همشهری آنلاین: ژن mcr-۱ که باعث مقاوم‌سازی باکتری‌ها دربرابر آنتی‌بیوتیک کولیستین، یکی از آخرین داروهای آنتی‌بیوتیک موثر جهان می‌شود، اکنون به بیمارستان‌های سرتاسر جهان نفوذ کرده‌است.

باکتری

براساس گزارش ساينس، اكنون محققان با انجام پژوهشي ريشه پراكندگي اين ژن مقاوم‌سازي را در بدن خوك‌هاي مزارع چين كشف كرده‌اند. اگرچه محققان پيش از اين نيز پي به ايجاد اين ژن در خوك‌هاي چيني برده بودند،‌زيرا دامداران چيني بيش از اندازه از آنتي‌بيوتيك كوليستين در دامداري استفاده مي‌كنند، اما تحقيق جديد با اطمينان بيشتري اين خوك‌ها را عامل پراكندگي ژن مقاوم‌ساز اعلام كرده‌است.

به گفته محققان آغاز شيوع اين ژن به سال 2005 بازمي‌گردد. اگرچه افزايش ژن mcr-1 و مقاوم‌شدن باكتري‌ها دربرابر آخرين آنتي‌بيوتيك موثر جهان به هيچ وجه خبر خوبي نيست،‌اما تكنيك تحليل‌گر ژنتيكي به كارگرفته شده در اين مطالعه مي‌تواند به دانشمندان در مهار بهتر شيوع ابرباكتري‌ها در جهان كمك كند.

با توالي‌نگاري ژنوم 110 رده باكتريايي و مقايسه آنها با داده‌هاي موجود باكتريايي محققان توانستند مجموعه‌اي 457 تايي از توالي مثبت ژن mcr-1 را به دست آورند كه از از انسان‌ها و دام و طيور از پنج قاره جهان گردآوري شده‌است.

اين داده‌ها به محققان دانشگاه كاليفرنيا لس‌آنجلس امكان داد محل دقيق ظهور mcr-1 و چگونگي پراكنده شدن آن را مشخص كنند: به واسطه متصل شدن به عوامل بيماري‌زاي مختلف و تردد از طريق عوامل ژنتيكي متحرك. محققان مي‌گويند اكنون كه امكان تعقيب ژن مقاوم‌ساز mcr-1 به وجود آمده است،‌شايد بتوان جهان را براي دور بعدي مقاومت آنتي‌بيوتيكي آماده كرد. 

از آنجايي كه كوليستين عوارض جانبي زيادي دارد، به عنوان آخرين سلاح براي مقابله با بيماري‌هاي عفوني مانند اي‌كولاي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و ژن mcr-1 ميزان اثرگذاري آن را تحت تاثير قرار داده‌است. اين ژن مي‌تواند ميان باكتري‌هاي گونه‌هاي متفاوت جهش پيدا كرده و متوقف‌سازي را بسيار دشوار سازد.

کد خبر 401849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha