همشهری آنلاین: سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن هشدار داد که اگر رئیس‌جمهوری آمریکا از برجام خارج شود توافقی نخواهد ماند که ایران به آن پایبند بماند و ممکن است دوباره به شرایط پیش از برجام بازگردد.

ایرنا نوشت: حمید بعیدی نژاد در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان به سئوالی درباره واکنش ایران به‌احتمال خروج آمریکا از برجام پاسخ داد و گفت که سناریوهای مختلفی دراین‌باره وجود دارد.

وی بیان داشت که اولین سناریو رجوع به تدابیری است که در برجام در مورد زمان بروز اختلاف لحاظ شده است.

بعیدی نژاد گفت که این مساله در پاراگراف 36 برجام مورداشاره قرارگرفته و به تصمیم آمریکا بستگی دارد که آیا به چنین احتمالی جامه عمل بپوشاند.

سفیر ایران در لندن از دیگر واکنش‌های احتمالی ایران در برابر خروج آمریکا از برجام را خروج تهران از این توافق عنوان کرد و گفت: این‌یک احتمال واقعی است و ما درباره آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی افزود: رئیس‌جمهوری ایران به سایر سازمان‌ها درباره این احتمال دستورات لازم را ابلاغ کرده است.

سفیر کشورمان در ادامه بیان داشت: زمانی که آمریکا از برجام خارج شود یعنی توافقی باقی نمانده است. چون یکی از طرف‌های مهم توافق به‌طور شفاف آن را فسخ کرده و توافقی باقی نمی‌ماند که ایران به آن پایبند باشد.

بعیدی نژاد ادامه داد: بر همین اساس ایران به شرایط پیش از برجام بازخواهد گشت و ممکن است دوباره غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد.

وی این اظهارات را در حالی بیان داشت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است 22 اردیبهشت درباره ماندن یا خروج واشنگتن از برجام تصمیم گیری کند. او پیشتر به طرف های اروپایی هشدار داده بود اگر آنچه وی ایرادهای برجام می داند برطرف نشود، از این توافق خارج خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که برجام را «بدترین توافق» خوانده، اعلام کرده است، در صورتی که متحدان اروپایی واشنگتن تا 22 اردیبهشت (112 ماه می) «نواقص» برجام را رفع نکنند، راه خروج از آن را در پیش خواهد گرفت.

این در حالی است که فرانسه، انگلیس و آلمان در کنار چین و روسیه بر حفظ برجام تاکید کرده اند.

متحدان اروپایی آمریکا در هفته های اخیر تلاش مضاعفی برای ماندن واشنگتن در برجام داشته اند. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در روزهای گذشته با سفر به آمریکا کمپینی را برای جلوگیری از لطمه زدن ترامپ به برجام آغاز کردند.

این تلاش ها در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس دوشنبه ‌شب در اقدامی نمایشی، مدعی شد اسنادی در اختیار این رژیم است که نشان می‌دهد ایران پیش از برجام، برای رسیدن به تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کرده و پس‌ از این توافق، آن فعالیت‌ها را به‌صورت مخفیانه ادامه می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز اجرای برجام در 17 ژانویه 2016 (27 دی 1394) تاکنون دستکم 10 بار پایبندی کامل ایران به توافق هسته ‌ای را تائید کرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA ) روز سه شنبه در واکنش به ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران تاکید کرد: آژانس چنانکه در گزارش سال 2015 بیان کرده، پس از سال 2009 هیچ نشانه ای از فعالیت های هسته ای مرتبط با جنبه های غیرصلح آمیز را در ایران شاهد نبوده است.

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به ‌عنوان بالاترین مقام جمهوری اسلامی، استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام شرعی اعلام کرده‌اند.

کد خبر 404402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha