سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص امید زندگی در پنج سال اخیر در بین مردان ایرانی یک سال و در بین زنان ۱.۵ سال افزایش یافته است.

امید به زندگی

به گزارش ایرنا از مرکز آمار ايران، شاخص امید زندگی در بدو تولد بر اساس آخرین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 و با بهره ‌گیری از داده‌های ثبتی در سال این سال در کل کشور برای مردان 72.5سال و برای زنان 75.5 سال محاسبه شده است.

این شاخص برای مردان و زنان مناطق شهری به ترتیب برابر 72.7 و 75.7 سال و برای مردان و زنان مناطق روستایی به ترتیب برابر 71.7 و 74.7 سال است.

امید زندگی در بدو تولد، متوسط سال‎هایی است که انتظار می‌رود شخص از هنگام تولد زندگی کند و به طور عمده از شرایط اجتماعی و ویژگی‎های ژنتیکی فرد تاثیر می ‎پذیرد. این شاخص نشان می‎دهد که هر یک از افراد متعلق به یک نسل معین تا پایان زندگی به طور متوسط چند سال عمر خواهند کرد.

از نظر استانی بالاترین مقدار امید زندگی مردان در سال 1395 در استان البرز (74.4 سال) و پس از آن در استان‌های تهران(74.3سال) و مازندران(73.5 سال) مشاهده می‌شود و پایین‌ترین مقدار این شاخص در مردان متعلّق به استان‌های سیستان و بلوچستان (65.7 سال)، خراسان شمالی(69.8 سال) و هرمزگان(69.9 سال) بوده است.

همچنین بالاترین مقدار این شاخص برای زنان متعلق به استان‌های البرز(٧٨ سال)، تهران(77.8 سال) و اصفهان و مازندران (٧٧ سال) بوده و پایین‌ترین مقدار این شاخص در زنان مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان(69.2 سال)، ایلام (٧٢ سال) و خراسان شمالی (72.6 سال) است.

شاخص امید زندگی در بدو در سال ١٣٩٠ در کل کشور برای مردان و زنان به ترتیب برابر 71.5 و ٧٤ سال بود که این ارقام برای مردان و زنان مناطق شهری به ترتیب برابر با 71.7 و 74.2 سال و برای مردان و زنان مناطق روستایی به ترتیب برابر با 70.7 و 73.2 سال محاسبه شده بود.

مقایسه این ارقام با ارقام سال ١٣٩٥ نشان می‌دهد در طی پنج سال به ترتیب یک سال به امید زندگی مردان و 1.5سال به امید زندگی زنان افزوده شده است.

کد خبر 401475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha