همشهری آنلاین: مینیاتورهای آمده از سن پترزبورگ روسیه به دانشگاه اصفهان هدیه شد، این مینیاتورها روایت تاریخ اصفهان هستند و برخی از آنها نمایش تاریخ کهن این دیار را بر بوم‌ها بر عهده دارند.

مینیاتور

به گزارش خبرنگار ایسنا، ایرینا سامانوا در آیین افتتاحیه مینیاتورهای سبک اصفهان اهدایی سن پترزبورگ به دانشگاه اصفهان اظهار کرد: امروز خوشحالم که این نمایشگاه در شهر بزرگ اصفهان برپا می‌شود. این مینیاتورها در واقع هدیه‌ای از طرف روسیه و شهر سن‌پترزبورگ به دانشگاه اصفهان است.

وی افزود: این نقاشی‌ها در واقع مجموعه نقاشی‌هایی هستند که از یک دفتر زیبا از ایران بوده و از قرن 17 میلادی نگه داری می شوند. این مینیاتورها در دفتر موراکا به عنوان یکی از 4 دفتر زیر نظر یونسکو بوده که این مینیاتورها در آن نگهداری می‌شده است.

رییس موسسه شرق شناسی روسیه اظهار کرد: این نقاشی ها دارای ابعاد متعدد فرهنگی است و این  تابلوها تصویری زنده از فرهنگ ایران، اصفهان و هند بوده که در آنها همه چیز به نمایش گذاشته‌اند که پر از زیبایی‌اند، اما از جنگ حرفی نمی‌زنند.

همچنین علی اکبر کجباف معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان در آیین افتتاحیه این نمایشگاه ادامه داد: روابط ایران و روسیه در حال حاضر رابطه بسیار خوب و صمیمی است و دانشگاه‌های دو کشور به یکدیگر نزدیک هستند. 

وی تاکید کرد: رابطه ایران و روسیه رابطه ای مستحکم و پرطرفدار در هر دو کشور است و امیدوارم که این نمایشگاه مورد استقبال دانشجویان دانشگاه اصفهان به خصوص دانشجویان تاریخ باشد.

همچنین یوری شستریکف نماینده استانداری سن پترزبورگ در آیین افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: امیدواریم این نمایشگاه مورد استقبال دانشجویان اصفهان قرار گیرد. این نقاشی‌ها در آکادمی علمی تحقیقاتی در سن پترزبورگ از نظر تاریخی نیز بررسی شده است تا فرهنگ ایرانی به درستی منتقل شود.

وی افزود: سن پترزبورگ و اصفهان از نظر فرهنگی به هم نزدیک هستند و در واقع مردم هر دو شهر آثار خود را نگه داری کرده و به تاریخ خودشان افتخار می‌کنند.

نماینده استانداری سن پترزبورگ ادامه داد: سن پترزبورگ و مرکز علمی و موسسه شرق شناسی روسیه هرچه ایران و دانشگاه اصفهان برای تاریخ خود بخواهد و هر کمکی که باشد برای ارتقا دانش کمک خواهد کرد.

کد خبر 403400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha