جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۴:۳۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سوخت ارزان و مناسب محیط زیست به تدریج دامنه گستر می‌شود

تاکنون حدود 144 جایگاه تک منظوره CNG در کشور به بهره‌برداری رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه چهارم توسعه 800 جایگاه دیگر احداث شود.

به گزارش ایسنا مهندس علی درخشانی، مدیر طرح‌های احداث جایگاههای CNG کشور افزود: یکی از راهها برای سرعت بخشیدن به گازسوز کردن خودروها استفاده بهینه از جایگاه‌های موجود با دو منظوره کردن این جایگاه‌هاست و برنامه این است که 2 هزار جایگاه عرضه فرآورده نفتی کشور دومنظوره شوند.

وی افزود: امسال پتانسیل و ظرفیت و توانایی ایجاد 200 جایگاه دو منظوره در کشور وجود دارد که تحقق این امر نیازمند هماهنگی‌های بین دستگاه های مرتبط در ایجاد این جایگاههاست.

درخشانی گفت: در استان خوزستان در حال ایجاد16  جایگاه دو منظوره هستیم که تا پایان تیرماه سه جایگاه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌هایی که در استخراج گاز در میدان گازی پارس جنوبی وجود دارد، تا پنج سال آینده دیگر مشکلی در تامین گاز جایگاه‌های CNG کشور نخواهیم داشت.

مدیر طرح‌های احداث جایگاه‌های CNG کشور با بیان این که مصرف انرژی و بویژه بنزین در کشور بحران‌زا شده است، گفت: مصرف بنزین کشور چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر با مصرف بنزین کشور ایران با جمعیت حدود 71میلیون نفر برابر شده و این امر تعجب آور است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 50 میلیارد دلار انرژی در سطح کشور مصرف شده و این در حالی است که بودجه کشور در سال گذشته 60 میلیارد دلار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راههای کنترل و مهار مصرف انرژی در کشور اجرا کردن طرح ملی گاز سوز کردن خودروهاست که انجام این امر نیازمند ایجاد بسترهای زیربنایی است و لازمه آن هماهنگی مسؤولان دستگاه‌های مرتبط در اجرای این طرح ملی است.

وی عنوان کرد: طبق مصوبه اخیر دولت اعتبار تجهیزات CNG به صورت بلاعوض در اختیار جایگاه داران قرار می‌گیرد و جایگاه داران می‌توانند دو سال پس از دریافت این تسهیلات به صورت بلاعوض به صورت اقساط به بازپرداخت این تسهیلات را بپردازند. این در حالی است که به طور متوسط برای ساخت هر جایگاه تک منظوره CNG؛ 800  میلیون تومان هزینه صرف می‌شود.

درخشانی بیان کرد: 6 میلیون خودرو و 6 میلیون موتورسیکلتی که از سال 42 تاکنون در کشور تولید و یا وارد شده‌اند، روزانه حدود 59 میلیون لیتر بنزین می‌سوزانند؛ در حالیکه مصرف روزانه بنزین در کشور حدود 71 میلیون لیتر و این امر نشان دهنده آن است که ما به التفاوت این میزان مصرف قاچاق می‌شود.

وی اظهارداشت: متاسفانه امکانات برای کنترل قاچاق محدود است. یکی از عاملهای مهم در بوجود آمدن مشکل قاچاق عدم توازن و تناسب ارزش پول ملی کشور با ارزش پول ملی کشورهای همسایه است.

کد خبر 402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز