همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ایران به نقض عهدهای مکرر آمریکا در قبال برجام پاسخ شایسته و به موقع می‌دهد و هیچ گونه تغییر، تفسیر یا اقدام جدیدی را که محدود کننده برجام باشد، نمی‌پذیرد.

شمخانی

به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی در دیدار یوسف بن علوی وزیر مشاور در امور خارجی عمان به روابط عمیق، مستحکم و رو به توسعه دو کشور که هم گرایی و اشتراک نظر قابل توجهی را در دیدگاه‌های منطقه‌ای ایجاد کرده است، اشاره و تصریح کرد: ارتقای مناسبات سازنده و همه جانبه با همسایگان مبتنی بر تامین منافع مشترک، مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تبیین زمینه‌های اقتصادی توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های انرژی و ترانزیت اظهار داشت: سرمایه گذاری مشترک به منظور ایجاد زیر ساخت‌های پولی، مالی، بندری و حمل و نقل می‌تواند ضمن متنوع سازی ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی در منطقه، دستیابی امن و ارزان به بازارهای هدف را تسهیل کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بر سیاست پایدار جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناسبات مبتنی بر همکاری، خویشتنداری و مفاهمه با همسایگان تاکید کرد و گفت: برخی کشورهای منطقه با فاصله گرفتن از حکمرانی معقول، رفتار و گفتارهای شتاب‌زده و متکبرانه را در دستور کار خود قرار داده و امکان مدیریت بحران‌های منطقه‌ای را با چالش‌های جدی روبه رو کرده‌اند.

شمخانی با ابرازنگرانی نسبت به تداوم کشتار زنان و کودکان یمنی در بمباران هواپیماهای متجاوز عربستان سعودی و امارات متحده عربی و وضعیت فاجعه بار مردم ستمدیده و مظلوم این کشور خاطرنشان کرد: مواضع و دیدگاه‌های مشترک ایران و عمان در بحران یمن، مبتنی بر توقف سریع جنگ و استقرار آتش بس، رفع محاصره و ارسال کمک‌های انسان دوستانه و انجام گفتگوهای یمنی- یمنی برای شکل گیری ساختارهای سیاسی جدید براساس رای و خواست مردم یمن است.

شمخانی بدعهدی و رفتار غیر قانونی آمریکا در قبال توافق بین‌المللی برجام و انفعال اروپا در برابر واشنگتن را نماد روشنی از ضرورت تمرکز کشورهای منطقه بر اتخاذ راه حل‌های بومی برای حل و رفع مشکلات و بحران‌ها عنوان کرد.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به نقض عهدهای مکرر آمریکا در قبال برجام پاسخ شایسته و به موقع می‌دهد و هیچ‌گونه تغییر، تفسیر یا اقدام جدیدی را که محدود کننده برجام باشد، نمی‌پذیرد.

وی با هشدار نسبت به قرار گرفتن اروپا در زمین بازی آمریکا و رژیم صهیونیستی و پاسخ مثبت به باج خواهی آنها به بهانه حفظ برجام افزود: توانمندی‌های دفاعی بویژه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران که ماهیت بازدارنده دارد بر اساس الزامات امنیت ملی و با جدیت ادامه می‌یابد و فضا سازی‌های سیاسی و رسانه‌ای تاثیری بر تداوم آن نخواهد داشت.

  • مسیر تفاهم و گفت و گو جایگزین خشونت و نظامی‌گری شود

یوسف بن علوی وزیرمشاور در امور خارجی سلطنت عمان نیز در این دیدار اظهار داشت: ما همواره جمهوری اسلامی ایران را دوست، شریک و همسایه قابل اعتماد خود دانسته و نقش این کشور در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه را ستایش می‌کنیم.

وی با یادآوری موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های علمی، فنی، صنعتی و مالی ایران و عمان، چشم انداز توسعه همکاری‌های اقتصادی و دستیابی به بازارهای صادراتی جدید برای دو کشور را بسیار روشن ذکر کرد.

وزیر مشاور در امور خارجی عمان اظهار داشت: آماده اقدام مشترک برای ترمیم فاصله غیرقابل توجیه میان روابط سیاسی با همکاری‌های اقتصادی میان تهران - مسقط هستیم.

بن علوی بهره‌گیری از ابزارهای نظامی برای اعمال اراده سیاسی را رفتاری غیر قابل قبول عنوان کرد و افزود: تجربیات سال‌های اخیر که با از دست رفتن سرمایه‌های انسانی و مالی بسیار سنگین کشورهای منطقه همراه بوده نشان می‌دهد که باید مسیر تفاهم و گفت و گو جایگزین خشونت و نظامی‌گری شود.

یوسف بن علوی وزیر مشاور در امور خارجی عمان برای سفر دو روزه شب گذشته وارد تهران شد و در نخستین برنامه کاری خود امروز با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت و گو کرد.

دیدار و گفت‌و‌گو با وزیر امور خارجه و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از دیگر برنامه‌های سفر وی به تهران است.

کد خبر 401109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha