همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران حجم آب ورودی به سدهای کشور از ۱۲.۹۱ میلیارد متر مکعب در سال گذشته با کاهشی ۳۱ درصدی به ۸.۷ میلیارد متر مکعب رسیده است.

حجم کل آب ورودی به سدهای کشور ۳۱ درصد کاهش یافته است

به گزارش ایرنا، محمد حاج‌رسولی‎ها اضافه کرد: میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی تاکنون به 88.9 میلی‌متر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی 40 درصدی داشته است.

وی گفت: در این بین از میان 6 حوضه آبریز اصلی کشور (دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق، قره‌قوم) تنها حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه که شامل استان‌های شمالی و شمال غرب کشور هستند، شاهد بارندگی مثبت هستند و چهار حوضه آبریز باقی‌مانده کاهشی بارندگی به مراتب بیش از 40 درصد دارند.

مشاور وزیر نیرو تاکید کرد: در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان کاهش بارندگی‌ها به 46 درصد و در حوضه آبریز فلات مرکزی به منفی 59 درصد رسیده است و استان‌های موجود در این حوضه‌های آبریز هیچگاه در دوره‌های آماری خود چنین اعدادی را تجربه نکرده‌اند.

حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: اکنون در استان‌های همچون سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، خراسان جنوبی و اصفهان با کاهش بیش از 60 درصدی بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه هستیم که اثرات آن جدای از مشکلاتی که برای کشت‌های پاییزه به وجود آورده بر روان‌آب‌ها و جریان‌های سطحی نیز تاثیرگذار بوده است.

کد خبر 400126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha