سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان سوئدی موفق به کشف بقایای فسیلی درون سنگی به جامانده از تشک‌های میکروبی ۱.۶ میلیارد ساله در میان آب‌های کم‌عمق شده‌اند.

براساس گزارش ساينس الرت، اين تكه‌هاي به جا مانده از تشك‌هاي ميكروبي (صفحات چند‌لايه از ريزارگانيزم‌هايي مانند باكتري‌ها) با قدمت 1.6 ميليارد سال حاوي حفره‌هايي هستند كه به گفته دانشمندان به واسطه اكسيژن توليد شده توسط ميكروب‌ها ايجاد شده‌اند،‌ميكروب‌هايي كه پايه و ستون حيات را روي زمين بنا نهاده‌اند و اين سياره را به مكاني قابل سكونت تبديل كرده‌اند.

محققان دانشگاه‌هاي استكهلم و دانمارك جنوبي كشف جديد خود را "امضايي براي حيات" توصيف مي‌كنند و معتقدند مي‌تواند درسهاي زيادي درباره دوره‌هاي گذشته تاريخي به آنها بياموزد.

لايه‌هاي ميكروبي مانند آنچه فسيل جديد را تشكيل داده‌است، معمولا در محل تقاطع مواد مختلف تشكيل مي‌شوند، براي مثال ميان آب اقيانوس و بستر اقيانوس، و از ساده‌ترين ريزارگانيزم‌ها مانند باكتري‌ها تشكيل شده‌اند.

در اين مورد خاص، لايه‌هاي ميكروبي از منطقه‌اي در هند استخراج شده‌اند و احتمال داده مي‌شود حفره‌هاي اكسيژني ايجاد شده درون آنها توسط ساينوباكتري، نوعي خاص از باكتري كه به واسطه فتوسنتز انرژي توليد مي‌كند، شكل گرفته‌اند.

ساينوباكتري‌ها علاوه بر بازدم اكسيژن،‌مواد معدني را نيز دفع مي‌كنند و اين تركيب اكسيژن و مواد معدني براي شكل‌گيري حيات روي زمين بسيار حياتي بوده‌است. اكسيژن اضافه توليد شده توسط اين باكتري توسط ديگر ارگانيزم‌ها مانند گياهان و به تدريج حيوانات جذب شده است.

اين فسيل جديد مي‌تواند به دانشمندان در درك بهتر چگونگي عملكرد و پراكندگي ساينوباكتري‌ها كمك كند. فسيل از لايه رسوبي ضخيمي به نام ابرگروه ويندهيان گرفته شده‌است، يكي از قديمي‌ترين اسناد به جا مانده از حيات اوليه در زمين. 

کد خبر 400124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha