همشهری آنلاین: دبیر ستاد کار آفرینی و اشتغال وزارت بهداشت گفت: یکی از مشکلات مراکز مراقبت در منزل فعالیت پرستار نماهاست، این افراد تخصصی ندارند، پرستارنما هستتند و فعالیت آنها دخالت در درمان و جرم است.

دبیر ستاد کارافرینی وزارت بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين از وبدا، محمد میرزابیگی افزود: این افراد تخصصی ندارند و پرستارنما به شمار می‌آیند. به صورت شخصی با بیماران ارتباط برقرار می‌کنند و باعث مشکلاتی برای مردم می‌شوند. به همين دليل، توصیه می‌کنیم که پیش از انتخاب نیرو از مراکز مراقبت در منزل، مکان فیزیکی آنها، مسئولان فنی، مجوز وزارت بهداشت، صلاحیت حرفه‌ای و شماره نظام پرستاری آنها در نظر گرفته شود.

وی درباره وضعیت فعالیت مراکز مراقبت‌ در منزل در کشور گفت: طبق استانداردهای جهانی باید به ازای هر 27 تا 30 هزار نفر یک مرکز مراقبت در منزل ایجاد شود، اکنون به عدد هر 50 هزار نفر یک مرکز مراقبت در منزل در کشور رسیده‌ایم و به این ترتیب به 600 مرکز مراقبت در منزل نیاز داریم. تا کنون بیش از هزار مرکز برای فعالیت در این زمینه مجوز گرفته‌اند، تعرفه‌های این خدمات نیز به تصویب شورای عالی بیمه رسیده است و پوشش بیمه‌ای آن نیز در دستور کار بیمه‌ها قرار گرفته است.

وی درباره تعداد فارغ التحصیلان و میزان بیکاری در گروه پزشکی گفت: هر سال دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور 35 تا 40 هزار فارغ التحصیل دارند. این فارغ التحصیلان می‌توانند در عرصه ای به نام نظام سلامت مشغول شوند، بنابراین موضوع اشتغال آنان اهمیت بسیاری دارد. برای بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت اشتغال، وجود دارد، در عین حال عرصه‌های جدید ایجاد اشتغال در کشور در حوزه سلامت خالی است.

مشاور وزیر بهداشت به عنوان نمونه به زمینه‌هایی مانند فناوری‌های جدید در حوزه بهداشت و مراقبت در منزل اشاره کرد که ظرفیتی بیش از فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم پزشکی کشور دارد.

میرزابیگی ادامه داد: تا سال 1404 نیروی مطلوب در عرصه‌های مختلف نظام سلامت به تناسب جمعیت و طبق استانداردهای جهانی باید یک میلیون و 177 هزار و 228 نفر در حوزه‌های مختلف باشد، اما در حال حاضر 600 هزار نفر در همه رشته‌های حوزه سلامت و در بخش دولتی و غیردولتی فعالیت می‌کنند. در واقع حدود 500 هزار فرصت شغلی باقی می‌ماند تا به کف استانداردهای جهانی برسیم.

وی درباره وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان نظام سلامت، گفت: بخشی از 35 تا 40 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های علوم پزشکی جویای کار نیستند، اما بعد از مدتی تصمیم می‌گیرند روانه بازار کار شوند. هم اکنون در مجموع حدود 20 تا 30 هزار نفر در این گروه قرار دارند و به همین دلیل باید آماده باشیم که بستر کار برای افراد جویای کار را فراهم کنیم.

  • بیکاری در گروه پزشکی بین صفر تا 12 درصد

به گفته وی، نرخ بیکاری در رشته‌های علوم پزشکی از صفر تا 12 درصد متغیر است و بیشترین آن مربوط به رشته‌های بهداشت است و کمترین آن به پرستاری اختصاص دارد.

وی گفت: در تفاهمنامه میان دو وزارتخانه بهداشت و کار مقرر شد، برای تمام فارغ‌التحصیلان نظام سلامت به علاوه کسانی که ممکن است روزی جویای کار شوند، زمینه اشتغال ایجاد کنیم.

دبیر ستاد کار آفرینی و اشتغال وزارت بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: عرصه‌های زیادی وجود دارد که پرکار است اما فرصت اشتغال برای آنها تاکنون تعریف نشده است که یکی از این عرصه‌ها، فناوری‌های نظام سلامت است.

  • عرصه‌های جدید اشتغال در حوزه سلامت

وي افزود: این حوزه بسیار وسیع است که در حال برنامه‌ریزی برای تعریف اشتغال در این حوزه هستیم و علاوه بر آن مشاغل خانگی مرتبط با نظام سلامت صیانت از مشاغل موجود و توسعه آن، گردشگری سلامت و همچنین خدمات مراقبت در منزل نیز جزو مواردی هستند که می‌توانیم برای آنها اشتغال ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تدوین هشت سرفصل جدید برای علاقه مندان به ایجاد کارآفرینی در حوزه سلامت، گفت: کسانی که طرحی دارند می‌توانند در حوزه‌های گردشگری سلامت، ساماندهی مراکز ترک اعتیاد، مراقبت‌های سلامت جامعه‌نگر، توسعه و گسترش خدمات بهداشتی در بخش غیر دولتی، توسعه خدمات طب ایرانی در بخش غیردولتی، توسعه مشاغل خانگی مرتبط با نظام سلامت، توسعه نرم افزارهای جدید و همچنین توسعه مراکز تشخیصی درمانی و بازتوانی در بخش غیردولتی، طرح‌های خود را در سامانه کارا که مربوط به شورای عالی اشتغال و بین بخشی است به ثبت برسانند.

میرزابیگی افزود: تمام طرح‌ها در کارگروه‌های اشتغال استانی رسیدگی می‌شوند و اگر طرحی به بودجه‌ای بیش از پنج میلیارد تومان نیاز داشت، در کارگروه‌های ملی بررسی می‌شود. همچنین برنامه‌ریزی شده است که صاحبان طرح بتوانند از تسهیلات مرتبط با طرح خود استفاده کنند. ارائه آموزش‌های مورد نیاز به این افراد و همچنین در نظر گرفتن یارانه‌ای بین دو تا هفت درصد در صورت اجرای موفق طرح از جمله تسهیلاتی است که در این زمینه در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، 6 حوزه از این هشت سرفصل، قابلیت فعال شدن در حوزه روستایی و عشایری را دارد و به صورت خاص به آنها رسیدگی می‌شود. همچنین سقف تسهیلات نیز بستگی به نوع طرح‌های ارائه شده، متفاوت خواهد بود.

میرزابیگی با بیان اینکه در وزارت بهداشت بعد از تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی، ستاد ملی اشتغال و کار آفرینی شکل گرفت، گفت: به دنبال تشکیل این ستاد، تفاهمنامه ای میان دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شد و مسیر کار و اهداف و برنامه ها، ضمن اینکه در سند قید شده بود، در تفاهمنامه آمده و سند توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد و متناظر همین ستاد نیز در دانشگاه های علوم پزشکی، ستاد تشکیل شد.

وی ادامه داد: در این مدت برای همه معاونان وزارت بهداشت، حکم عضویت در ستاد ملی کارآفرینی و اشتغال توسط وزیر بهداشت ابلاغ شد و چندین عضو هیات علمی و صاحبنظران حوزه کارآفرینی به عنوان نماینده‌های علمی و عملیاتی برای عضویت در این ستاد حکم گرفتند.

میرزابیگی، کارآفرینی را موتور محرکه اقتصاد در دنیا بیان و تاکید کرد: باید نهضت تولید ایده، نوآوری و تبدیل آنها را به محصول بین فارغ التحصیلان ایجاد کنیم تا بتوانیم از این طریق به اشتغال پایدار برسیم. در واقع باید نهضت کار آفرینی به معنای تولید انبوه نوآوری و تبدیل ایده به محصول باشد.
وی با اشاره به اینکه در دنیا کنار هر دانشکده ای یک دانشکده کارآفرینی تخصصی ایجاد می‌شود به این نکته تاکید کرد که نباید اندیشه «درآمد آب باریکه و دولتی» را به دانشجویان آموزش دهیم. دانشجویان باید یاد بگیرند که ضمن ایجاد شغل برای خود، برای دیگران کسب و کار ایجاد کنند. به همین منظور، طرح درس کارآفرینی در نظام سلامت در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی رسیده است.

میرزابیگی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر حتی یک کتاب یا سیستم آموزشی تخصصی در زمینه کارآفرینی در حوزه نظام سلامت بر خلاف صنعت وجود ندارد، این کار نقطه آغاز برای صاحبنظرانی در حوزه اشتغال در نظام سلامت خواهد شد.

دبیر ستاد کار آفرینی و اشتغال وزارت بهداشت با اشاره به تعریف دوره‌های کوتاه مدت برای علاقه مندان به حوزه کار آفرینی در حوزه سلامت، بیان داشت: قرار است تدریس دو تا سه واحد کارآفرینی برای همه رشته‌های علوم پزشکی به صورت جدی دنبال شود. در همین راستا از فعالیت در حوزه کارآفرینی از طرف سازمان‌های مردم نهاد نیز استقبال می شود و فارغ التحصیلان حوزه نظام سلامت می‌توانند تشکیلاتی در این زمینه ثبت کنند.

دبیر ستاد کار آفرینی و اشتغال وزارت بهداشت با بیان اینکه از فعالیت استارت آپ‌ها در این حوزه استقبال می‌کنیم، افزود: به زودی اجماع خوبی میان وزارتخانه‌های بهداشت و ارتباطات و همچنین تشکل‌های شاغل مجازی و همچنین صاحبنظران آن باید صورت گیرد. این موضوع یکی از ضروریات حوزه سلامت است، اما پیش از آن باید زیرساخت آن را فراهم کنیم.

کد خبر 403187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha