همشهری آنلاین: معاون وزیر و رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با تقویت تولید شناورهای داخلی و حمایت از کالای ایرانی شعار امسال را محقق می‌کنیم.

 امیر رستگاری

به گزارش ایرنا دریادار امیر رستگاری روز چهارشنبه پس از دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان صنایع دریایی از چند سال گذشته سیاست های اقتصاد مقاومتی را با تولید محصولات بومی در دستور کار خود دارد.

وی با اشاره به مذاکره با ارگان ها و دستگاه های مختلف بهره بردار در حوزه دریایی برای تولید محصولات بومی و ایجاد اشتغال و ثروت برای کشور افزود: در سال جاری نیز با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از کالای ایرانی، در تلاشیم با تقویت تولید شناورهای داخلی از کالای ایرانی حمایت کنیم.

دریادار رستگاری به توسعه روابط همه جانبه با منطقه آزاد انزلی اشاره و تاکید کرد: با توجه به توانمندی های موجود در سازمان صنایع دریایی، در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی مقرر شد با انعقاد قراردادهایی ساخت شناورهای مختلف مسافری در راستای توسعه گردشگری در خزر در دستور کار قرار گیرد تا گردشگران داخلی و خارجی با گردشگری روی شناورهای ایرانی، از مواهب الهی در این منطقه استفاده کنند.

وی با اشاره به ساخت شناورهایی با استفاده از انرژی پاک برای رونق گردشگری در تالاب ها گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده با سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته، ساخت و تولید شناورهایی با استفاده از انرژی های پاک بدون استفاده از انرژی های فسیلی در دستور کار قرار دارد.

دریادار رستگاری یادآور شد: استفاده از شناورهایی با انرژی خورشیدی و با نیروی رانش الکتریکی بدون آسیب رساندن به محیط زیست از جمله طرح هایی است که مورد تایید محیط زیست نیز قرار گرفته و ساخت آن با تخصیص اعتبارات لازم به مرحله اجرا می رسد.

وی با اشاره به نگاه مثبت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی برای استفاده از توان داخلی گفت: در این راستا مذاکرات خوبی انجام شده و در تلاشیم تا این مذاکرات در سال جدید به مرحله اجرا رسیده و ساخت انواع شناور را در منطقه آزاد انزلی آغاز کنیم .

رئیس سازمان صنایع دریایی گفت: یکی از مزایای منطقه آزاد انزلی نزدیکی به صنایع دریایی شهید تمجیدی برای ارائه خدمات، تعمیر و سرویس پس از فروش انواع شناورها و رفع نیازهای تعمیراتی در این منطقه به عنوان یک صنعت فعال و آماده در اختیار مردم است.

دریادار رستگاری با اشاره به اهمیت توجه همه دستگاه ها به سازندگان داخلی و حمایت از تولیدات بومی تصریح کرد: باید همه دستگاه های بهره بردار از تولید محصولات داخلی حمایت کرده و با ایجاد بستر لازم، این فرصت را به آنان بدهند .

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: باید باور کنیم که امروز توان ، ظرفیت و دانش ایرانی ، این قابلیت را دارد که تمامی نیازهای دریایی کشور ، منطقه و استان را توسط متخصصان داخلی انجام دهد و انتظار ما این است که این فرصت و بستر را به تولید کننده داخلی بدهند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه گردشگری دریایی در خزر مغفول مانده و منطقه آزادانزلی در راستای توسعه آن، در ماه آینده طرح گردشگری دریایی(مارینا) را با حضور مقامات ارشد کشور در این منطقه افتتاح می کند.

وی با اشاره به ساخت اسکله های تفریحی دریایی از سوی این سازمان در شهر بندرانزلی و ارتباط آن با مارینای منطقه آزاد افزود: در گذشته هم تفاهم هایی با وزارت دفاع درچند بخش انجام شده و به دلیل اینکه سازمان صنایع دریایی سازنده شناورهای دریایی است، با توجه به ظرفیت های موجود گردشگری در خزر، با استفاده از توان و دانش داخل کشور علاوه بر حمایت از تولید داخلی گردشگری دریایی نیز توسعه می یابد.

مسرور با اشاره به رایزنی های انجام شده در خصوص ساخت تاکسی دریایی توسط سازمان صنایع دریایی خاطرنشان کرد: مقرر شد که مشخصات و هزینه تولید مدل های مختلف این تاکسی ها به منطقه ازاد ارائه شود تا اطلاعات لازم در اختیار سرمایه گذارانی که علاقه مند به ورود در عرصه گردشگری دریایی هستند، اعلام شود.

وی با اشاره به آغاز به کار رسمی مجتمع بندری کاسپین در سال جاری گفت: ساخت یدک کش ها نیز برای استفاده در این بندر از جمله مواردی است که توافقات لازم مربوط به آن صورت گرفته تا ساخت شناورهای مربوطه با رعایت ضوابط و مقررات به سازمان صنایع دریایی واگذار شود که امیدواریم به نتیجه نهایی برسد.

مسرور با بیان اینکه سازمان منطقه ازاد انزلی از سال گذشته موضوع حمایت از تولیدات داخلی را در دستور کار خود قرار داده، گفت: در راستای عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی سال گذشته نیز 10 واحد واردکننده کالا در فاز تجارت منطقه آزاد انزلی در شهرک های صنعتی این منطقه به تولیدکننده تبدیل شدند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزادانزلی با اشاره به لزوم توجه بیش از پیش مردم به حمایت از کالای ایرانی تصریح کرد: با وجود اینکه حمایت از کالای ایرانی بر افزایش میزان اشتغال تاثیر دوچندان دارد، اما تولید کنندگان ما نیز باید افزایش کیفیت محصولات تولیدی داخلی را برای جلب رضایت هرچه بیشتر مشتریان در دستور کار خود داشته باشند.

مسرور یادآور شد: منطقه آزاد انزلی نیز در نظر دارد امکانات دراختیار خود مانند غرفه های فاز تجارت را به برندهای داخلی اختصاص دهد تا آنها بتوانند کالاهای با کیفیت ایرانی خود را به مردم عرضه کنند.

به گزارش ایرنا ، منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

کد خبر 403069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha