که والدین آنها ارز مورد نیاز فرزندان را از صرافی‌ها تهیه می‌کردند و با توجه به شرایط حاضر این امکان برای آنها وجود ندارد، ارسال شد که مقرر شد تأمین ارز دانشجویان در دستور کار قرار دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: پیشنهاد وزارت علوم معرفی این دانشجویان از سوی کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها است، این مراکز باید تأیید کنند آنان در خارج از کشور و در کدام دانشگاه تحصیل می‌کنند تا ارز مورد نیاز آنان پرداخت شود.

غلامی یادآور شد: وزارت علوم مایل به دخالت در این حوزه نیست چراکه برخی از این دانشگاه‌ها مورد تأیید ما نیستند و در صورت دخالت مهری بر تأیید این دانشگاه‌ها است.

وی در بخش دیگری از این جلسه انباشت دانش‌آموختگان دانشگاهی را نتیجه توسعه کمی عنوان کرد و گفت: طرح مهارت‌افزایی دانشجویان در حین تحصیل فعال شد.

وزیر علوم در مورد برنامه این وزارتخانه توضیح داد : طرح مهارت‌افزایی دانشجویان در حین تحصیل فعال شده تا متناسب با رشته خود آموزش‌های لازم را ببینند تا از یک سو توانایی فعالیت در رشته خود را به دست آورند و از سوی دیگر برای هر شغل مرتبط با رشته خود حداقل اطلاعات را در اختیار داشته باشند.

غلامی با بیان اینکه کیفیت بحثی عام است، بیان کرد: تقلب و بی‌اخلاقی‌های علمی در مراکز با توسعه زیاد، اساتید بسیار و دانشجوی کم اتفاق می‌افتد، البته ممکن است در دانشگاه‌های دولتی نیز این اتفاق به ندرت رخ دهد.

وزیر علوم ادامه داد: پیگیرهای حقوقی لازم در مبحث تقلب‌ها در حال انجام است و برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

غلامی با بیان این‌که مصوبات مختلفی برای ساماندهی و آمایش آموزش عالی وجود دارد، افزود: در برهه‌ای از زمان دانشگاه‌ها توسعه زیادی داشتند اما امروز تعداد دانشجویان کاهش یافته است.

وی یادآور شد: وزارت علوم باید برای ساماندهی دانشگاه‌ها باید اقدامات مناسبی انجام دهد که در این راستا بهینه کردن منابع و مصارف در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار دارد.

وزیر علوم تصریح کرد: برای دانشگاه‌های دولتی در استان‌ها برنامه‌های مشخصی در جهت مأموریت‌گرایی در نظر گرفته شده است، از آنجا که دانشجو به تعداد کافی نیست توسعه دانشگاه‌ها متوقف شده و مأموریت‌گرایی جزو برنامه‌های در حال پیگیری است.

غلامی ادامه داد: مقرر شده تا پیش از شهریور ماه برنامه‌های لازم در این زمینه مشخص شود؛ یکی از کارهای لازم جلوگیری از ایجاد رشته‌های موازی است.

وی به منطقه‌ای شدن دانشگاه‌ها اشاره و بیان کرد: این اقدام در جهت هماهنگی برنامه‌ها برای ساماندهی دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌های بزرگ استانی با عنوان دانشگاه معین مشخص می‌شود و این دانشگاه‌ها در طرح آمایش، بازوی نظارتی وزارت علوم در منطقه هستند؛ این دانشگاه‌ها ضمن نظارت و ارزیابی اطلاعات را با سرعت بیشتری به وزارت علوم منتقل می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: منطقه‌ای شدن دانشگاه‌ها در جهت ساماندهی آموزش عالی است.

غلامی در خصوص منطقه‌ای شدن دانشگاه‌های پیام‌نور توضیح داد: مقرر شده اطلاعات کافی در این زمینه به بنده ارائه شود. آنچه اهمیت دارد خالی بودن تعداد زیادی از واحدهای پیام‌نور و یا فعالیت این مراکز با دانشجوی کم است.

وی تصریح کرد: تعداد زیادی از کارکنان این دانشگاه‌ها بیکار هستند، پنج هزار عضو هیات علمی روی دست دانشگاه پیام‌نور مانده‌اند، تصمیم‌گیری در مورد این دانشگاه بسیار سخت و جدی است اما باید ساماندهی صورت گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان بیکار اشاره کرد و یادآور شد: در سال‌های اخیر با جمعیت زیادی از دانشجویان در حال تحصیل روبرو هستیم، توسعه در دانشگاه‌ها به درستی انجام نگرفته است و این یکی از دلایل افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار است.

وی با یادآوری انباشت دانش‌آموختگان دانشگاهی گفت: دانش‌آموختگان دانشگاهی حاصل توسعه کمی در آموزش عالی است؛ شرایط اشتغال، تولید، توسعه صنعت ودر جامعه مناسب نیست و فارغ‌التحصیلان نمی توانند جذب بازار کار شوند.

کد خبر 404699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha