همشهری آنلاین: مرکز مبارزه با مواد مخدر افغانستان از فروردین ماه جاری مجوز فروش مواد مخدر کشف شده در معاونت مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور افغانستان را به شرکت های دارای مجوز و نیز داروسازان مجاز صادر کرد.

 افغانستان مجوز فروش مواد مخدر مکشوفه را صادر کرد

به گزارش ایرنا، «اسدالله یادگاری» رئیس مطبوعات معاونت مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور افغانستان روز شنبه با اعلام این مطلب، به کشفیات هفته گذشته این معاونت اشاره کرد و گفت که 32 تن و 36 کیلوگرم انواع مواد مخدر در این مدت کشف و ضبط شده است.

دولت افغانستان تا پیش از این مواد مخدر کشف شده را هر چند ماه یک بار در بخش های مختلف این کشور با حضور نهادهای مدنی و مقامات بلند پایه دولتی امحا می کرد، اما با صدور مجوز فروش مواد مخدر کشف شده به شرکت های مجاز احتمالا این روند متوقف خواهد شد.

مواد مخدر کشف شده که یادگاری به آنها اشاره کرد در حد فاصل بین 8 تا 14 فروردین ماه جاری توسط نیروهای مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور طی 91 عملیات جداگانه کشف و ضبط شده است.

یادگاری گفت: در جریان این عملیات ها همچنین 565 دلار، 10 دستگاه خودرو، 36 دستگاه تلفن همراه مصادره شده و در همین ارتباط نیز 96 متهم بازداشت شده اند.

در سال 1396 معاونت مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور افغانستان در گزارش سالانه خود از کشف و ضبط 231 تن مواد مخدر خبر داده بود.

افغانستان یکی از مراکز عمده تولید کننده مواد مخدر در جهان است و سال گذشته تولید شیره تریاک در آن رکورد زد و نسبت به سال 1395 به بیش از دو برابر افزایش یافت.

در سال 1395 در افغانستان 3 هزارو 400 تن مواد مخدر تولید شده بود اما در سال 1396 این رقم بر اساس آمار بخش مواد مخدر سازمان ملل متحد در افغانستان به 9 هزار تن رسید.

در چهاردهم اسفند ماه سال گذشته رسانه های افغانستان گزارشی را منتشر کردند که کشاورزان افغان از دسترسی خود به بذر تراریخته خبر داده و گفته بودند که این بذر جدید به آنها امکان می دهد تا چهار فصل خشخاش کشت و برداشت کنند و 9 هزار تن مواد مخدر در شرایطی در افغانستان تولید شد که تنها یک فصل کشاورزان کشت داشتند حال با این بذرهای نوین به طور قطع میزان تولید جهشی قابل توجه خواهد داشت.

هر چند این سوال مهم بی جواب است که در افغانستان که توانایی تولید بذرهای تراریخته در شرایط کنونی وجود ندارد چون نیاز به آزمایشگاه های مجهز است ، پس این بذرها توسط چه کسانی در اختیار کشاورزان افغان قرار گرفته است و چطور تولید مواد مخدر بعد از 17 سال حضور نیروهای غربی که با ادعای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر به عنوان منبع اصلی مالی آنها وارد این کشور شدند با گذشت هر سال رو به افزایش است.

کد خبر 402167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha