دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: روابط ایران با کشورهای اروپایی در سطوح مختلف برقرار است و سفرهای متقابل از ایران به اروپا و از اروپا به ایران در سال‌های اخیر در دستور کار مقامات دو طرف قرار داشته است.

سیاست خارجی

2سال قبل در سفر آقای روحانی رئیس‌جمهور مذاکرات خوبی با رئیس‌جمهور وقت فرانسه شکل گرفت و توافق‌هایی در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی صورت گرفت. با توجه به چالش‌هایی که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد، بر این عقیده هستیم که لازم است این گفت‌وگو‌ها بین ایران و اروپا تداوم داشته باشد.

ایران و کشورهای اروپایی همواره موضوعات دوجانبه را در دستور کار داشته‌اند و پس از اجرای برجام روابط اقتصادی بین دو طرف وارد فضای جدیدی شده است، بنابراین ایران هم با تک تک کشورهای اروپایی و هم با اتحادیه اروپا به‌عنوان یک مجموعه این روابط را دنبال کرده است.

در این رابطه باید خاطرنشان کرد که خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یکی از سفرهای خود به تهران 7کمیسیونر اتحادیه اروپایی را همراه داشت که مذاکرات خوبی در پی آن انجام شد. به‌عبارت دیگر، علاوه بر موضوعات سیاسی، بعد اقتصادی این سفرها نیز ازجمله ابعاد مهم روابط ایران و اروپاست اما سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران ابعاد دیگری هم دارد که می‌توان به بررسی موضوعات منطقه‌ای مانند مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری اشاره کرد.

نباید از نظر دور داشت، در عین اینکه ما با اروپایی‌ها بر سر یک‌سری موضوعات اشتراک نظر داریم، در برخی موضوعات هم نظراتمان واحد نیست. یکی از موضوعاتی که با اروپایی‌ها به‌ویژه فرانسه بر سر آن اختلاف نظر داریم، مسائل منطقه‌ای و موشکی است.

مثلا در رابطه با مسائل موشکی این اختلاف در برداشت از قطعنامه2231 است و ما بر این باوریم که این قطعنامه درباره موشک‌هایی صحبت می‌کند که توانایی حمل سلاح اتمی داشته باشد درحالی‌که ایران نه سلاح هسته‌ای دارد و نه موشک‌های ما برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند، بنابراین بر این باوریم که تعریف قطعنامه 2231 شامل موشک‌های ایران نمی‌شود.

لذا با عنایت به قرائت ایران از قطعنامه 2231، ایران هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های موشکی قائل نیست هرچند فرانسه یا هر کشوری از اروپا قرائت دیگری داشته باشند اما ما به صراحت گفته‌ایم برنامه‌های دفاعی ما تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند موضوع مذاکره قرار بگیرد.

در رابطه با موضوع برجام، طبیعی است با توجه به اینکه 3کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) و نیز نماینده اتحادیه اروپا نقش برجسته‌ای در مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای داشته‌اند، این موضوع هم ازجمله محور‌های مذاکراتی بین ایران و این اتحادیه باشد. از سوی دیگر بعد از اجرایی‌شدن برجام هم موضع اتحادیه اروپا در قبال این توافق روشن بوده است و مقامات کشورهای این اتحادیه همواره تأکید داشته‌اند که توافق باید ادامه یابد و به‌طور کامل اجرا شود. این موضوع در سفر آقای لودریان به ایران مجددا مورد تأکید قرار خواهد گرفت که برجام همان چیزی است که نوشته شده، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر.

مقامات اروپایی در مذاکرات با کاخ سفید و کنگره آمریکا به‌طور مکرر بر لزوم پایبندی همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام تأکید داشته‌اند. به‌عبارت دیگر اروپایی‌ها هم در موضع علنی و هم در موضع غیررسمی در ملاقات‌هایی که دارند در رابطه با تداوم برجام تأکید دارند.

در این رابطه باید اشاره کنم که در ارتباط با برجام ما کمیسیون مشترک را نیز داریم که هر 3‌ماه یک‌بار تشکیل می‌شود و در آنجا اروپایی‌ها نقش فعالی دارند و وقتی با بدعهدی‌های آمریکا مواجه می‌شویم، در تماس با کشور‌های اروپایی و نیز نامه‌نگاری بین دکتر ظریف با خانم موگرینی و تشریح مواضع در نشست‌های کمیسیون مشترک، نقش کشورهای اروپایی به وضوح دیده می‌شود.

به‌عبارت بهتر، ما مجموعه‌ای از مباحث مختلف با کشورهای اروپایی داریم که شامل مسائل دوجانبه، اقتصادی، برجام، منطقه و... می‌شود و این نوع رفت‌وآمد‌ها بین ایران و اروپا طبیعی به‌نظر می‌رسد که در این رابطه می‌توان به سفر چند روز قبل وزیرخارجه هلند و اسپانیا اشاره داشت.

کد خبر 400099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha