همشهری آنلاین: اسکار وایلد که در ۱۸۹۵ به دو سال حبس با اعمال شاقه محکوم شده و چند ماه را در زندان‌های مختلف گذرانده بود، سرانجام در زندان ردینگ کتابخانه‌ای کوچک برای خود دست و پا کرد و شعرهای شاعر شیرین‌زبان پارسی را در قفسه‌های آن جا داد.

اسکار وایلد

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اينديپندنت، خالق «سالومه» و «تصوير دوريان گري» در ابتداي ورود به زندان ردينگ به شدت از دسترسي داشتن به كتاب منع شده بود اما به تدريج يك كتابخانه كوچك راه انداخت و مديران اين زندان سال 2016 فهرست كتاب‌هاي موجود در كتابخانه شخصي وايلد را منتشر كردند؛ فهرستي كه در آن از ديوان حافظ شيرازي گرفته تا آثار گوستاو فلوبر، تامس هاردي، جان كيتس و بلز پاسكال به چشم مي‌خورد.

در آن دوران زنداني‌ها در سه ماه اول ورود مي‌توانستند فقط يك كتاب دعا، يك كتاب سرود و يك كتاب مقدس داشته باشند اما پس از مدتي با تلاش‌هاي ريچارد هلدين، عضو پارلمان بريتانيا اجازه دسترسي به تمام كتاب‌ها را يافتند. به همين دليل بود كه وايلد يك نسخه امضاشده از نمايشنامه «اهميت جدي بودن» خود را به هلدين هديه داد. ضمن اينكه در ميان تمام زنداني‌ها او اجازه داشت كتاب‌ها را در سلول خود نگه دارد و چراغ سلول را تا هر وقت مي‌خواهد خاموش نكند.

نخستين كتاب درخواستي نويسنده نامدار ايرلندي «اعترافات آگوستين مقدس» بود. بعد نوبت به آثار شارل بودلر، كاردينال جان هنري نيومن و يكي از كليدي‌ترين كتاب‌هاي زندگي او يعني «رنسانس» والتر پاتر رسيد. جفري چاوسر، «فاوست» يوهان ولفگانگ فن گوته، دانته گابريل روزتي، «جزيره گنج» رابرت لويي استيونسن، آگوست استريندبرگ و ويليام وردزورث ديگر نويسندگان و كتاب‌هاي موجود در كتابخانه وايلد در زندان بودند.

اسكار هنري وايلد در 1900 به مرگي دردناك در پاريس ديده بر جهان فروبست، در حالي كه گمنام و ورشكسته بود. از اين رو، كتابخانه شخصي‌اش حراج شد و فقط 50 نسخه از آن باقي ماند. هنوز هم سرنوشت سه هزار نسخه ديگر از كتابخانه وايلد معلوم نيست. اين نويسنده ايرلندي كه در روزهاي آخر زندگي آرزو كرده بود از سوي مردم درك شود، حالا چهره‌اي نامدار در دنياي ادبيات است و سنگ قبر او در گورستان معروف پرلاشز در فرانسه خودنمايي مي‌كند.

کد خبر 402191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha