همشهری آنلاین: سازمان‌های ارائه دهنده خدمات آموزش عالی خارجی در هند اعلام کرده‌اند که ثبت نام دانشجویان هندی در دانشگاه‌های مختلف آمریکایی برای سال تحصیلی آینده (۲۰۱۸ - ۲۰۱۹) بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

دانشجویان هندی

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری بیزنس استاندارد هند، این سازمان‌ها در گزارشی افزوده‌اند، هم اکنون دانش‌آموزان هندی بیشتری برای ثبت‌نام در موسسات آموزش عالی کانادا، استرالیا، نیوزلند و آلمان اقدام می‌کنند.

کاهش دانشجویان كشور هند در دانشگاه‌های آمریکا بیشتر در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و مدیریت و مدیریت آموزش و پرورش بوده است.

از جمله دلایل این کاهش فقدان ثبات در تصمیم‌گیری‌های سیاسی در حوزه مهاجرت و هزینه‌های رو به رشد در دانشگاه‌های این کشور است.

این در حالیست که بر اساس گزارش موسسه اوپن دورز آمریکا درباره وضع اعطای بورس تحصیلی در سراسر جهان، در سال تحصیلی جاری، 186 هزار دانشجوی هندی در دانشگاه‌های آمریکا و 100 هزار دانشجوی هندی در دانشگاه‌های کانادا ثبت‌نام کرده بودند.

آرون جاگاناتان رئیس یک موسسه هندی که در زمینه مشاوره آموزشی فعالیت دارد، می‌گوید: دو دلیل اصلی برای این کاهش وجود دارد که عبارتند از اقتصاد و قوانین صدور روادید. بنابراین ما شاهد کاهش 30 درصدی دانشجویان هندی در آمریکا و انتقال آنها به کانادا هستیم.

یکی دیگر از دلایل کاهش حضور دانشجویان هندی در آمریکا افزایش هزینه‌های تحصیلی است.

جاگاناتان می‌گوید: پیش از این از هر 100 دانشجوی هندی که برای تحصیلات عالی به خارج سفر می‌کردند، 50 تا 60 نفر آنها به دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی می‌رفتند. اما اکنون به دلیل افزایش هزینه‌های تحصیلی و همچنین قوانین سخت‌گیرانه صدور روادید، این تعداد به کمتر از 30 نفر رسیده است.

کانادا در آمریکای شمالی، ایرلند و آلمان در اروپا، و سنگاپور در جنوب آسیا، با توجه به برنامه‌های آموزشی مقرون به صرفه خود، شاهد افزایش درخواست‌ها از سوی دانشجویان هندی بوده‌اند. هزینه‌های زندگی در این کشورها در مقایسه با آمریکا و سایر کشورهای اروپایی 25 تا 30 درصد ارزان‌تر هستند. همچنین این کشورها دارای قوانین آسانتری در صدور روادید در مقایسه با سایر مقاصد گران آموزشی در جهان هستند.

کشورهای استرالیا و نیوزیلند نیز به دلیل قوانین آسان روادیدی در میان دانشجویان هندی از محبوبیت بیشتری برخوردار شده‌اند.

وی می‌افزاید: افرادی که به کانادا، استرالیا و نیوزیلند می‌روند همچنین به دنبال استقرار دائمی در این کشورها و یا ادامه تحصیل پس از پایان دوره کنونی هستند که این امر با توجه به سیاست‌های کنونی برخی کشورها امکان‌پذیر نیست.

پیش از این وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرد که صدور روادید دانشجویی از سوی دولت آمریکا برای دانشجویان هندی در سال 2017 یک کاهش 28 درصدی داشته است.

تعداد کل روادیدهای دانشجویی آمریکا موسوم به «اف - 1»، 17 درصد کاهش داشته و از 417 هزار و 728 نفر در سال 2016 به 393 هزار 573 نفر در سال 2017 رسیده است.

در این میان صدور روادید برای دانشجویان هندی بیشترین کاهش را داشته و از 65 هزار نفر در سال 2016 به 47 هزار نفر در سال 2017 رسیده است.

چین و هند دارای بیشترین دانشجویان خارجی در آمریکا هستند. کره جنوبی، عربستان سعودی و کانادا نیز بیشترین جامعه دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های آمریکایی را پس از هند و چین تشکیل می‌دهند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» چاپ آمریکا، دلیل کاهش صدور روادید برای دانشجویان خارجی در آمریکا را تصویب قوانین سختگیرانه‌تر توسط دولت ترامپ اعلام کرده است. قوانین تصویب شده جدید، مقامات آمریکایی را مجبور می‌کند تا پیش از صدور روادید برای یک دانشجوی خارجی از قصد وی برای بازگشت به کشور خود پس از اتمام تحصیلات اطمینان پیدا کنند.

شورای موسسات آمریکایی ثبت‌نام و پذیرش دانشگاهی در آمریکا سال گذشته اعلام کرده بود که آمار دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل در آمریکا برای سال تحصیلی آینده که از فصل پاییز آغاز خواهد شد نیز 40 درصد کاهش یافته است.

کاهش آمار دانشجویان خارجی در آمریکا پیش از آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز شده است. از جمله دلایل کاهش این آمار هزینه بالای تحصیل و نبود بازار کار در آمریکا اعلام شده است.

بسیاری از دانشجویان هندی که برای تحصیل به آمریکا می‌روند پس از تکمیل دوران تحصیل وارد بازار کار این کشور می‌شوند. اما این مساله نیز اخیرا با مشکل مواجه شده است.

تصویب قوانین سخت‌گیرانه روادید کار (H1B) در آمریکا که از سوی دولت ترامپ پیشنهاد شده است، بر زندگی هزاران دانشجوی هندی جویای کار در این کشور تاثیر منفی به جا خواهد گذاشت.

از آنجا که هندی‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات هند بزرگترین گروه خارجی هستند که در آمریکا از این نوع روادید استفاده می‌کنند، این قوانین جدید بر آنها بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت. علاوه بر این تمدید نشدن روادید، تبدیل آن به گرین کارت آمریکا را تقریبا غیرممکن می‌کند.

کد خبر 401795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha