جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

هیچ‌کس در دنیا شوی تبلیغاتی نتانیاهو را جدی نگرفت، حتی دوستان او در کاخ سفید.

نتانیاهو

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران را تأیید نکرد و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بی‌اعتنا به ادعاهای «بی‌بی» اعلام کرد برجام در حال کار کردن است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که قبلا با کشیدن نقاشی در صحن سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران جو‌سازی‌ کرده بود، دوشنبه شب گذشته پرده تازه‌ای از نمایش خود علیه ایران را کنار زد.او با نشان دادن صدها زونکن و سی‌دی مدعی شد: ایران برای سال‌ها با به اجرا گذاشتن یک طرح محرمانه به نام «آماد» در پی تولید سلاح هسته‌ای بوده است.

ادعاهای نتانیاهو به سال‌های قبل از توافق هسته‌ای اشاره داشت، به‌طوری که اولی هاینونن معاون مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دراین باره به روزنامه گاردین گفت: اسنادی که نتانیاهو ارائه کرد، ابتدا در سال ۲۰۰۵ در اختیار آژانس قرار گرفته و تیم بازرسان آژانس را به این نتیجه‌گیری رساند که پروژه آماد واقعا وجود داشته اما فعالیت‌های این پروژه در سال ۲۰۰۳ متوقف شده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با رد ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به گزارش‌های یوکیا آمانو دبیر کل این آژانس درباره پایبندی ایران به برجام اشاره و اعلام کرد: این نهاد در مورد فعالیت ایران درارتباط با توسعه یک وسیله انفجاری اتمی پس از سال ۲۰۰۹ شواهد معتبری در اختیار ندارد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی این شوی تلویزیونی را در آستانه اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران به اجرا گذاشت که 16نهاد اطلاعاتی آمریکا در سال 1386در گزارش محرمانه‌ای که بخش‌هایی از آن به رسانه‌ها راه یافت اعلام کرده بودند ایران از سال 1382برنامه‌ای برای تولید تسلیحات هسته‌ای نداشته است؛ مسئله‌ای که مایک پمپئو وزیر خارجه فعلی آمریکا و رئیس سابق سازمان سیا اخیرا در جلسه کمیته روابط خارجی سنا هم به آن اعتراف کرد و گفت:

«پیش از توافق هسته‌ای، هیچ نشانه‌ای مبنی بر حرکت سریع ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای در دست نبود» ظریف از این اعتراف پمپئو به‌عنوان ورشکستگی اخلاقی آمریکا یاد کرده و گفته بود «ورشکستگی اخلاقی ایالات متحده در اعتراف رئیس سیا به خوبی نمایان است؛ در گذشته ایران مورد تحریم قرار گرفت به این بهانه دروغین که به‌دنبال سلاح هسته‌ای است. اکنون نیز باید تحریم‌ها برگردند چون ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست؟»

  • پاسخ ایران به نتانیاهو

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن خیلی قبل‌تر از این برنامه تلویزیونی نتانیاهو درباره سندسازی علیه ایران نوشته بود: ادعای کشورهای غربی در انجام برنامه نظامی هسته‌ای به قصد تولید و توسعه سلاح هسته‌ای ریشه تاریخی در سال‌های قبل از سال 1382(2003) دارد. آمریکا و متحدین نظامی آنها در ناتو در قالب یک همکاری سازماندهی شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی سیا و موساد و با سوءاستفاده کامل از سازمان تروریستی منافقین، پروژه‌ای را برای متهم ساختن ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای آغاز کردند و در این قالب هزاران صفحه سند کتبی، عکس و تصویر ساخته و پرداخته کرده و همه را نیز به آژانس ارسال کردند.

این ادعاهای سیاسی بالاخره در همان ایام مذاکرات برجام فیصله پیدا کرد و طبق توافقی که بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد پرونده بسته شد اما نتانیاهو حالا تلاش دارد این پرونده را مجدداً باز کند.بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به این ادعاها گفت: نمایش مضحک تبلیغاتی اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یکی از آخرین سریال‌های تکراری از نمایش‌های بی‌ثمر و شرم آور درخصوص برنامه هسته‌ای مخفی ایران، دست و پا زدن‌های بی‌حاصل ورشکسته‌ای دروغ‌پرداز و رسواست که جز دروغ‌پراکنی و دغل‌کاری، کالا و متاعی برای عرضه نداشته و ندارد.

در ایران محمد جواد ظریف وزیر خارجه از طریق توییتر به نمایش نتانیاهو واکنش نشان داد و نخست‌وزیر رژیم اسرائیل را چوپان دروغگو خواند.او نوشت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای فراهم کردن زمینه خروج آمریکا از برجام، اسناد سوخته و قدیمی‌ای را دستاویز قرار داده که قبلا توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی شده‌اند.

  • واکنش آمریکایی‌ها به نمایش نتانیاهو

ساعاتی بعد از سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ادعای کشف اسنادی از فعالیت هسته‌ای ایران، کاخ سفید بیانیه‌ای صادر و ادعا کرد: ایران فعالیت مخفیانه هسته‌ای دارد اما دقایقی نگذشته بود که مسئولان کاخ سفید آرام و بی‌سر و صدا بیانیه را تغییر دادند.

در بیانیه کاخ سفید، جمله «ایران برنامه مخفیانه تسلیحات هسته‌ای دارد» به «برنامه مخفیانه تسلیحات هسته‌ای داشت» تغییر یافت؛ پیتر الکساندر خبرنگار شبکه آمریکایی ان بی‌سی در توییتی به نقل از یکی از مقام‌های کاخ سفید مدعی شد که علت این اقدام اصلاح «خطای اداری» بود. جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا که مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات ایران و گروه 1+5نیز بود در 4 توییت متوالی به ادعاهای بنیامین نتانیاهو واکنش نشان داد و نوشت:

برجام را پاره کنید، فردا به همان نقطه قبل از توافق بازمی‌گردید. مایکل هایدن رئیس سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) هم به شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «تا جایی که من می‌دانم... فکر می‌کنم اینها اطلاعاتی کاملا قدیمی هستند.» «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم با بیان اینکه سخنرانی نتانیاهو «هیچ‌چیز» تازه‌ای نداشت، گفت: تمام این اطلاعات مواردی بود که پیش از این هم همه از آن مطلع بودند.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه دیپلمات ارشد دیگری بود که با به سخره گرفتن اسناد ارائه شده از سوی نتانیاهو، تصریح کرد: این اقدام یک‌بار دیگر با نقاشی کارتونی در سازمان ملل نشان داده شد که موجب مضحکه نتانیاهو شد و او یک‌بار دیگر این اقدام را تکرار کرده و مدعی است 55هزار سند در انباری در شورآباد تهران به‌دست آورده است و مدارکی که اثبات می‌کند ایران برنامه پنهان هسته‌ای داشته است؛ اما نفس این ادعا خنده‌دار است؛ چگونه است که ایران چنین اسناد مهمی را در یک انبار متروکه صنعتی نگهداری می‌کند. رضا نجفی، نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: سازندگان بمب‌های هسته‌ای حق ندارند به بهانه اشاعه، مانع استفاده کامل کشورها از فناوری هسته‌ای شوند.

  • دروغ‌های نتانیاهو

ادعاهای نتانیاهو در شرایطی مطرح شده که حتی مایک پمپئو رئیس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا هم اعلام کرده بود ایران در گذشته نیز به سمت ساخت سلاح اتمی حرکت نکرده است. ایهود باراک نخست‌وزیر اسبق رژیم اسرائیل ازجمله کسانی بود که به اقدام نخست‌وزیر فعلی این رژیم واکنش نشان داد و گفت: اساسا سخنان نتانیاهو در بردارنده چیز تازه‌ای نبود. همه این سخنان تکراری بود و مطلب جدیدی نداشت.

وی افزود: «دستگاه اطلاعاتی شگفت انگیز اسرائیل هیچ نشانه‌ای از تخلف ایرانی‌ها پیدا نکرده است و همه تلاش‌های نتانیاهو، با هدف کمک به ترامپ در آستانه تصمیم‌گیری مهم دوازدهم‌ماه مه (22اردیبهشت) و به‌منظور ترغیب وی برای خروج از توافق با ایران صورت می‌گیرد.» نتانیاهو سال ۱۹۹۲ گفته بود ایران «۳ تا ۵ سال» با بمب اتم فاصله دارد،

سال ۱۹۹۵ هم ادعای خود را تکرار کرد که فاصله ایران با سلاح هسته‌ای باز هم «۳ تا ۵سال» است، او سال ۱۹۹۶ ایران را «تهدیدی برای بشریت» خواند، سال ۲۰۰۲ در کنگره تضمین داد درصورت حمله به عراق غرب آسیا شاهد تحولی مثبت به سمت آرامش باشد، سال ۲۰۰۹ گفت ایران فقط «یک تا ۲ سال» با سلاح هسته‌ای فاصله دارد و سال ۲۰۱۲ گفت ایران «فقط چند‌ماه دیگر» بمب اتم می‌سازد!روز گذشته نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان داد که حمایت از برجام میان آمریکایی‌ها به بالاترین حد خود رسیده است.

کد خبر 404475

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha