عامل حمله مسلحانه به مقر شرکت یوتیوب در آمریکا، دختری ایرانی- آمریکایی بود که به ادعای رسانه‌های آمریکا به‌دلیل اختلاف با این شرکت دست به این حمله خونین زده است.

حوادث

نسیم اقدم در جریان تیراندازی در محوطه غذاخوری یوتیوب، 2زن و یک مرد را مجروح کرد و پیش از رسیدن پلیس با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.به گزارش همشهری، این حادثه، بعدازظهر سه‌شنبه به وقت آمریکا(بامداد دیروز به وقت تهران) رخ داد. طبق گزارش رسانه‌های آمریکا، آن روز دختری 39ساله درحالی‌که مسلح به یک تپانچه بزرگ بود،

وارد محوطه مقر یوتیوب در شهر سن برونو در کالیفرنیای شمالی شده و پس از نزدیک شدن به یکی از ایوان‌های بیرونی و محوطه غذاخوری، شروع به تیراندازی کرده است. در این حادثه 2زن و یک مرد هدف گلوله قرار گرفته و مجروح شدند و این در حالی بود که بقیه کارکنان با شنیدن صدای تیراندازی تلاش کردند با مخفی شدن در اتاق‌ها و فرار از محوطه غذاخوری، جان خود را نجات دهند.

به‌دنبال این تیراندازی، ماجرا به پلیس گزارش شد و طولی نکشید که تیم‌های عملیاتی در محل تیراندازی حضور یافتند. به گفته اد باربرینی، رئیس پلیس سن‌برونو، افسران پلیس وقتی به محل حادثه رسیدند با صحنه آشفته‌ای روبه‌رو شدند. عده‌ زیادی در حال فرار بودند و صدای تیراندازی قطع شده بود.

مأموران ابتدا شروع به خارج کردن افراد از محل تیراندازی کردند و پس از آن به جست‌وجو برای شناسایی تیرانداز پرداختند. آنها متوجه شدند 2زن و یک مرد بر اثر شلیک گلوله مجروح شده‌اند که حال یکی از آنها وخیم بود و یک زن نیز هنگام فرار دچار آسیب شده بود که همگی به بیمارستان منتقل شدند. وی ادامه داد:

مأموران در ادامه و در نزدیکی ورودی مقر یوتیوب با جسد زنی با لباس‌های تیره روبه‌رو شدند که اثر اصابت گلوله به سرش دیده می‌شد. شاهدان او را شناسایی کردند و گفتند که وی همان کسی بوده که اقدام به تیراندازی کرده بود. بررسی‌ها نشان می‌داد که او پس از تیراندازی به سمت کارکنان با شلیک گلوله اقدام به‌خودکشی کرده است.

  • تکذیب شایعات

تنها ساعاتی پس از این حادثه بود که هویت زن جوان فاش شد. نسیم اقدم، 39ساله و ایرانی‌تبار و شهروند آمریکا. به‌دنبال این ماجرا شایعاتی درخصوص تروریستی بودن این حادثه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. حتی برخی از طرفداران دمکرات‌ها و هوادار اعمال محدودیت بر خرید و فروش اسلحه، این تیراندازی را در کنار دیگر کشتارهای مسلحانه اخیر آمریکا دلیلی دیگر بر لزوم محدودیت بیشتر قوانین اسلحه دانستند.

تا اینکه مشخص شد تیراندازی به‌خاطر اختلاف محلی با کارمندان یوتیوب رخ داده و تیرانداز نه‌تنها حامی حقوق حیوانات بلکه مخالف آزادی حمل اسلحه در آمریکا نیز بوده است. در ادامه پلیس اعلام کرد که انگیزه دختر جوان از این تیراندازی نارضایتی این کاربر از یوتیوب و اختلافات میان آنها بوده است. رئیس پلیس شهر سن‌برونو همچنین اعلام کرد: مردی که در این تیراندازی مجروح شده، دوست فرد تیرانداز بوده است.

  • انگیزه مبهم تیراندازی

اما نسیم کیست و با چه انگیزه‌ای دست به این اقدام هولناک زده است. هر چند پلیس و رسانه‌های آمریکا، عصبانی بودن این دختر جوان از یوتیوب به‌خاطر سانسور ویدئوهای او را عامل این حادثه معرفی کرده‌اند اما بررسی پیج، سایت، کانال تلگرامی و ویدئوهای او می‌تواند به روشن شدن انگیزه وی از تیراندازی و در نهایت خودکشی بیشتر کمک کند. نسیم گرداننده کانال‌هایی در یوتیوب بود که حدود 5هزار مشترک داشت و وی در آنها با انتشار ویدئوهایی درباره خشونت علیه حیوانات و گیاهخواری صحبت می‌کرد. ویدئوهای او در سایت خودش و شبکه‌های اجتماعی هم به اشتراک گذاشته می‌شد.

از روز گذشته و به‌دنبال حادثه‌ای که دختر 39ساله ایرانی-آمریکایی رقم زد، یوتیوب و اینستاگرام اقدام به حذف همه کانال‌ها و صفحه‌های متعلق به وی کردند اما ویدئوهای زیادی از او در کانال‌ تلگرامی‌اش وجود دارد که نشان می‌دهد نسیم خود را یک گیاهخوار معرفی می‌کند و به تبلیغ فواید گیاهخواری، موسیقی و ورزش می‌پردازد.

او در یکی از ویدئوها درباره خودش می‌گوید: «من در ایران و در شهر ارومیه به دنیا آمدم. از دوران کودکی به ترک گوشتخواری اقدام کردم. بعد سراغ ویدئوسازی رفتم. فکر می‌کنم کارهایم عالی هستند. هیچ وقت عاشق نشدم و ازدواج نکردم. بیماری جسمی و روانی ندارم اما در سیاره‌ای زندگی می‌کنم که پر از اختلالات، انحرافات و بی‌عدالتی‌هاست. بهترین دوران زندگی‌ام در ایران و در مهرشهر کرج بود. مدتی در ترکیه بودم و بعد به آمریکا آمدم.»

به‌نظر می‌رسد اشاره نسیم به اینکه بیماری جسمی و روانی ندارد به واکنش کاربرانی برمی‌گردد که ویدئوهای او را در اینستاگرام دنبال می‌کردند. بررسی کامنت‌های کاربران ایرانی درباره این ویدئوها نشان می‌دهد که بسیاری از آنها به تمسخر نسیم پرداخته، او را تحقیر کرده و حتی وی را یک بیمار روحی و روانی خوانده‌اند. این واکنش‌های منفی تا جایی پیش رفته که نسیم در یکی از ویدئوهایش از مخاطبان می‌خواهد به دعاهای منفی علیه او ادامه دهند چرا که به گفته وی« دعاهای منفی در این دنیا زودتر به نتیجه می‌رسد!»

از سوی دیگر ویدئوها و صحبت‌های این دختر جوان نشان می‌دهد که بیشتر اعتراضات او نسبت به سانسور بوده است. «اینجا(آمریکا) پارتی‌بازی و سرکوب حقیقت وجود دارد و آزادی بیان در حد شعار است. اینجا به‌خاطر آزاد بودن اسلحه زمانی که از خانه خارج می‌شوی ممکن است زنده و سالم به خانه برنگردی.»

  • اعتراض به سانسور

اما به‌نظر می‌رسد که اعتراض نسیم به سانسور به‌خاطر محدودیت‌هایی بوده که یوتیوب برای صفحه او اعمال کرده بود. او می‌گوید:« در یوتیوب یا هیچ وبسایت اشتراک‌گذاری ویدئوی دیگری، فرصت رشد برابر وجود ندارد. کانال شما تنها زمانی رشد خواهد کرد که آنها بخواهند! یوتیوب کانال‌های مرا فیلتر کرده تا بیننده نگیرند». او در ویدئوها و سایت خود مدعی شده که تا قبل از سال 2016ویدئوهای او تا بیش از 300هزار نفر بازدید‌کننده داشت اما یوتیوب نه‌تنها بابت این بازدیدها پولی به او پرداخت نکرده بلکه با اعمال محدودیت و فیلتر کردن کانال هایش باعث شده که بازدید‌کننده‌ها به‌شدت کاهش یابند. او حتی در اعتراض به این شرکت با در دست گرفتن پلاکارد در مقابل یوتیوب تحصن کرده بود.

در همین حال پدر نسیم به رسانه‌های آمریکایی گفته است که دخترش از شرکت یوتیوب عصبانی و متنفر بوده و اعتقاد داشته این وبسایت نسبت به ویدئوهای وی با تبعیض برخورد می‌کند. او ادامه داده که شب پیش از حادثه با پلیس محل زندگی خود در شهر سن دیه‌گو ایالت کالیفرنیا تماس گرفته، چون چند روزی بوده دخترش مخفی شده و احتمال می‌داده از روی عصبانیت به دفتر یوتیوب مراجعه کند.

کمی بعد پلیس به وی اطلاع داده دخترش را در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی دفتر یوتیوب درحالی‌که داخل اتومبیل خواب بوده پیدا کرده است. اما پلیس به بررسی کارت شناسایی و مدارک خودروی نسیم بسنده کرده و پس از آن بوده که او با مراجعه به مقر یوتیوب دست به تیراندازی زده است. با این حال پلیس اعلام کرده که تحقیقات برای روشن شدن انگیزه دختر جوان از این تیراندازی ادامه دارد. براساس این گزارش شرکت یوتیوب بیش از هزار کارمند و مهندس دارد و ورود به محوطه آنجا برای عموم به راحتی صورت می‌گیرد.

کد خبر 402110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha