سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: رئیس سازمان ثبت احوال استان تهران درباره روند کند توزیع کارت ملی شهروندان تهرانی تا پایان نیمه اول امسال گفت:

در 4 استان کشور از جمله استان تهران، در سال 84 و ما قبل آن، فقط شماره ملی ابلاغ می‌شد و درخواستی برای صدور کارت ملی ارائه نمی‌شد.
فشمی افزود: این درحالی‌است که با شتاب روند ثبت نام و  توزیع کارت ملی بیش از 3‌میلیون کارت ملی در 9 ماهه اول سال جاری در استان تهران صادر شده است.

 فشمی خاطر‌نشان کرد: 55 درصد از کل عملیات صدور کارت ملی در 2‌سال گذشته انجام شده و مابقی مربوط به سال‌های قبل از آن است.

همچنین در 9 ماهه اول سال جاری 3 میلیون و 200 هزار کارت و در مجموع برای 8 میلیون و 626 هزار نفر در استان تهران کارت ملی صادر شده که از این تعداد کارت 7 میلیون و 900 هزار نفر به دستشان رسیده است.

به گفته فشمی، کدهای ملی صادر‌شده تا 200 سال آینده قابل تکرار نیست و تا یک میلیارد جمعیت کشور را می‌تواند، پوشش دهد.  90 سال پیش ، یعنی چهارم دی‌ماه 1297 خورشیدی ،اولین شناسنامه ایرانی به نام خانم فاطمه ایرانی صادر شد تا دیروز که سازمان ثبت احوال ۹۰ سالگی‌اش را جشن گرفت؛ البته هیچ کس دقیقا نمی‌داند چرا اولین شناسنامه با نام خانوادگی ایرانی انتخاب شد اما مسئولان سازمان ثبت احوال معتقدند که اسم فاطمه و اسم فامیل ایرانی برای این انتخاب شده که برای همه ما تداعی کننده فرهنگ و مذهب ما ایرانی‌هاست، هر چند از آن روز تاکنون نام فاطمه با فراوانی ۳ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۷۸۳نفر در میان تمامی نام ها، مقام اول را دارد.

 البته بدانید که خانم فاطمه ایرانی هم اکنون در قید حیات نیست. در ایران قانون ثبت احوال در جلسه ۲۰‌آذرماه ۱۲۹۷ هجری شمسی هیات وزیران به تصویب رسید و اداره سجل احوال با صدور اولین شناسنامه در تاریخ سوم دیماه ۱۲۹۷ در تهران شروع به کار کرد.

در آن زمان ماموران شهرداری در تهران با تنظیم اسناد و توزیع شناسنامه میان مردم به ثبت وقایع 4گانه در دفاتر مربوط مبادرت می‌کردند تا این که براساس قانونی که خرداد ماه ۱۳۰۴ تصویب شد داشتن شناسنامه برای همه ایرانی‌ها اجباری شود.

کد خبر 40113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز