شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بخش ایتالیایی شرکت فورد و آژانس این شرکت که GTB رم نام دارد، یک فناوری را تکمیل می‌کنند که به نابینایان امکان می‌دهد مناظر بیرون خودرو را با حس لامسه ببینند.

خودرو

براساس گزارش فورچون، اين فناوري كه "منظره را احساس کن" نام دارد و درحال حاضر نسخه ابتدايي از آن ساخته شده‌است، بر بالاي پنجره خودروي فورد قرار مي‌گيرد. با فشردن يك كليد، اين فناوري تصويري از چشم‌انداز بيرون خودرو ثبت كرده و آن را به طرحي سياه‌و‌سفيد تبديل مي‌كند.

سپس به كمك نورهاي ال‌اي‌دي موجود در پنجره، شيشه پنجره خودرو به نمايشگري تبديل مي‌شود كه طيف‌هاي مختلف خاكستري در آن بازخورد‌هاي لمسي متفاوتي را در كاربر ايجاد مي‌كند. به اين شكل مسافران نابینا می‌توانند با لمس شیشه سایه‌های متنوع طيف خاکستری را با شدت‌های مختلف احساس کنند.

اين فناوري مي‌تواند 255 شدت مختلف ارتعاش ايجاد كند كه هريك بخشي مختلف از تصوير بيرون پنجره را تشكيل مي‌دهد. اين فناوري همچنين به رابط صوتي متصل به خودرو نيز مجهز است كه مي‌تواند درباره مناظر بيرون پنجره براي مسافر توضيح دهد. 

به گفته فدريكو روسو مدير اجرايي شركت GTB اين فناوري با كمك كسب و كار نوپاي ايتاليايي به نام آئدو پروژكت كه در زمينه توليد ابزار مخصوص نابينايان فعاليت دارد، ساخته شده‌است. به گفته روسو آنچه اين فناوري را جذابتر مي‌سازد،‌ قابليت تلفيق آن با تجهيزاتي فراتر از خودروهاست. زيرا به گفته وي اين فناوري نوعي زبان جديد است كه به نابينايان فرصت جديدي براي تصويرسازي و تجربه مسافرتي بي‌سابقه را خواهد داد.

کد خبر 404545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha