همشهری آنلاین: حجت الاسلام محمدرضا زائری داور بخش بین‌الادیان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با تاکید بر توجه جهان به ایران در زمینه سینمای دینی، شاخصه های داوری در این بخش را تشریح کرد.

رضا زائری

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، حجت الاسلام محمدرضا زائری داور بخش بین‌الادیان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره این بخش و کارکرد آن گفت: بخش بین‌الادیان از دو جهت برای جشنواره جهانی فیلم فجر و همچنین جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است؛ اول اینکه جشنواره فجر با این هدف که فضایی برای گفتمان فرهنگ‌ها بوجود بیاورد این بخش را طراحی کرده است و طبیعتا جنبه دینی در این تعامل فرهنگی برجسته و قابل تامل است. نکته دوم اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام دینی قرار است الگویی از سینما را به دنیا معرفی کند.

وی افزود: هر چند ما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم اما فرصت‌هایی مثل برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در راه تحقق و رسیدن به هدفی که داریم کمک زیادی می‌کند. ما چه بخواهیم چه نخواهیم از سینمای ایران انتظار می‌رود که در حوزه سینمای دینی پیشرو باشد.

این پژوهشگر مسایل فرهنگی با اعلام اینکه در دوره‌های گذشته هم حضور این بخش در جشنواره جهانی فیلم فجر پررنگ و جدی بود، گفت: بخش بین‌الادیان هم از لحاظ فیلم‌های حاضر و هم از لحاظ ترکیب داورانی که دارد، آینده قابل توجهی خواهد داشت.

داور بخش بین‌الادیان جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: در بخش بین‌الادیان فیلم‌هایی که جنبه دینی و مذهبی داشته و توجه در تعامل بین ادیان دارند مورد داوری قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: این بخش همچنین می‌تواند فیلم‌هایی با نگاه مثبت اندیشانه و مهرآمیز را مورد حمایت قرار دهد خصوصا در دنیای امروز که ترویج خشونت شکل جدی‌تری به خود گرفته است و فیلم‌ها بیشتر به سمت تقابل و درگیری مخاطبان سوق یافته‌اند. در نتیجه فیلم‌هایی که منادی دوستی، محبت، درک متقابل و تمرکز ارزش‌های مشترک بین ادیان باشد، ارزش دوچندانی پیدا خواهد کرد.

زائری با اعلام اینکه سینما رسانه قدرتمند و تاثیرگذاری است و می‌تواند افکار و عقاید را با خود همراه کند، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران کشوری تعیین کننده در منطقه است و از سوی دیگر سینمای کشور ما هم در دنیا شناخته شده است. من در اینکه جشنواره توانسته پیام خود را در منطقه برساند، تردید ندارم و واکنش‌هایی که نسبت به این جشنواره در کشورهای منطقه وجود دارد نشان می‌دهد که خوشبختانه جشنواره جهانی فیلم فجر موفق بوده است.

وی افزود: در شرایطی که همه به دنبال دو قطبی کردن مسایل هستند، جمهوری اسلامی ایران با برگزاری جشنواره و از طریق سینما می‌خواهد یکدلی و هم صدایی بین ادیان را ترویج دهد و این همان چیزی است که آنها برنمی‌تابند که ما بخواهیم در مورد تعامل، ارتباط، محبت و هم زیستی حرفی بزنیم. این چیزی است که مقابل خواسته ها و نقشه های آنهاست بنابراین طبیعی است که آنها با این جشنواره و اهدافش مخالفت کنند.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

کد خبر 403750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha