جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰
۰ نفر

داود هرمیداس باوند- تحلیلگر مسائل بین الملل: شرایط منطقه در پی حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و احتمال حمله نظامی آمریکا به این کشور در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار گرفته است؛

داود هرمیداس باوند

حمله‌ای که آمریکا تحت عنوان اقدامات تنبیهی علیه سوریه تدارک دیده است در پی اتهامات مربوط به استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در منطقه دوما مطرح شده است؛ ادعایی که از سوی دمشق و متحدانش رد شده است. با این حال آمریکا با این دستاویز در تلاش است تا اتحادیه اروپا را با خود برای سازماندهی حملات موشکی و هوایی به سوریه همراه کند.

تأیید ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط دولت سوریه از سوی اتحادیه اروپا می‌تواند در اصل تصمیم‌گیری آمریکا برای انجام حملات و نیز میزان همراهی و مشارکت کشورهای اروپایی در حمله به سوریه مؤثر باشد.

از طرف دیگر، سطح حملات احتمالی آمریکا به سوریه دقیقا مشخص نشده است اما ظن غالب این است که آمریکا تعدادی از پایگاه‌های نظامی و دولتی در سوریه را به‌عنوان اهداف حملات خود تعیین کرده باشد. در صورت عملی شدن تهدیدات آمریکا برای حمله به سوریه، واکنش و رویکرد ایران و روسیه نسبت به اقدامات آمریکا بسیار مهم است که بخواهند براساس خرد و تدبیر سیاسی با این چالش مواجه شوند. اینکه آمریکا بخواهد مواضع روسیه را در سوریه مورد هدف قرار دهد دور از نظر است.

از سوی دیگر، تقابل و مواجهه مستقیم روسیه با حملات موشکی و هوایی آمریکا نیز قابل پیش‌بینی نیست و بعید است که شاهد واکنش گسترده و مستقیم روسیه به این حملات باشیم. این امکان وجود دارد که روسیه برای ساقط کردن موشک‌های آمریکایی، از سامانه ضدموشکی مستقر خود در سوریه به‌صورت محدود استفاده کند. اما اگر حملات احتمالی آمریکا در قالب حملات هوایی از طریق هواپیما صورت بگیرد، بعید است که روسیه بخواهد خود را در رویارویی مستقیم با آمریکا قرار بدهد.

مسئله دیگری که در ارتباط با حمله احتمالی آمریکا به سوریه وجود دارد، موضوع پایگاه‌هایی است که ایرانیان در آنجا حضور دارند و ممکن است مورد اصابت موشک‌های آمریکایی قرار بگیرد. نحوه مواجهه ایران با این مسئله بسیار مهم است. این مواجهه نیازمند خرد و تدبیر سیاسی است و ایران نیز همانند روسیه، ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام آمریکا علیه سوریه از مواجهه مستقیم با حملات آمریکا خودداری می‌کند و اقدامات آتی خود را بر مبنای آرایش سیاسی و بین‌المللی حاکم بر سوریه تنظیم خواهد کرد.

کد خبر 402704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha